• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עלון אור השבת גליון 11 פרשת בא

תודה רבה, עונג שבת ממש.

כמו"כ שאלה לגר"ש ללוש (@הרב שמעון ללוש), לעניין הנכתב בהערה 14, ברכה אחרונה על גלידה עם שברי עוגיות:
"ולעניין ברכה אחרונה, אם לעס בשיניו, כל שאכל כזית דגן יברך על המחיה, וכל שלא אכל כזית דגן יברך נפשות על שאכל כזית משאר המרכיבים".
האם אין נפ"מ מה אחוז העוגיות בגלידה, יותר משישית או פחות? בדומה לעוגה שמיעוטה קמח ואין בה כזית בכדי אכילת פרס? שהרי גם כאן הכל נעשה כתערובת ומקשה אחת.
שכ"כ בעלון פרשת ויגש -7, שאין מברכים ברכה אחרונה כלל על עוגה שמיעוטה קמח, ולא אכל כזית דגן כדי אכילת פרס.
או שמא הסב"ל בברכה האחרונה, הוא רק לעניין מאכל שיש עליו שם של פת הבאה בכיסנין, ולא במקרה דנן של גלידה עם עוגיות?
תודה רבה.
 
מחילה, ראיתי עכשיו בלוח הברכות אשר ערך ר' יוסף מיארה אחר התייעצות ומשא ומתן עם כת"ר, לכאורה שלא כטעם הנ"ל.
לדוג' לגבי יוגורט עם וופל, מובא בהערה 146, שלא מברך ברכה אחרונה אם אין בעוגיות שיעור שישית מן התערובת מחמת סב"ל.
משמע עניין הסב"ל הוא לא רק לעניין מאכל שיש עליו שם של פת הבאה בכיסנין? ולכאורה גם בגלידה יש נפ"מ מה אחוז העוגיות? (ובכל מאכל תערובת שכמות הדגן בו פחות משישית).
תודה רבה.
IMG_20220124_223917.jpg
 
ב"ה
שלום וברכה,
חזק וברוך, הערה חשובה.

החילוק ביניהם הוא אכן קטן, ולא כ"כ מוכרח, אבל מסתבר טובא, שהרי השברים של העוגיות בגלידה, עומדים לעצמם, הם לא בלולים עם המרקם של הגלידה, בפרט שהגלידה קשיחה מהקיפאון. משא"כ הדגן שביוגורט לפי מה שאני מבין, הוא מעורב וכמו בלול לגמרי, אף שנרגש לעצמו בתוך הפה, אבל סו"ס הוא מעורה ובלול ואינו עומד לעצמו, והיחס אליו יותר כחלק מן הבלילה, וממילא כל התערובת כחדא חשיבא, ואינו כשני מאכלים מעורבים כעיקר וטפל.
ואף שכאמור החילוק יחסית דק, ואינו ממש מוכרח, אולם הוא מלתא דמסתברא, וגם אם מידי ספיקא לא נפקא, סב"ל. משא"כ בגלידה עם שברי עוגיות שבודאי חשיבי השברים עומדים לעצמן.

כנלע"ד למעשה, ואם הימצא תימצא ראיה שלא כדברינו אודה למי שיאיר את עיני בזה.
וכן גם אם מישהו ימצא סיוע לדברינו, גם בזה אודה לו במאד מאד.

בברכה רבה
 
חזור
חלק עליון