• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

עניית 'אמן' על 'לישב בסוכה' לנשים בקידוש?

דוד א

Well-known member
ידועה דעתו של מרן זיע"א שלא יענו מחשש הפסק לשתיית היין,
וידוע גם מה שהאריכו לדון בדבריו הקדו'.
מה ש(אולי) פחות ידוע שבילקו"י שבת מהדו' ע"ב על סי' רעא (אינו לפני כעת) פלפל בחכמה בעניין והעלה שמסתברא שתענה אמן ולא תטעם מהיין.
ושוב חוזרת השאלה,
האם יש חלילה מחלוקת, או שהפסק בטל, או פלפול בעלמא, או שמה?
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
זה לכתחילה?

לכאורה כדאי לא לענות אמן ואז הכל מסתדר.
 
ידועה דעתו של מרן זיע"א שלא יענו מחשש הפסק לשתיית היין,
וידוע גם מה שהאריכו לדון בדבריו הקדו'.
מה ש(אולי) פחות ידוע שבילקו"י שבת מהדו' ע"ב על סי' רעא (אינו לפני כעת) פלפל בחכמה בעניין והעלה שמסתברא שתענה אמן ולא תטעם מהיין.
ושוב חוזרת השאלה,
האם יש חלילה מחלוקת, או שהפסק בטל, או פלפול בעלמא, או שמה?
 
אפשר לפתור את העניין, שגם יענו אמן וגם יטעמו מהיין לכתחילה, שיאמר לפני הקידוש שכיון שעניית אמן חשובה משתיית היין שיענו אמן ולא יישתו, ואחרי הקידוש יאמר להם שיש להם דין של נמלך ויכולות לברך על היין ולטעום. אך זה עובד רק פעם אחת....
זה מוסכם גם אליבא דמרן מלכא או המשנה למלך הראש''ל רבנו יצחק יוסף שליט''א? או שמהיכן מקורו?

ולעצם העניין בהשגחה פרטית בדיוק אמש דנתי בכיוצא בזה במעשה שהיזדמן לפניי אמש, שבהבדלה חבר שלי היה מצונן בלא אפשרות של הרחת הבשמים, ואחרי פלפולא דאו' נזכרתי שכיוצא בזה הסתפקתי בשעתו על מש''כ מרן מלכא בשבת ב' עמ' תלה' בדין מאורי האש לסומא וכתב בביאורים שיצא מאחרים ובמאמר מוסגר הוסיף שלא יענה אמן על ברכה זו בפיו אלא בלבו.ע''ש. ו
הוקשה לי אליבא דמרן מלכא דקיימא לן בכיוצא בזה בשאר ספרי מרן מלכא וכנ''ל שאין הענייה גורמת להפסק בברכת המצוה אלא בברכת הנהנין ולפי המנהג שבלאו הכי לא טועמים מהיין של ההבדלה אז למה לא יענה? וכאשר דימיתי מצאתי וזכיתי לכוון לרב עזריאל עמרני שליט''א בקיצור שו''ע חזו''ע שתלה את המניעה אלא א''כ מתכוון לטעום מהיין, וה''ה למקרה שארע לי.

עכ''פ לנידו''ד נראה שאין כאן מחלוקת עקרונית אלא עדיפות, האם לוותר על האמן ולא לענות בשביל חיבוב מצווה לטעום מהיין כהחזו''ע או להפך ועוד חזון למועד
 
נערך לאחרונה:
מרן ממש דיבר על זה בשיעור השבועי (קראתי בעלון השבת), רק מהדברים שלו כאן נראה שמצדד שבגלל ס"ס אפשר לכתחילה לענות,ולשתות
אבל בשיעור הוא אמר שעדיף או רק לענות או רק לשתות

אני צודק, או שגם כאן מה שכתב ס"ס זה לעניין של עדיף לענות,אבל ודאי לא לשתות?
דברי מרן הרשל"צ יצחק יוסף
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון