• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

שו"ת שמע שלמה להגרש"מ עמאר שליט"א בעניין מנהגי המרוקאים בפסח

מה הכוונה שלא נפתח במייל?
כשאתה שולח את הקובץ למישהו במייל אתה לא יכול לפתוח אותו?
במייל פחות חשוב. העברתי למכשיר הפלא' שלי את הקובץ וגם לא נפתח.. יש אפשרות שתעלה את התשובה הנ''ל בסוג קובץ אחר אולי יפתח לי.
 
דברי הרב עמאר על כך שנהגו היתר ותמה שלפי הידוע לו נהגו איסור, וכתב שהיו חילוקים בין המקומות, מאוד תמוהים. מה שייך להקשות מתקופה לתקופה?

הלוא בפאס בה נהגו היתר באורז בזמן מהריב"ע, החלו לאסור את הקטניות בתהליך הדרגתי לאור חששות שהתעוררו לגביהן. בזמן היעב"ץ פשט האיסור באורז בלבד בעקבות פסקו, יצוין שהיה מרא דאתרא אחרי מהריב"ע. אחר כך החמירו בכל הקטניות (למעט הירוקות והלחות), כמו שכתב בספר נוהג בחכמה למהר"י בן נאים, מחכמי פאס - בדיוק כמו שמעיד הרב עמאר שכך המנהג פשוט.

כך גם במרקש. הביא החיד"א, סימן תסז, כי מה"ר שלמה עמאר (ראב"ד מרקש במאה ה-18 למניינם) התיר את האורז שנמצאה בו חיטה מדין חליטה; וכן בשו"ת רבי יהודה בן עטר עצמו (שרובו מובאות מהיעב"ץ) מביא שאכלו את הקטנית הנקראת אנילי בכמה וכמה מקומות במרוקו - אולם בדורות האחרונים פשטה ההחמרה במרקש ובעוד ערים הכתובים אצל מהר"י בן עטר לאסור את כל הקטניות (למעט הירוקות והלחות), כמבואר בספרים ומפורסם אצלנו.

נצמא שבעניין זה, כמו ברוב העניינים, הרי פאס כהרי מראכש ובשניהם התירו בתחילה ואחר כך אסרו. והרי שניהם כהרי תאפילאלת בכך שישנה תשובה ממהר"י אביחצירא (הובאה בספר יאמרו גאולי ה') שאסר את הקטניות למעט הירוקות - כמנהג פאס ומרקש.

תהליך זה של איסור הקטניות למעט הירוקות והלחות - כמנהג איסור הקטניות הספרדי - בתקופות די חופפת, או מוקדמת מעט, קרה ביהדות ספרד בעוד מקומות. מהם בשלוניקי - וכמ"ש הרב בית דוד (והביאו החיד"א), במצרים וכמ"ש בגינת וורדים, באיזמיר ועוד.

כן בארץ ישראל אסרו תחילה את האורז ואחר כך אסרו את כל הקטניות למעט הירוקות והלחות, כמו שכתבו בפקודת אלעזר סימן נא וארץ חיים סימן תנג. הסיבה ששינו המנהג בארץ ישראל, אפשר שהיא מחמת הרעב במלחת העולם הראשונה, ובעקבות ריבוי של אוכלוסיות מהמזרח (בבל וסוריה) שנהגו בזה היתר, וכמ"ש מהרר"א בן שמעון בספר שער המפקד. עם זאת, לפחות חלק מתלמידי החכמים מבני ספרד לא היקלו בזה, וידועים דברי הגרב"צ חי עוזיאל זצ"ל.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון