• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עדות ברורה! מה בירך הרב עובדיה יוסף זצ"ל על במבה? | מרן הראש"ל הרב יצחק יוסף שליט"א

כן!
אתה רואה
אני מאז ומעולם הייתי אדם אמיתי וישר
(סליחה שאני מחמיא לעצמי)
אין רב בעולם שאני מזלזל בו
גם אם אני יפסוק כדעת הילקוט יוסף, אני יעריך לא פחות את הגאון האדיר רבי דוד יוסף שליט"א
גם אם היו חילוקי דעות רבים בין מרן זצ"ל להגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א, אני מעולם ירגיש נימה של זלזול ברב שטרנבוף
גם אם היו חילוקי דעות רבים בין הרב שטיינמן לרב שמואל אויעברך, אני תמיד הערכתי את שניהם במידה שווה!! וזאת למרות שבודאי הרגשתי שהאמת היתה עם הרב שטיינמן, וכ"ז הדרך...
לצערנו, היום ישנם רבים וגם טובים שבגלל שהם תלמידים של רב פלוני, זה סיבה כבר להכפיש את רב אלמוני... וד"ל...
 
כן!
אתה רואה
אני מאז ומעולם הייתי אדם אמיתי וישר
(סליחה שאני מחמיא לעצמי)
אין רב בעולם שאני מזלזל בו
גם אם אני יפסוק כדעת הילקוט יוסף, אני יעריך לא פחות את הגאון האדיר רבי דוד יוסף שליט"א
גם אם היו חילוקי דעות רבים בין מרן זצ"ל להגאון האדיר רבי משה שטרנבוך שליט"א, אני מעולם ירגיש נימה של זלזול ברב שטרנבוף
גם אם היו חילוקי דעות רבים בין הרב שטיינמן לרב שמואל אויעברך, אני תמיד הערכתי את שניהם במידה שווה!! וזאת למרות שבודאי הרגשתי שהאמת היתה עם הרב שטיינמן, וכ"ז הדרך...
לצערנו, היום ישנם רבים וגם טובים שבגלל שהם תלמידים של רב פלוני, זה סיבה כבר להכפיש את רב אלמוני... וד"ל...
כבודו ראוי להערכה גדולה
אבל למה באמת מברך על הבמבה האדמה?
 
עוד לא קראתי האשכול אבל בעיקר הנושא לגבי הבמבה, יש מכתב מרתק מאוד של הראש"ל שליט"א בהתייחס לעדות של אחיו בעל ההלכה ברורה שליט"א, המכתב נדפס במשנ"ב תפארת, ולפי ידעתי נגנז מהמהדורות האחרות, אשמח אם יש אותו אולי למישהו
 
יש סרטון "הרב דוד יוסף - ברכת הבמבה והפיצה"
בסרטון זה הרב דוד מפרט ומבאר בהרחבה אודות שיטתו של אביו שברכת הבמבה שהכל
והוסיף "ואיני יכול להרחיב בזה יותר"
ככל הנראה ההלכה הזאת רגישה ביותר, בגלל החילוקי דעות איך להבין את אביו...
בהסכמה להלכה ברורה ח"י, מרן זצ"ל התייחס לברכת הבמבה וכתב שברכתה שהכל
[אלא שלאחר תשס"ח היו עוד הרבה שמועות וכו' עד פטירתו]
ואגב, חשוב מאד לצפות בסרטון הזה, שם רבי דוד מבאר כיצד כתב את ההלכה הברורה וכיצד למה חברותא עם אביו, ועפ"ז הכריע בספריו...
אז אתה מודה שאין "עדות" של הרב דוד שמרן זיע"א בירך שהכל.
ולא כמו שכתבת כאן
 
יש סרטון "הרב דוד יוסף - ברכת הבמבה והפיצה"
בסרטון זה הרב דוד מפרט ומבאר בהרחבה אודות שיטתו של אביו שברכת הבמבה שהכל
והוסיף "ואיני יכול להרחיב בזה יותר"
אני ר לא מבין אם מרן אמר לו לכתוב שברכת הבמבה שהכל, למה לא כתב "במבה"?
ובכל ההלכה ברורה המילה במבה לא מוזכרת.
 
ובכל ההלכה ברורה המילה במבה לא מוזכרת.
לזכרוני מדבר שם בהדיא על 'חטיפים מתירס', ומרחיב בעיקר הנושא [רבינו ירוחם וכו'], ועל זה באה ההסכמה בראש ספרו (חלק ט' או י').

לא ברור לי כל הנושא באשכול זה, הרי ברור שמרן הגרע"י זצ"ל בירך שהכל וכך היה מורה ובא שנים, אלא שאחר כך הראש"ל הרב יצחק שליט"א בירר את צורת ההכנה של הבמבה ובא אליו [למרן הגרע"י] והוכיח לו למה צריך לברך אדמה, אאל"ט שמעתי אותו מספר בהרחבה כיצד בא וצילם רבינו ירוחם ובא למרן ולמד איתו הסוגיא

ברם אחרי כל זאת בא המכתב בהלכה ברורה

ואחר כך היה עוד מכתב הפוך בילקו"י (?) שהסכים לספק בנו הראש"ל שלט"א לברך אדמה
לזכרוני הראש"ל שליט"א כ' שם שהמכתב בהלכה ברורה בא אחרי שחשב [מרן הגרע"י] שהסיבה להורות לברך אדמה בגלל הטעם (ולא בגלל שזה מיוצר בעבור כך) - וכנראה שרק אחר כך הלך [בנו הראש"ל שליט"א] עם הצילומים של רבינו ירוחם לאביו (אף שכאשר אני שמעתי הוא סיפר זאת שארע עוד קודם ההל"ב)
 
לזכרוני מדבר שם בהדיא על 'חטיפים מתירס', ומרחיב בעיקר הנושא [רבינו ירוחם וכו'], ועל זה באה ההסכמה בראש ספרו (חלק ט' או י').

