• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שו"ת שמע שלמה להגרש"מ עמאר שליט"א בעניין מנהגי המרוקאים בפסח

מה הכוונה שלא נפתח במייל?
כשאתה שולח את הקובץ למישהו במייל אתה לא יכול לפתוח אותו?
במייל פחות חשוב. העברתי למכשיר הפלא' שלי את הקובץ וגם לא נפתח.. יש אפשרות שתעלה את התשובה הנ''ל בסוג קובץ אחר אולי יפתח לי.
 
דברי הרב עמאר על כך שנהגו היתר ותמה שלפי הידוע לו נהגו איסור, וכתב שהיו חילוקים בין המקומות, מאוד תמוהים. מה שייך להקשות מתקופה לתקופה?

הלוא בפאס בה נהגו היתר באורז בזמן מהריב"ע, החלו לאסור את הקטניות בתהליך הדרגתי לאור חששות שהתעוררו לגביהן. בזמן היעב"ץ פשט האיסור באורז בלבד בעקבות פסקו, יצוין שהיה מרא דאתרא אחרי מהריב"ע. אחר כך החמירו בכל הקטניות (למעט הירוקות והלחות), כמו שכתב בספר נוהג בחכמה למהר"י בן נאים, מחכמי פאס - בדיוק כמו שמעיד הרב עמאר שכך המנהג פשוט.

כך גם במרקש. הביא החיד"א, סימן תסז, כי מה"ר שלמה עמאר (ראב"ד מרקש במאה ה-18 למניינם) התיר את האורז שנמצאה בו חיטה מדין חליטה; וכן בשו"ת רבי יהודה בן עטר עצמו (שרובו מובאות מהיעב"ץ) מביא שאכלו את הקטנית הנקראת אנילי בכמה וכמה מקומות במרוקו - אולם בדורות האחרונים פשטה ההחמרה במרקש ובעוד ערים הכתובים אצל מהר"י בן עטר לאסור את כל הקטניות (למעט הירוקות והלחות), כמבואר בספרים ומפורסם אצלנו.

נצמא שבעניין זה, כמו ברוב העניינים, הרי פאס כהרי מראכש ובשניהם התירו בתחילה ואחר כך אסרו. והרי שניהם כהרי תאפילאלת בכך שישנה תשובה ממהר"י אביחצירא (הובאה בספר יאמרו גאולי ה') שאסר את הקטניות למעט הירוקות - כמנהג פאס ומרקש.

תהליך זה של איסור הקטניות למעט הירוקות והלחות - כמנהג איסור הקטניות הספרדי - בתקופות די חופפת, או מוקדמת מעט, קרה ביהדות ספרד בעוד מקומות. מהם בשלוניקי - וכמ"ש הרב בית דוד (והביאו החיד"א), במצרים וכמ"ש בגינת וורדים, באיזמיר ועוד.

כן בארץ ישראל אסרו תחילה את האורז ואחר כך אסרו את כל הקטניות למעט הירוקות והלחות, כמו שכתבו בפקודת אלעזר סימן נא וארץ חיים סימן תנג. הסיבה ששינו המנהג בארץ ישראל, אפשר שהיא מחמת הרעב במלחת העולם הראשונה, ובעקבות ריבוי של אוכלוסיות מהמזרח (בבל וסוריה) שנהגו בזה היתר, וכמ"ש מהרר"א בן שמעון בספר שער המפקד. עם זאת, לפחות חלק מתלמידי החכמים מבני ספרד לא היקלו בזה, וידועים דברי הגרב"צ חי עוזיאל זצ"ל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון