גיורי צה"ל, נוסחאות התפלה
תוקף גיורי צה"ל בזמנו. קדיש אחר הפטרת ת"ב ויו"כ. תיבת "וישוררו" בנשמת כל חי. אין לברך על גלידה בסעודה. התנאים לברכת "הטוב והמטיב" על יין. שלא לשנות מדעתינו בנוסחאות התפלה. עירוי רותחים בשבת לחמין שהצטמק
והן אמת שהב"י אח"כ "ציין" לר"ן שהביא את רבינו יונה, ובר"ן שם באמת הביא את שני הטעמים, מ"מ עיקר כוונת הגר"מ לוי היא שהב"י "העתיק" את רבינו יונה מהנמוקי יוסף ולא מהר"ן, כי בזה מופיע רק הטעם הראשון, ואותו ס"ל לעיקר, ולכן הב"י העתיק רק את זה. אלא שציין שגם הר"ן הביא את רבינו יונה הנ"ל, ולא העתיק את דבריו. ע"ש. - כמו שכל אחד יכול לפתוח ולראות את דברי הגר"מ לוי (מנו"א ח"א עמ' סה), והנה צילום:
ובשו"ת תפלה למשה (ח"א סי' ה') הוסיף בזה עוד, שלכן מובן מדוע מרן "ממרחק הביא לחמו", וז"ל:
והן אמת שעם כל זה אין זה 'מוכרח' [שמרן הביא את הנמוק"י דוקא בגלל שלא ס"ל כטעמו השני של רבינו יונה שהביא הר"ן, אלא אפשר דחדא מינייהו נקט], מ"מ כתב כן לרווחא דמילתא ובדרך אפשר, ולא על זה עיקר סמיכתו. כפי שיראה המעיין שם.
הספקת לצלם ועוד לא ראית? הב"י הביא מפורש מהנימוק"י שכתב בשם רבינו יונה, "ואע"פ שהן רותחין" וכו' - זה הטעם השני. וכן בר"ן הובא בהרחבה.
ואתה - "חסיד מרן זיע"א", לא מצאת במה להכניס ראשך, רק בהלכה היחידה שמרן זיע"א העיר בהסכמתו לתפלה למשה?!
אבל כבר ביאר זאת היטב הגר"מ לוי בשו"ת תפלה למשה ח"א הנ"ל (עמ' עח) שלא משמע כלל שזה כוונת הנמוק"י במילים אלו:
ואם תרצה עדיין להתווכח, הרשות בידך, אבל לא שייך לטעון ש"כל אחד יכול לפתוח את הבית יוסף ולראות שהב"י הביא שני טעמים, ואיך כתב המנו"א שהב"י הביא רק טעם אחד". בעוד שהגר"מ לוי עצמו נשא ונתן בזה.
תאמין לי שזה עושה נחת רוח למרן זיע"א שנושאים ונותנים בדברי קדשו.
וברצוני להבהיר, דלא באתי להכריע בנקודה זו, מן הסתם יש עוד מה לדון בראיות אחרות לכאן ולכאן, רק רציתי להעמיד דברים על דיוקם לגבי ההשגה הנ"ל, וכיוצא בזה.
אבל לא שייך לטעון ש"כל אחד יכול לפתוח את הבית יוסף ולראות שהב"י הביא שני טעמים, ואיך כתב המנו"א שהב"י הביא רק טעם אחד". בעוד שהגר"מ לוי עצמו נשא ונתן בזה.
שתהיה בריא, לא חשבנו שהוא קרא את הב"י ודילג שורה, אבל ע"ז גופא קשיא, איך כתב התפלה למשה "והוא תוספת ביאור לטעם א'". בזמן שפשוט לכל מעיין שאלו שני טעמים. ואחר המחילה מהדרת גאונו, פלא כמה נדחק על מנת ליישב את שאר דבריו.
שתהיה בריא, לא חשבנו שהוא קרא את הב"י ודילג שורה, אבל ע"ז גופא קשיא, איך כתב התפלה למשה "והוא תוספת ביאור לטעם א'". בזמן שפשוט לכל מעיין שאלו שני טעמים.