• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

עד כמה ברכה ראשונה פוטרת?

שלום רב
קראתי חידוש של מרן עובדיה יוסף זצק"ל שאומר שניתן לעשות תנאי ולברך ברכה ראשונה פעם אחת ביום ולפטור בכך את כל המאכלים שבבית מאותה ברכה לכל היום (בהנחה ולא ישנתי או יצאתי מהבית או ברכתי ברכת המזון),
ואז לברך בורא נפשות לאחר כל סיום של אכילה מבלי שזה יסגור את הברכה הראשונה ואצטרך לברך שוב ברכה ראשונה (כדי לא להפסיד ברכה אחרונה ויעבור זמן שיעור עיכול).

השאלה שלי האם גם ברכת מזונות תפטור לכל היום את כל המזונות שבבית? כנ"ל לגבי ברכות על העץ מ-7 המינים?
השאלה נובעת מהאם לברך מעין שלוש לא גורם להפסק ואז אצטרך לברך שוב מזונות בהמשך היום או בכלל לברך שוב כל ברכה שעשיתי מהבוקר כי היה פה הפסק?
או שניתן לברך מעין שלוש והברכות הראשונות שבירכתי עד כה ימשיכו לפטור ברכה ראשונה עד ההפסק הידוע של יציאה מהבית, שינה או ברכת המזון.

תבורכו תודה רבה
 
בשו”ת יחווה דעת חלק ו סימן יא: ובספר מאורי אור (חלק בן נון דף קמח ע”ב) כתב, שהאוכל פירות כשיעור, ואינו רוצה לאכול כל הפירות שלפניו בפעם אחת, ודעתו שבעוד חצי שעה יחזור לאכול מהם, אלא שירא פן ישכח מלאכול עוד וישכח גם כן לברך ברכה אחרונה, נראה שיברך ברכה אחרונה על אכילתו עתה, ואחר כך אין צריך לברך לפני הפירות שיאכל, כיון שהיה דעתו לאכול עוד מהם, ורק אם יאכל עוד כשיעור, יברך ברכה אחרונה. ע”כ.
ולפי זה גם כאן אפילו יברך ברכה אחרונה על פירות שהובאו בתחלה, מחשש פן ישהה שיעור עיכול בינתים, כשיביאו עוד לפניו פירות אחר כך לא יחזור לברך ברכה ראשונה.
 
יש הבדל בין חצי שעה ליום שלם...
קראתי תשובה של הרב מוצפי שאין עניין של חצי שעה וכל העניין הוא שבדעתו להמשיך לאכול עוד גם אם לא בדקות הקרובות לאחר האכילה הראשונה.

את זה מצאתי בחלק מהתשובות שלו:

"גם אם אכל כשיעור או שתה רביעית, כשיודע שבדקות הקרובות עד רבע שעה לא יאכל עוד ולא ישתה מברך ברכה אחרונה, ודעתו להמשיך ולאכול ולשתות עוד, אין מסתלקת הברכה הראשונה, מצשום שהברכה היא שלא אשכח, או שלא יעבור זמן עיכול."
 
את זה מצאתי בחלק מהתשובות שלו:

"גם אם אכל כשיעור או שתה רביעית, כשיודע שבדקות הקרובות עד רבע שעה לא יאכל עוד ולא ישתה מברך ברכה אחרונה, ודעתו להמשיך ולאכול ולשתות עוד, אין מסתלקת הברכה הראשונה, מצשום שהברכה היא שלא אשכח, או שלא יעבור זמן עיכול."
וכמובן שאי"ז מזה ראיה כלל
 
סליחה, טעיתי טעיתי
זה לשון הרמב"ם
רמב"ם הלכות ברכות פרק ד הלכה ז
גמר בלבו מלאכול או מלשתות ואח"כ נמלך לאכול או לשתות אף ע"פ שלא שינה מקומו חוזר ומברך, ואם לא גמר בלבו אלא דעתו לחזור לאכול ולשתות אפילו פסק כל היום כולו אינו צריך לברך שנית.
אכן המג"א בסי' קפ"ח כ' דשיעור עיכול מפקיע אף מברכה ראשונה, אמנם כבר חלקו עליו האחרונים ואף מהמשנ"ב נראה שלא פסק כמוהו
 
שלום רב
קראתי חידוש של מרן עובדיה יוסף זצק"ל שאומר שניתן לעשות תנאי ולברך ברכה ראשונה פעם אחת ביום ולפטור בכך את כל המאכלים שבבית מאותה ברכה לכל היום (בהנחה ולא ישנתי או יצאתי מהבית או ברכתי ברכת המזון),
ואז לברך בורא נפשות לאחר כל סיום של אכילה מבלי שזה יסגור את הברכה הראשונה ואצטרך לברך שוב ברכה ראשונה (כדי לא להפסיד ברכה אחרונה ויעבור זמן שיעור עיכול).

השאלה שלי האם גם ברכת מזונות תפטור לכל היום את כל המזונות שבבית? כנ"ל לגבי ברכות על העץ מ-7 המינים?
השאלה נובעת מהאם לברך מעין שלוש לא גורם להפסק ואז אצטרך לברך שוב מזונות בהמשך היום או בכלל לברך שוב כל ברכה שעשיתי מהבוקר כי היה פה הפסק?
או שניתן לברך מעין שלוש והברכות הראשונות שבירכתי עד כה ימשיכו לפטור ברכה ראשונה עד ההפסק הידוע של יציאה מהבית, שינה או ברכת המזון.

תבורכו תודה רבה
לפי האמור הרי שתשובתך ברורה,
שכל שלא עשה הסיח דעתו או עשה הפסק,
אי"צ לחזור ולברך
ואם כי שמהאמור אין ראיה להיכא שבירך ברכה אחרונה באמצע, אמנם מדברי האבן העוזר בסי' קפ"ח (יש בפרויקט השו"ת) שהוכיח דלא כהמג"א ממתני' דבא להם יין לפני המזון פוטר את היין שלאחר המזון כו', מבואר דאף היכא שבירך באמצע ברכה אחרונה (דהלא ברכהמ"ז פוטרת את היין) דינא הכי,
וכמובן שלא באתי לכלל הוראה ואיני אלא כמראה מקום
 
אין לך הרשאות מספיקות להגיב כאן.
חזור
חלק עליון