אשמח למקורוהאמת שמרן הגרי"ש אלישיב כבר הורה להתיר סיגריה אחת ליום...
בספר 'פסקי הגרי"ש' (להרב ישראלזון עמ' קלה) הביא שמרן הגרי"ש אלישיב הורה שאב המבקש מבנו שיקנה לו סיגריות, מותר לו לקנות לו ואין בזה משום לפני עוור, ואף שזה דבר מסוכן, מ"מ כיון שיתכן ואביו יעשן רק סיגריה אחת ליום ובזה אין סכנה מותר לקנות לו. [וככל הנראה כוונתו שאפילו אם דרכו של אביו לעשן הרבה סיגריות בכל יום, מ"מ עצם העובדה שיכול להשתמש באופן המותר, יש להתיר].אשמח למקור
אני חושב שהשאלה לא רלוונטית, כיז ה כמעט לא אפשרי שאדם יעשן פעם בשבועיים וישאר במצב הזה, תמיד זה ילך ויגבר. [מנסיון].במקרה שאדם לא מעשן בקביעות. אלא במקרים רחוקים, כגון פעם בשבועיים או חודש.
האם יותר קרוב לאיסור, כיוון דלא רגיל בזה ולכן, למה הוא מעשן ואין עליו לכאורה סניגוריה? או שמא אדרבה בגלל שהוא לא רגיל אז הוא רחוק מאיסור ונשמרתם כי כמעט ולא יזיק?
ואני מכיר לא מעט אנשים שמעשנים מעט מאד, פעם בשבוע-שבועיים, כך במשך שנים!!!אני חושב שהשאלה לא רלוונטית, כיז ה כמעט לא אפשרי שאדם יעשן פעם בשבועיים וישאר במצב הזה, תמיד זה ילך ויגבר.
שלך...[מנסיון].
צודק,ואני מכיר לא מעט אנשים שמעשנים מעט מאד, פעם בשבוע-שבועיים, כך במשך שנים!!!
ההתמכרות עפ"ר זה כשמעשן לפחות אחת-שתיים בכל יום, שאז נגרר לעשן גם עשרות ביום...
שלך...
אני מצטרף לעמדת יהויחז!ואני מכיר לא מעט אנשים שמעשנים מעט מאד, פעם בשבוע-שבועיים, כך במשך שנים!!!
ההתמכרות עפ"ר זה כשמעשן לפחות אחת-שתיים בכל יום, שאז נגרר לעשן גם עשרות ביום...
שלך...
לענ"ד דינם שווה, והצד השווה שבהם שהרגיל עצמו לעשן בתקופת זמן ספציפית, ומה לי יום מה לי שבוע? הרי סו"ס נזק יש כאן.
ולאר'ש שוא'ל מה שהסתפק דילמא קרוב קרוב הוא לאיסור כיון שלא רגיל בזה, לא ברורה כוונתו, שכן אם באופן קבוע מעשן פעם בשבועים הרי שהרגיל עצמו לעשן פעם בשבועיים, ואכן הדחף חלש טפי משל זה המעשן יום ביומו, אך לא גרע בחומרתו זה שהרגיל עצמו לעשן יום ביומו דארע אנפשיה. ולעד"ן דיש לתקן השאלה, מה דין המעשן לעתות בצרה לפי מזג רוחו ולא מפני דחף הניקוטין? שאכן כאן לא שייך לסנגר כיון שאינו מכור, ומאידך מעשן לעיתים רחוקות.
אסביר. כיון שאיננו מעשן במחזור קבוע (אחת ליום, אחת לשבוע, אחת לחודש וכו'), אלא להפיג צערו עת שיזדמן,לכאורה י"ל שרחוק הוא מהאיסור דאזלינן בתר היזק וליכא. או דלמא י"ל שקרוב הוא לאיסור כיון דהיזק פורתא מיהא הוי, ומה יגיד ביום הדין? הרי איננו אנוס כזה המכור לניקוטין.איני אוחז כלל מה שאלתך, הוא מכור למצבי רוחו מה שנא ביניהם לבין התמכרות לניקוטין?
לפלא בעיניי איך נשתרבבה טעות תחת קולמוס גדול כוותיה דהרב אסחייק יצ"ו, שצורת הביטוי הנכונה היא "חילול השם" ולא "חילול ה'" חלילה.בספר 'פסקי הגרי"ש' (להרב ישראלזון עמ' קלה) הביא שמרן הגרי"ש אלישיב הורה שאב המבקש מבנו שיקנה לו סיגריות, מותר לו לקנות לו ואין בזה משום לפני עוור, ואף שזה דבר מסוכן, מ"מ כיון שיתכן ואביו יעשן רק סיגריה אחת ליום ובזה אין סכנה מותר לקנות לו. [וככל הנראה כוונתו שאפילו אם דרכו של אביו לעשן הרבה סיגריות בכל יום, מ"מ עצם העובדה שיכול להשתמש באופן המותר, יש להתיר].
עוד מקור יותר מפורש לזה, הוא בספר "וישמע משה" ח"ה (עמ' צז בהערות) שם מביא ג"כ את הפסק של הרב אלישיב שמותר לקנות לאביו סיגריות, ומביא שהרב אריה (נכדו) שאל אותו, הרי גם סיגריה אחת ליום מזיקה, אמר הרב אלישיב: "הבל הבלים, סגריה אחת ליום אינו מזיק".
מלבד זאת הרב יחקאל אסחייק (המשב"ק של מרן הרב שך זצ"ל) בספרו המפורסם "חיים ללא עישון" (עמ' 83) כותב 8 סיבות למה לא לעשן אפילו סיגריה אחת ליום
מצו"ב מתוך הספר "חיים ללא עישון"
הצג קובץ מצורף 23649
הצג קובץ מצורף 23650
לא הבנתי כוונתך? מדוע יש בעיה בניסוח חילול ה'? הרי הכוונה היא את שמחלל את שמו של הקב"הלפלא בעיניי איך נשתרבבה טעות תחת קולמוס גדול כוותיה דהרב אסחייק יצ"ו, שצורת הביטוי הנכונה היא "חילול השם" ולא "חילול ה'" חלילה.
לכן יש לרשום חילול "השם" ולא חלילה חילול ה', כיון שמחלל את שמו ולא אותו.לא הבנתי כוונתך? מדוע יש בעיה בניסוח חילול ה'? הרי הכוונה היא את שמחלל את שמו של הקב"ה
ה' לכאו' הוא כינוי לעצמותו של השם יתברך ולא קיצור של "השם" כפי שאנו מוצאים שלפעמים כותבים ד' שאינו קיצור, לעומת זאת "השם" הכוונה לשמו כך שהערתו של ע"ם יצ"א נכונה, אף פעם לא שמתי לב לכך אבל זו הערה עצומה!הרי ה' הכוונה לקיצור שמו של הבורא ב"ה מה לי מחלל השם דהיינו שם הויה מה לי מחלל ה' דהיינו שם הויה'