עלון השיעור השבועי חיי שרה תשפ"ה

לא זכיתי להבין את דברי קדשו של מורנו הרב שליט"א שאין מקור לנתינת היד של החתן לכלה אחרי החופה וכתב דברים קשים כנגד זה, והרי זהו מנהג ירושלים מדורי דורות, וכך נהגו גם האשכנזים וכפי שהביא בספר הנפלא נטעי גבריאל. ואף למה שכתב שם בסוף דבריו שכמה מגדולי דורנו מפקפקים בזה - מ"מ א"א לכתוב שאין לו מקור, ובודאי שמי שכן ממשיך במנהג זה עושה כדין וכפי שנהגו בכל הדורות בישראל [ולא זכיתי להבין את דעת כמה מגדולי דורנו, איך אפשר לבטל מנהג שנהגו בו מחמת סברות בעלמא וצ"ע]
1732021078691.png
 
לעיני מי עשו זאת???
כדאי שתעיין במקורות שהביא הרב הנזכר ואחר כך תשיב [אם יהיה לך מה להשיב]!!
אשמח שתשיב בכנות ובצורה מכובדת: האם אתה עיינת במקורות שהביא הרב הנזכר עד לרגע זה שכתבת את הדברים?

ולעצם הענין, גם למי שכבר כתב שנהגו כן, זיל בתר טעמא שצריך קנין, וא"כ נעשה קנין, אבל מה ההו"א להתיר דבר של פריצות בשביל זה, אם אפשר לקיים את הקנין בצורה יותר צנועה, כגון בד' אמות בלבד כמו שכתבו מביאי המנהג?

ואעיקרא שאם זה מוכרח מצד הקנין לכאו' היה צריך להיות לכך שורש וענף בגמ' או בראשונים.
 
אשמח שתשיב בכנות ובצורה מכובדת: האם אתה עיינת במקורות שהביא הרב הנזכר עד לרגע זה שכתבת את הדברים?

ולעצם הענין, גם למי שכבר כתב שנהגו כן, זיל בתר טעמא שצריך קנין, וא"כ נעשה קנין, אבל מה ההו"א להתיר דבר של פריצות בשביל זה, אם אפשר לקיים את הקנין בצורה יותר צנועה, כגון בד' אמות בלבד כמו שכתבו מביאי המנהג?

ואעיקרא שאם זה מוכרח מצד הקנין לכאו' היה צריך להיות לכך שורש וענף בגמ' או בראשונים.
אכן עיינתי, ולכן כתבתי שרואים שאתה לא עיינת.
השער המפקד שמביא שם דוחה במפורש את הטעם של קנין שכתב הפרי האדמה וכותב טעמים אחרים וכפי שציין בקצרה הרב הנזכר.
כלומר המנהג הוא מנהג ולא מבטלים אותו.
בתחלה חשבו לומר טעם של קנין ודחו אותו, אז חיפשו טעמים אחרים.
אף אחד לא עלה על דעתו ענין של 'פריצות'.
הרי כתבו הפוסקים שהחתן משקה את הכלה לאחר השבע ברכות [בניגוד לכוס הראשונה שנותנים לאם הכלה וכו']. מה עם פריצות?
ובכלל כל המעמד של החופה זה לכאורה פריצות, גבר נותן לאשה טבעת לעיני כל, היתכן??
לסוברים שצריך חדר יחוד זה גם פריצות?
גם לדידן שלא צריך חדר יחוד, הרי מרן זיע"א כתב שעדיף להחמיר לייחד עדים בלילה, האם זה לא פריצות?
בקיצור א"א להמציא דברים בדור שלנו שזה פריצות.
מנהגי החופה הם מסורים מדור לדור, וכפי שאין אנו עושים ייחוד ולא משנים באיזה טענות, ה"ה להיפך.
אם אנו נשנה את זה בכל מיני טעמים - יבואו האחרים ויאמרו שגם צריך לעשות ייחוד מכל מיני טעמים שהשתנו מפעם, ולהיכן נגיע?

בכל אופן, מרן שליט"א לא זכר מכל זה אלא כתב 'שאין שום מקור לזה'. וזה צ"ע וכפי שכתבתי.
 
אכן עיינתי, ולכן כתבתי שרואים שאתה לא עיינת.
נשמה טובה, לא בא לריב איתך. אף שחוששני לך מחוסר דיוק בלשון נקיה ומכובדת.
אכן עיינתי, ולכן כתבתי שרואים שאתה לא עיינת.
השער המפקד שמביא שם דוחה במפורש את הטעם של קנין שכתב הפרי האדמה וכותב טעמים אחרים וכפי שציין בקצרה הרב הנזכר.
כלומר המנהג הוא מנהג ולא מבטלים אותו.
בתחלה חשבו לומר טעם של קנין ודחו אותו, אז חיפשו טעמים אחרים.
אף אחד לא עלה על דעתו ענין של 'פריצות'.
יהיה הטעם אשר יהיה, למה להתיר פריצות אם אפשר לקיים בלי זה?
ואדרבה, אם לא התייחסו לענין הפריצות, משמע שגם מי שעשה כך עשה בצניעות, כי כדי להתיר מחזה פרוץ זה צריך כוחא דהיתרא עצום ונימוקים ברורים.
הרי כתבו הפוסקים שהחתן משקה את הכלה לאחר השבע ברכות [בניגוד לכוס הראשונה שנותנים לאם הכלה וכו']. מה עם פריצות?
ובכלל כל המעמד של החופה זה לכאורה פריצות, גבר נותן לאשה טבעת לעיני כל, היתכן??
לסוברים שצריך חדר יחוד זה גם פריצות?
גם לדידן שלא צריך חדר יחוד, הרי מרן זיע"א כתב שעדיף להחמיר לייחד עדים בלילה, האם זה לא פריצות?
כל אלה לא דומים לללכת בנחת יד ביד לקול צהלת הבחורים קלי הדעת שיוצאים לפניהם ומשתרכים אחריהם.
ואם באת לדמות כל דבר למה שמנית נגיע להיתרים הרבה יותר מפוקפקים.
מנהגי החופה הם מסורים מדור לדור, וכפי שאין אנו עושים ייחוד ולא משנים באיזה טענות, ה"ה להיפך.
אם אנו נשנה את זה בכל מיני טעמים - יבואו האחרים ויאמרו שגם צריך לעשות ייחוד מכל מיני טעמים שהשתנו מפעם, ולהיכן נגיע?
אין כאן טענה לגש"ע
בכל אופן, מרן שליט"א לא זכר מכל זה אלא כתב 'שאין שום מקור לזה'. וזה צ"ע וכפי שכתבתי.
מרן אחר שהעיר על נתינת יד שיש בה פריצות, אמר: מאיפה יצא המנהג הזה? וכוונתו פשוטה שאין המנהג לנהוג פריצות ברבים נכון כלל, וכמות שהוא אין לו מקור ואין לו שום היתר.
 
