• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עזרתכם בעניין...

אני בעזרת ה עומד להוציא את ספרי "דרך קצרה" על הלכות תפילה

ויש לי לברר כמה פרטים אשמח לעזרתכם.

א יש דין בסימן צ סעיף כד דאסור להתפלל שמונ"ע בתוך ד"א לרבו המובהק. [ובספרי כתבתי בדין זה]. שאלתי היא: אם בבית כנסת של מרן זצ"ל היו ספסלים שקרובים בד"א.

ב הפוסקים דנים באופן שיש סנדק או מוהל [לא בעל שמחה] באופן קבוע בבית הכנסת אם ראוי שיצא כדי שיזכו לומר תחנון מידי פעם.
השאלה אם זה קרה אצל מרן זצ"ל שהיו שם סנדק או מוהל [לא בעלי השמחה] באופן קבוע ולא אמרו תחנון.

ג]המטה יהודה בסימן קנ"ג הקשה למה הרמ"א כתב דין מסוים בסימן קמ"ז הרי מרן כבר כתב כן בסימן קנג ע"ש.
לדעתי העניה זכור לי שיש כמה דוגמאות כאלה אך אינני זוכר כעת היכן למדי אותם. אם יש מי שזוכר כאלה דוגמאות אשמח שתכתבו אותם כאן.

ד] לא הצלחתי למצוא ספר איתן אריה לרב אריה רוזן (סימן קיב) אשמח לדעת אם אפשר להשיגו או מקום שנמצא הספר שם.

וכן ספר הגהות רבי ברוך פרנקל על הש"ע [סימן קנג].

יישר כח. תבורכו מפי עליון פי מליון בזכות משה ואהרן.
 
המטה יהודה בסימן קנ"ג הקשה למה הרמ"א כתב דין מסוים בסימן קמ"ז הרי מרן כבר כתב כן בסימן קנג ע"ש.
לדעתי העניה זכור לי שיש כמה דוגמאות כאלה אך אינני זוכר כעת היכן למדי אותם. אם יש מי שזוכר כאלה דוגמאות אשמח שתכתבו אותם כאן.
צריך להבחין האם הוא שואל- למה הוא בכלל מזכיר את הדין- שהרי כבר כתבו השו"ע? - אם זו שאלתו אכן מסכים איתך שזו שאלה מוזרה.
אולי כוונתו לשאול- שהיה מתאים יותר שהרמ"א עצמו יזכיר דין זה בסימן קודם- ששם הוא שייך יותר?
.
רק מציע, כמובן.
בהצלחה בספר.
זה ספר קיצור?
כי אתה מזכיר פה שמות של אחרוני אחרונים?
 
צריך להבחין האם הוא שואל- למה הוא בכלל מזכיר את הדין- שהרי כבר כתבו השו"ע? - אם זו שאלתו אכן מסכים איתך שזו שאלה מוזרה.
אולי כוונתו לשאול- שהיה מתאים יותר שהרמ"א עצמו יזכיר דין זה בסימן קודם- ששם הוא שייך יותר?
.
רק מציע, כמובן.
בהצלחה בספר.
זה ספר קיצור?
כי אתה מזכיר פה שמות של אחרוני אחרונים?
שו"ת יביע אומר חלק ג - אורח חיים סימן יג
ועוד רגע אדבר, במה שדייק במטה יהודה על הרמ"א בהגה (ר"ס קמז), שכ' שאין לעשות מפות לס"ת מדברים ישנים כו'. והרי כבר פסקו מרן /בא"ח/ (בס"ס קנג) שאין לקנות מעילים שנשתמש בהם הדיוט. וכ' לתרץ דקמ"ל הרמ"א לאסור גם בשינוי צורה. ע"ש. ולפע"ד י"ל בפשיטות דאתא לאפוקי ממ"ש בשו"ת מור ואהלות (אהל המנורה הטהורה ס"ס ג) דאפשר דמ"ש מרן אין לקנות וכו', פי' רק לכתחלה אין לקנות כי מוטב שיקנו חדשים אבל בדיעבד שרי. ע"ש. וקמ"ל רמ"א שאפי' קנאום אין לעשותם מפות לס"ת. וגם מרן מודה בזה. וק"ל.
 
ב הפוסקים דנים באופן שיש סנדק או מוהל [לא בעל שמחה] באופן קבוע בבית הכנסת אם ראוי שיצא כדי שיזכו לומר תחנון מידי פעם.
השאלה אם זה קרה אצל מרן זצ"ל שהיו שם סנדק או מוהל [לא בעלי השמחה] באופן קבוע ולא אמרו תחנון.
מרן זצ"ל היה סנדק כל יום ולא אמרו תחנון!
 
חזור
חלק עליון