לא ברור לי כל הנושא באשכול זה, הרי ברור שמרן הגרע"י זצ"ל בירך שהכל וכך היה מורה ובא שנים, אלא שאחר כך הראש"ל הרב יצחק שליט"א בירר את צורת ההכנה של הבמבה ובא אליו [למרן הגרע"י] והוכיח לו למה צריך לברך אדמה, אאל"ט שמעתי אותו מספר בהרחבה כיצד בא וצילם רבינו ירוחם ובא למרן ולמד איתו הסוגיא

ברם אחרי כל זאת בא המכתב בהלכה ברורה

ואחר כך היה עוד מכתב הפוך בילקו"י (?) שהסכים לספק בנו הראש"ל שלט"א לברך אדמה
לזכרוני הראש"ל שליט"א כ' שם שהמכתב בהלכה ברורה בא אחרי שחשב [מרן הגרע"י] שהסיבה להורות לברך אדמה בגלל הטעם (ולא בגלל שזה מיוצר בעבור כך) - וכנראה שרק אחר כך הלך [בנו הראש"ל שליט"א] עם הצילומים של רבינו ירוחם לאביו (אף שכאשר אני שמעתי הוא סיפר זאת שארע עוד קודם ההל"ב)
במכתב בהלכ"ב כתוב חטיפי תירס, ובזה אף הרב יצחק מודה.
במכתב הנ"ל שנדפס בכמה מקומות ומהם בקובץ בית יוסף כותב מפורש על "במבה" האדמה.
והחילוק ביניהם ברור.
 
המכתב בהל"ב מתייחס לסימן בספר, שקרא אותו ומסכים לדברים הכתובים בו, ובסימן זה התייחסות לרבינו ירוחם שהוא הבסיס של הפסק של הראש"ל הרב יצחק שליט"א.
רוב הסימן לא עוסק בזה כלל, רק בסופו התייחס לזה בקצרה. ולא מצינו שמרן הסכים עם כל תיבה ואות שכתב בתשובתו.
 
רוב הסימן לא עוסק בזה כלל, רק בסופו התייחס לזה בקצרה. ולא מצינו שמרן הסכים עם כל תיבה ואות שכתב בתשובתו.
כלומר אתה רוצה להניח שהרב דוד הוסיף זאת אחרי ההסכמה? ההסכמה מציינת לסימן זה בספר (כך זכור לי ואולי אני כבר טועה).
קשה לי לקבל זאת.
 
כלומר אתה רוצה להניח שהרב דוד הוסיף זאת אחרי ההסכמה? ההסכמה מציינת לסימן זה בספר (כך זכור לי ואולי אני כבר טועה).
קשה לי לקבל זאת.
לא.
אני רק אומר דבר פשוט, שמרן הסכים עם מסקנתו, אבל לא עם כל פרט בתשובתו.
ובפרט הזה שראינו מפורש שמרן זיע"א סובר אחרת, אין סיבה לומר שהסכים עמו, וסותר את עצמו או חוזר בו וכו'.
 
אני רק אומר דבר פשוט, שמרן הסכים עם מסקנתו, אבל לא עם כל פרט בתשובתו.
בדרך הזו הייתי מעדיף לומר כבר שזה הוספה מאוחרת... אטו בשופטני עסקינן? הרב מרן הגרע"י ידע בדיוק על מה הנושא, וכיצד יבינו את מכתבו, וכי יתעלם מזה?
לא צריך לעקם את השכל כדי לתרץ, אפשר בהחלט שחזר בו אחר כך, אפשר עוד תירוצים (ע' למשל: הקדמת הראש"ל למשנ"ב תפארת)
 
בדרך הזו הייתי מעדיף לומר כבר שזה הוספה מאוחרת... אטו בשופטני עסקינן? הרב מרן הגרע"י ידע בדיוק על מה הנושא, וכיצד יבינו את מכתבו, וכי יתעלם מזה?
לא צריך לעקם את השכל כדי לתרץ, אפשר בהחלט שחזר בו אחר כך, אפשר עוד תירוצים (ע' למשל: הקדמת הראש"ל למשנ"ב תפארת)
תראה את נוסח השאלה והתשובה שם, ותראה שאין זכר לכך שמדובר בבמבה, מדבר שם על "פת קטנית" ו"חטיפי תירס", וכן מדגיש "אפי' אם נעשו מתירס שגידלוהו במיוחד לשם עשייתם". אבל לא מדבר על "זן" תירס שאין לו דרך אכילה אחרת.
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון