• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ספר "עומקה של סוגיא" שהזכיר מרן הראש"ל שליט"א בשיעורו.

לפי התיאורים נשמע קשור לגרממ קארפ
סימוכין לדבר..
כי מי שמכיר קצת יודע שמשולחן הגרמ"מ קארפ לא זזים [יותר נכון זזים הלוך ושוב] כל ספרי מרן ובעיקר טהרת הבית על כל חלקיו ואותיותיו...
 
סימוכין לדבר..
כי מי שמכיר קצת יודע שמשולחן הגרמ"מ קארפ לא זזים [יותר נכון זזים הלוך ושוב] כל ספרי מרן ובעיקר טהרת הבית על כל חלקיו ואותיותיו...
אצל רבים מהרבנים האשכנזים זה כך, מי בגלוי ומי בסתר.
 
קניתי את הספר, ממש מיוחד, לכאורה אינו מוסיף כ"כ משלו, אבל ליקט פנינים וסידר את הדברים יפה בצורה של 'סוגיות פלפולים וחקירות'' הוסיף הקדמה לכל סימן, חילק את דברי מרן לפסקאות עם כותרות.
מתוך ההקדמה: 'וגם אני כאברך ליטאי שגדל בישיבות ליטאיות עד החתונה {בשנת תשס"א} לא הכרתי את תורת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, ולפני כעשר שנים נחשפתי לה - ונדהמתי לראות איך שהסוגיות ואוצר הידיעות שאנו ידענו בעולם הישיבות - הכל נמצא כאן - בשפת ספרי גדולי הדורות לא דוקא בשפה הישיבתית - אבל אותו תוכן בהיקף וידע ובהירות מפליאה. וכמה וכמה מתיקות ונעימות התורה שיהיה מזה לכל מי שיעיין בזה - אי אפשר לתאר - העונג, הבהירות, ההיקף, יוריד מכל לומד דמעות של עושר שמחה שעשוע ועונג, טעמו וראו. ע"כ.
 
קניתי את הספר, ממש מיוחד, לכאורה אינו מוסיף כ"כ משלו, אבל ליקט פנינים וסידר את הדברים יפה בצורה של 'סוגיות פלפולים וחקירות'' הוסיף הקדמה לכל סימן, חילק את דברי מרן לפסקאות עם כותרות.
נכון, לפעמים מוסיף מעט בהע'.
אבל הוא לפעמים שולף קטע מיבי"א ומסדר מיד לאחריו קטע מיו"ד וכד', באופן שמשלימים זא"ז בצורה נפלאה.
 
סיפור מדהים - בקשר לספר עומקה של סוגיא
שמעתי מהרב המחבר שליט"א שהקובץ של הספר היה מוכן אצלו
אך הזוזים להדפסה לא היו מצויים אצלו
הוא הלך לציון הקדוש של מרן זיע"א והתפלל על הענין
לאחר מכן פנה לקבר הרבנית ואמר כך:
למרן והרבנית לא היה כסף היו תקופות קשות אך למרן היה את ההנאה מהתורה
והרבנית הקדישה את כל הנאתה למען תורת מרן,
ועל כן מבקש שתתפלל בעדו שיזכה להדפיס ולהפיץ את תורת מרן.
ואכן תוך יומיים הגיע אליו תרומה של כל סכום ההדפסה.
 
אך נניח לזה.
איזה נחמד אתה.
ולעצם הענין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה, וספרי מרן לא נועדו לזה, ומטרתם האחת היא להגיע לחקר ההלכה למעשה בצורה המעמיקה והמקיפה ביותר. ובאמת שלא חסר בהם מאומה. אבל אם מישהו מצא לנכון לעשות אפילו כעין, משהו מן המשהו, כדי לתפוס עוד עיניים שלא זכו להכיר את תורתו העצומה והנפלאה של מרן זיע"א, למה לא, אדרבה ואדרבה.
 
איזה נחמד אתה.
ולעצם הענין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה, וספרי מרן לא נועדו לזה, ומטרתם האחת היא להגיע לחקר ההלכה למעשה בצורה המעמיקה והמקיפה ביותר. ובאמת שלא חסר בהם מאומה. אבל אם מישהו מצא לנכון לעשות אפילו כעין, משהו מן המשהו, כדי לתפוס עוד עיניים שלא זכו להכיר את תורתו העצומה והנפלאה של מרן זיע"א, למה לא, אדרבה ואדרבה.
כיהודה ועוד לקרא, כבוד הראש"ל שליט"א סיפר כמה וכמה פעמים על אותו בחור שזנח את לימודי הגמרא והראשונים, ועסק רק בהלכה וכו' עד שראש ישיבתו כמדומני הגר"י עדס שליט"א לרפואה שלימה, קרא לאותו בחור, והרצה בפניו מערכה עמוקה ולמדנית בטו"ט, וכשסיים אמר לבחור, דע לך שזו תשובה ביביע אומר, רק בהשמטת מראי המקומות.
כך זכורני שסיפר ויתכן שלא דקדקתי בפרטים.
ואשרי מי שזכה להטעים את תורת רבינו הגדול זיע"א לצעירי הצאן הי"ו.
 