למה להתיר פריצות אם אפשר לקיים בלי זה?
כיון שכך המנהג!
כל אלה לא דומים לללכת בנחת יד ביד לקול צהלת הבחורים קלי הדעת שיוצאים לפניהם ומשתרכים אחריהם.
אז כל אחד יחלק חילוקים מעצמו מה כן דומה ומה לא דומה. להיכן נגיע?
אין לנו אלא מה שנהגו מדור דור!
מרן אחר שהעיר על נתינת יד שיש בה פריצות, אמר: מאיפה יצא המנהג הזה? וכוונתו פשוטה שאין המנהג לנהוג פריצות ברבים נכון כלל, וכמות שהוא אין לו מקור ואין לו שום היתר.
במחכ"ת האהבה מקלקלת את השורה.
אם רב אחד מורה כדעת כל הפוסקים הנ"ל האם אפשר להוכיח אותו ברבים שאין המנהג נכון כלל, ואין לו מקור, בשעה שהטעם לאיסור הוא טעם מחודש שאין לו מקור, אתמהה?
עדיף לי לומר שבאותה שעה אשתמטתיה למרן שליט"א המקורות הנ"ל [וכפי שכתבו הפוסקים שאשתטתיה זה לשון נקיה] מאשר לדחוק כנ"ל.
 
לא זכיתי להבין את דברי קדשו של מורנו הרב שליט"א שאין מקור לנתינת היד של החתן לכלה אחרי החופה וכתב דברים קשים כנגד זה, והרי זהו מנהג ירושלים מדורי דורות, וכך נהגו גם האשכנזים וכפי שהביא בספר הנפלא נטעי גבריאל. ואף למה שכתב שם בסוף דבריו שכמה מגדולי דורנו מפקפקים בזה - מ"מ א"א לכתוב שאין לו מקור, ובודאי שמי שכן ממשיך במנהג זה עושה כדין וכפי שנהגו בכל הדורות בישראל [ולא זכיתי להבין את דעת כמה מגדולי דורנו, איך אפשר לבטל מנהג שנהגו בו מחמת סברות בעלמא וצ"ע]
הצג קובץ מצורף 28117
גם לשיטתם מי מתיר לקחת את הכלה לעיני כל העם ולעיני הבחורים הצעירים?
שיקח אותה רגע לפני החדר יחוד ויצא י"ח לשיטת האומרים כן.
לקחת מאמצע האולם=פריצות גרידא!
 
עוד ראיתי בספר שרשי מנהגי אשכנז הנ"ל שהביא בשם השער המפקד שנתינת היד היא 'לעיני כל העם'
הצג קובץ מצורף 28119
במחילת כבודך, יש מה לענות לך אבל זה לא ייגמר. מי שמתנדב בכבוד.

רק קודם תוכיח את החזון איש הרב שך הרב אוירבך הרב ואזנר הרב קנייבסקי ועוד שלא הסכימו למנהג זה.
[ודאי תענה, לא אמרתי שצריך לנהוג כך רק הערתי שיש מקור למנהג כזה... וחוזר חלילה]

וגם הרב קנייבסקי שר התורה אמר על דבר זה: שאינו יודע כלל ממנהג כזה

אבל יש כאלה שהם מחופשים למחמירים ובני תורה, וכל הקו שלהם לומר הפוך ממרן, מה שמתיר אוסרים ומה שאוסר מתירים, ובמקרה שלנו אתה ממחיש את זה מצוין, מנהג כ"כ מכוער אתה מלמד עליו סנגוריא, כי שמעת משהו בשיעור ונזעקת.
 
רק קודם תוכיח את החזון איש הרב שך הרב אוירבך הרב ואזנר הרב קנייבסקי ועוד שלא הסכימו למנהג זה.
[ודאי תענה, לא אמרתי שצריך לנהוג כך רק הערתי שיש מקור למנהג כזה... וחוזר חלילה]

וגם הרב קנייבסקי שר התורה אמר על דבר זה: שאינו יודע כלל ממנהג כזה
פתאום מתייחסים לפוסקי האשכנזים. מעניין.
הרי בד"כ הם לא יודעים ממקורות הספרדים.
למשל כל הנ"ל אוסרים היתר מכירה, מתירים פאות לנשים ועוד ועוד.
בקיצור.
עדיף תאמר אין לי תשובה. קושיא יפה. יש לעיין. יש להעביר למרן שליט"א, וכדומה, מאשר לענות תשובות לא לענין.
 
חזור
חלק עליון