ירמיה
Member
נתקלתי בסתירה בלומדי הלכות אבלות ובחודש זה הלכות ד' המינים.
ידוע הסתירה בדברי השו"ע, דבסימן תרמט סעי' א מבואר שפסול משום גזול אסור אפילו בשאר ימים, ואילו בסעיף ה כתב שכשר בשאר ימים, וכבר עמדו על זה האחרונים, והביאור הלכה הביא את דברי המטה יהודה שהעיקר כסעיף א שפסול בשאר ימים אסור אפילו בשאר ימים, ומשום מצוה הבאה בעבירה, ובסעיף ה' הוא רק נקט לשון הרמב"ם כדי נסבה.
עכשיו מרן בהלכות אבלות (חזון עובדיה אבלות ח"א עמ' רנג-רנד) כתב שמוכח מדברי השו"ע (יו"ד סי' שמ סעי' כט) דס"ל שאפי' במצוה דרבנן אמרינן הכלל דמצוה הבאה בעבירה, ולכן בשו"ע שם מבואר שהקורע בחלוק גזול לא יצא ידי קריעה (שחיוב קריעה אינו אלא דרבנן), ולכן הקשה מרן מהשו"ע כאן סעיף ה דמבואר שפסול דגזול כשר בשאר ימים, אפי' לכאורה שזה מצוה הבאה בעבירה, ולכן תירץ כמש"כ המטה יהודה לעיל שהעיקר כמו סעיף א' שפסול בשאר ימים, ומשום דאמרינן מצוה הבאה בעבירה אפי' במצוה דרבנן, ואין כאן סתירה בדברי השו"ע.
אבל לפי זה קשה שהרי מרן בחזון עובדיה סוכות עמ' רפא כתב בסתם כסעיף ה' שכשר בשאר ימים ושכן עיקר, ולא דן בנושא הזה של מצוה הבאה בעבירה אפילו בדרבנן, ולפי זה יוצא סתירה וחוזרת השאלה שהשו"ע בהלכות אבלות ס"ל שאמרינן מצוה הבאה בעבירה אפילו במצוה דרבנן וכנ"ל וכמש"כ מרן בעצמו !
ידוע הסתירה בדברי השו"ע, דבסימן תרמט סעי' א מבואר שפסול משום גזול אסור אפילו בשאר ימים, ואילו בסעיף ה כתב שכשר בשאר ימים, וכבר עמדו על זה האחרונים, והביאור הלכה הביא את דברי המטה יהודה שהעיקר כסעיף א שפסול בשאר ימים אסור אפילו בשאר ימים, ומשום מצוה הבאה בעבירה, ובסעיף ה' הוא רק נקט לשון הרמב"ם כדי נסבה.
עכשיו מרן בהלכות אבלות (חזון עובדיה אבלות ח"א עמ' רנג-רנד) כתב שמוכח מדברי השו"ע (יו"ד סי' שמ סעי' כט) דס"ל שאפי' במצוה דרבנן אמרינן הכלל דמצוה הבאה בעבירה, ולכן בשו"ע שם מבואר שהקורע בחלוק גזול לא יצא ידי קריעה (שחיוב קריעה אינו אלא דרבנן), ולכן הקשה מרן מהשו"ע כאן סעיף ה דמבואר שפסול דגזול כשר בשאר ימים, אפי' לכאורה שזה מצוה הבאה בעבירה, ולכן תירץ כמש"כ המטה יהודה לעיל שהעיקר כמו סעיף א' שפסול בשאר ימים, ומשום דאמרינן מצוה הבאה בעבירה אפי' במצוה דרבנן, ואין כאן סתירה בדברי השו"ע.
אבל לפי זה קשה שהרי מרן בחזון עובדיה סוכות עמ' רפא כתב בסתם כסעיף ה' שכשר בשאר ימים ושכן עיקר, ולא דן בנושא הזה של מצוה הבאה בעבירה אפילו בדרבנן, ולפי זה יוצא סתירה וחוזרת השאלה שהשו"ע בהלכות אבלות ס"ל שאמרינן מצוה הבאה בעבירה אפילו במצוה דרבנן וכנ"ל וכמש"כ מרן בעצמו !
נערך לאחרונה: