גם לדבריך היה צריך לומר הקשה מהחינוך ולא על החינוך,
האמת שקצת קשה לי להכנס עמך למו"מ, כי במחילה מכת"ר לענ"ד אתה קצת אמוציונלי.
ולגופם של דברים כבר כתבתי לעיל
הצג קובץ מצורף 10511
במחכ"ת של הראש"ל שליט"א, תמוה, דשם איתא איפכא,
שהקשה על דברי הרש"ש
מדברי ספר החינוך, עיי"ש וצ"ע.
הא קמן שכתבתי שהקשה מדברי החינוך על דברי הרש"ש.
ולעצם הענין, בשיעור נדפס "שכתבו בספר בשם חכם בן ציון נ"ע ששילוח הקן היא מ"ע שהז"ג וכו', והקשה על ספר החינוך כשכתב שאין זו מ"ע שהז"ג, ותירץ חכם בן ציון שכאן לפני חורבן וכאן לאחר חורבן,
וודאי שאין זה מתורת חכם בן ציון ז"ל אלא כתבו משמו וכו' וודאי ששילוח הקן אינה מ"ע שהז"ג רק שאין מתאים לקיימה בימי העומר מחמת הדינים וכו', ועל כרחך שלא חכם בן ציון נ"ע כתב האול"צ וכו"
עד כאן ממה שנדפס בשיעור משמו של כב' הראש"ל שליט"א. (לא הקשבתי להקלטה לבדוק שהתמלול מדויק מילה במילה)
ועל דברים אלו, אני הקטן מעיר שבמחכ"ת שליט"א אין הדברים מדויקים, ואבאר:
לקורא הפשוט את דברי הראש"ל שליט"א מצטיירת התמונה כאילו דעת האור לציון היא שאכן שילוח הקן הוא מ"ע שהז"ג, עד כדי כך שהאול"צ מקשה על החינוך...
ועל זה כתבתי שלא היא, אלא איפכא, כי סידרן של דברים כך הוא, דבספר אור לציון הביא דברי הרש"ש שכתב שאין שילוח הקן נוהג לא בעומר, ולא מר"ה עד שמ"ע ולא בשנת שמיטה ולא בשנת יובל, ע"כ דברי הרש"ש, ואשר על כן תמה עליו באול"צ, דלדבריו זוהי מצוה התלויה בזמן, וא"כ הוויא מ"ע שהז"ג, ותמוה, דהרי בספר החינוך כתב שנוהגת
בכל זמן ובזכרים ובנקבות (ובזה סרה תלונתך
וגם כי החינוך לא כתב מפורש שהיא מצוה שאין הז"ג.
כי הרגיל בספר החינוך יודע, שלשון זו "בכל זמן ובזכרים ובנקבות", היא לאפוקי ממ"ע שהז"ג)
ולדברי הרש"ש אינה נוהגת בכל זמן, שכן אינה נוהגת בשמיטה ביובל בימי העומר ובין ר"ה לשמ"ע. והסיק האול"צ בצ"ע.
ואח"כ כתב בדרך
אפשר ליישב דברי הרש"ש שאכן שילוח הקן אינה מ"ע שהז"ג וקודם חורבן זמנה בכל עת, רק אחר חורבן, אינה נוהגת בעתים הנ"ל, וסיים וצ"ב בזה.
הרי שלא ניחא ליה בדברי הרש"ש ונדחק ליישבו בדרך אפשר, אשר על כן תמה תמה אקרא, איך אפשר לומר שדעת האול"צ ששילוח הקן היא מ"ע שהז"ג, היפך דבריו.
חוץ מהנ"ל יש דבר נוסף שהיה לך לחוש לפגיעה בכבודו; שאם באמת הוא הקשה בנוסח הזה שאתה מנסה לשמור עליו, עד שהיה מקשה מהחינוך, היה לו להקשות מהגמרא בקידושין לד ע"א ששילוח הקן היא מצוה שאין הזמן גרמא. גם כי קושיא מגמ' עדיפא, וגם כי החינוך לא כתב מפורש שהיא מצוה שאין הז"ג.
האם הגאון העצום, החסיד והעניו זיע"א, לא ידע גמרא שכל צורבא מרבנן יודע?!
כאמור לעיל, לענ"ד בדברי החינוך מבואר להדיא ששילוח הקן אינה מ"ע שהז"ג, ואין תימה מדוע לא הקשה מהגמ', שכן העדיף להקשות מפוסק הלכתי.
ומה שכתבת
ותדע שאתה ממש מזלזל בכבוד רבינו האור לציון זיע"א, מה הענין לצטט דברים כאלה בשמו, ולצלם ולהראות לכולם.
סהדי במרומים שכבודו נ"ע יקר בעיני לאין ערוך, ואדרבא לענ"ד נראה שאדרבה שש ושמח ושפתותיו דובבות.
ושוב, איני אומר קבלו דברי, אלא יראה הרואה וישפוט.