• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

סקר: זמן תפילת שחרית בשבת הגדול השנה

באיזה שעה מתפללים שחרית בשבת הגדול ערב פסח

  • נץ החמה (הנץ ב-6:20 בערך)

    קולות: 7 50.0%
  • 6:00-6:30

    קולות: 1 7.1%
  • 7:00-7:30

    קולות: 5 35.7%
  • כמו בכל שבת (אוכלים מצה מטוגנת/מבושלת)

    קולות: 1 7.1%
  • אחר (עדיף לפרט)

    קולות: 0 0.0%

  • סה"כ בוחרים
    14
דרך אגב, יש לציין שאין כזה מושג ''סוף זמן תפילה/חמץ מגן אברהם''
המחלוקת אם מונים שעות היום מעה''ש או מהנץ היא מח' ראשונים:
רב סעדיה, הרמב''ם, המאירי, רש''י ועוד ראשונים מונים מהנץ
התרומת הדשן, הרמב''ן, הרשב''א, הרא''ה, הריטב''א, רבנו תם מונים מעלות
ובא מגן אברהם והכריע לעניין קריאת שמע בלבד, למנות מעלות
ובא הגר''א ודחה את דעת המג''א
ובא הפרי חדש וחלק על הגר''א
וכו'
וכו'
לכן היה מן הראוי לקרוא לשיטה זו ''שיטת תרומת הדשן'' וכדו' אבל בפי העם שגור לומר ''מגן אברהם'' למרות שהמג''א לא הכריע כלל כשיטה זו, ואדרבה מדבריו משמע קצת כהגר''א לענין שאר זמנים
 
נערך לאחרונה:
ב-ג. על זה אני שואל...
אולי חוששים שימשכו באכילתם, מה שלא שייך בק''ש (יש שיאמרו דחיישינן שימשכו בשינה ...)
וא''כ גם אם יעברו קצת מהזמן עדיין יש את הגר''א
אגב, לכתחילה בוודאי חוששים לק''ש של המג''א, לא הבנתי מה הנידון
 
נו, מנחה ב5.00 לדוגמא
סעודה ב5.30 או 6.00 (שיהיה לפני השקיעה כי מסתבר שא''א להקל ב13.5 דק' בגלל חיוב הקידוש)
ערבית ב7.40
מה מסובך ?
לא מסובך. זה רק מה שרציתי להבין.
כי חשבתי ממה שכתב: "ישנים עד 16:00 בשביל לעשות סעודה שלישית" שהוא התכוון שכשיקום יעשה סעודה, ושאלתי מתי מנחה.
ולפי דבריך כוונתו היתה שקמים ב-16:00 כדי להתפלל מנחה ואח"כ לעשות סעודה שלישית.
והכל בא על מקומו בשלום...
 
לא מסובך. זה רק מה שרציתי להבין.
כי חשבתי ממה שכתב: "ישנים עד 16:00 בשביל לעשות סעודה שלישית" שהוא התכוון שכשיקום יעשה סעודה, ושאלתי מתי מנחה.
ולפי דבריך כוונתו היתה שקמים ב-16:00 כדי להתפלל מנחה ואח"כ לעשות סעודה שלישית.
והכל בא על מקומו בשלום...
אולי תשאל אותו על כוונתו, אני בסה''כ הסברתי שיש בזה הגיון ...
 
אכן צריך לעשות מנחה לפני סעודה שלישית לצאת י״ח הקבלה.
גם ע''פ הפשט יש דעות שיש לאכול סעודה שלישית אחר מנחה כמבואר בשו''ע רצ'א ס'ב
וחוץ מזה שלאכול סעודה (אמנם כאן לא עסקי' בסעודה, אבל באופן כללי כל השנה) לפני מנחה זה בעיה הלכתית, ולדעת מרן הוא אסור מדינא, וכ''ש לאחר זמן מנחה קטנה דגם להרמ''א והגר''א והבא''ח יש להחמיר טפי.
 
לא קשה לאכול ואז ליל הסדר?
ממילא אוכלים רק פירות וירקות
ליל הסדר מתחילים רק אחר זמן רבנו תם השנה (למי שמוציא שבת ע''פ ר''ת) שזה קרוב ל-8.30, ועד שמגיעים לסעודה לוקח עוד 2-3 שעות ...
 
ממילא אוכלים רק פירות וירקות
כמדומני שהעדיפות בסעודה שלישית לשו״ע היא קודם כל למזונות כשאין לחם. והרי לדעת מרן בחזו״ע פסח אם מבשלים את המצות לפני ע״פ (השנה בשישי) מותר לאוכלם בפסח לכו״ע. ועכ״פ אפשר להכין עוגה מקמח מצה (אנו הספרדים מעולם לא נמנענו מזה) או פפושדו (כך אני נוהג). ורק בלית כל אלו האפשרויות אוכלים פירות וירקות.
 
אינני בקיא כדבעי בשיעורים ובעלונים, וייתכן שהייתי פזיז בהודעתי.
אשמח אם תביא את הרבנים הנ״ל שאוכל להעשיר דעתי.
בימים האחרונים יצא לי לשמוע מהרב יצחק לוי ומהרב יעקב סיני (ובשם הרב אהרן בוטבול) ובעוד כל מיני עלונים ושיעורים מזדמנים.
 
חזור
חלק עליון