מרפסן איגרי
Well-known member
אוצר דינים
וכן לענין קידוש על יין משוחזר שביחו''ד ח''ז סי' מט כתב שמותר לקדש ולברך הגפן דעת הרשלצ לא כן אלא שהכל מחמת הספק וכ' בלשון הזו ואחי ר' משה יוסף מדפיס פסקים וחבל שלא מתיעץ עם האחים וכו' וקיצרתי כמובא בעלון אור יצחק של סוכותמרן חכם יצחק ביקש ממני לפרסם שכל מה שלא נדפס על ידי מרן רבינו עובדיה ממש אסור לסמוך בלי לבדוק טוב טוב, ואמר לי במפורש שזהו גם על יביע אומר חלק יא [שיש שם תשובה של ממזרות שהרב עדס הרבה להתמיה עליה, וחסר שם פרט אחד שהבעל היה מגיע מידי פעם ממרוקו], וכן יחוה דעת חלק ז' [והביא דוגמא מתשובה שיש שם לגבי שמיעת בנות שרות שח"ו לסמוך על תשובה זו ושם היתה הוראת שעה]. ודי בזה הערה.
דוקא על הנקודה הזו בדיוק מרן שליט"א יצא נגד, כי יש שם דברים שאסור להעלותם על דל שפתותינו, כמו שיראה המעיין בחלקים האחרונים בעיקר, וע"ז יצא קצפו של מרן שליט"א בשו"ת הראש"ל (יצויין שראיתי את התשובה המקורית שנשלחה לשואל, שם הלשון הרבה יותר חריפה, בספר הרב עידן את הלשון, בכדי לא לפגוע במחבר).וכן ללמוד איך משיבים, כלומר שלא תמיד עונים את התשובה ההלכתית, אלא לדעת לענות לשואל גם דברים אחרים. (כגון, למה בכלל אתה צריך את זה? ולא אם מותר או אסור)
האם בתשובה המקורית היתה איזה שינוי מהותי או סתם לשונות חריפים יותר?דוקא על הנקודה הזו בדיוק מרן שליט"א יצא נגד, כי יש שם דברים שאסור להעלותם על דל שפתותינו, כמו שיראה המעיין בחלקים האחרונים בעיקר, וע"ז יצא קצפו של מרן שליט"א בשו"ת הראש"ל (יצויין שראיתי את התשובה המקורית שנשלחה לשואל, שם הלשון הרבה יותר חריפה, בספר הרב עידן את הלשון, בכדי לא לפגוע במחבר).
לשון חריפה יותר בוודאות יתכן שאף מעבר לזה.האם בתשובה המקורית היתה איזה שינוי מהותי או סתם לשונות חריפים יותר?
שהביא עוד דברים שאמר לו מרן זצוק"ל על ספר זהלשון חריפה יותר בוודאות יתכן שאף מעבר לזה.
מה הכוונה שינוי מהותי?