ולעצם העניין, כל מהות סגנון המהלך הישיבתי נועד כדי למשוך בחורים במתיקותה של התורה​
אינו נכון, כמובן.
יתכן שישנה תועלת בצורת הלימוד הישיבתית גם בתחום זה, אך עיקרה הוא הבנה מושגית של עומק העניינים ושורשם ההגיוני, וכמובן שיש בזה עשרות גישות וצורות, אך זהו המודל בקווים כלליים, וכיוון שהגרע"י דרך אחרת לו בזה - יש משהו מאולץ בניסיון לכפות אותו להיות כזה.
 
אינו נכון, כמובן.
יתכן שישנה תועלת בצורת הלימוד הישיבתית גם בתחום זה, אך עיקרה הוא הבנה מושגית של עומק העניינים ושורשם ההגיוני, וכמובן שיש בזה עשרות גישות וצורות, אך זהו המודל בקווים כלליים, וכיוון שהגרע"י דרך אחרת לו בזה - יש משהו מאולץ בניסיון לכפות אותו להיות כזה.
תחקור ותדרוש ואחר כך תדבר.
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שבד"כ לא למדו בסגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה, בזמן שיצה"ר חגג על בחורים שנהנו להבדיל ממתיקות ההשכלה.
נכון שסגנון זה מקנה חידוד בעיון והבנה ישרה, אבל אין בו הכרח.
ושוב, בקונטרס זה שבתורת מרן זיע"א, אין משהו "מאולץ בניסיון לכפות", יש משהו מאולץ במה שאתה מחפש חיסרון בכח.
העיקר להגדיל תורה ולהאדירה, לפקוח עיניים עיוורות שלא זכו להכיר, ואת זה עשה הרב המחבר (רק חבל שלא ציין את שמו).
 
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שלא היה סגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה​
העובדה ששיטת הלימוד הישיבתית היא דבר חדש אין עליה חולק, אך מטרתה היא ממש לא למשוך בחורים כקונטרה לתנועת ההשכלה, מטרתה של שיטה זו היא פרצת דרך חדשה בשיטת הלימוד, וכמו שיטות רבות שהתחדשו במהלך הדורות.​
 
הרב @לשמור ולעשות, אין לך מושג על מה אתה מדבר, וניכר עליך שלא עסקת מימיך בלימוד עיוני ישיבתי, וכי כל מאות ראשי הישיבות של הדורות האחרונים ביססו את כל לימודם - כולל כתיבת ספרים מרובים - רק בשל השפעת תנועת ההשכלה? דברי הבל חסרי בסיס.​
 
וניכר עליך שלא עסקת מימיך בלימוד עיוני ישיבתי
עסקתי שנים ב"ה, תבוא לביתי ותראה קלסרים.
כי כל מאות ראשי הישיבות של הדורות האחרונים ביססו את כל לימודם - כולל כתיבת ספרים מרובים - רק בשל השפעת תנועת ההשכלה?
זה גרם לפיתוח השיטה, ואחר שטעמו וראו כי טוב ה', אה"נ, יבוא הטוב מכל מקום, והלכה וקרמה עור וגידים, וקם ונבנה עולם הישיבות.
ועל כל פנים היה או לא היה זה לא משנה לעצם הנידון.
 
תחקור ותדרוש ואחר כך תדבר.
עיקר סגנון הלמוד הישיבתי במהלך הסוגיא התחיל בדורות האחרונים, כניכר בספרי הקדמונים שבד"כ לא למדו בסגנון זה. ונועד למשוך בחורים ליהנות ממתיקות התורה, בזמן שיצה"ר חגג על בחורים שנהנו להבדיל ממתיקות ההשכלה.
נכון שסגנון זה מקנה חידוד בעיון והבנה ישרה, אבל אין בו הכרח.
ושוב, בקונטרס זה שבתורת מרן זיע"א, אין משהו "מאולץ בניסיון לכפות", יש משהו מאולץ במה שאתה מחפש חיסרון בכח.
העיקר להגדיל תורה ולהאדירה, לפקוח עיניים עיוורות שלא זכו להכיר, ואת זה עשה הרב המחבר (רק חבל שלא ציין את שמו).
עיין בספר מרן הגר"ח הלוי [של הרב מלר] שכתב כעין דבריך בשם מרן הגר"ח עצמו.
אולם שם כתב שבשם הגר"ח שאכן שיטה זו הצילה הרבה בחורים ולא מבואר נדבריו שצלכתחילה לזה הועיד הגר"ח שיטה זו
אולם עכ"פ אי"ז סותר זא"ז וודאי שהגר"ח פרץ דרך כי הוא אחז מהדרך הזו ולולי שאחז מדרך זו לא היה מלמדה אף לדור ההוא ופשוט.
 
חזור
חלק עליון