• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עניית אמן אחר "בריך הוא"

בנימין לוריא

Administrator
חבר צוות
בנושא זה, ראשית יש להעיר מה שישנם הרבה שעונים רק עד "בריך הוא", ובעיקר זה נובע מזה שאנשים לא לומדים אלא שומעים מאחרים, והאחרים גם שומעים מאשכנזים, ולכן גם אצל הספרדים ישנם שעונים עד "בריך הוא". (שזה קצת משעשע... אם הוא עונה עד "ולעלמי עלמיא" זה מובן, כדי שיהיה כ"ח אותיות. אם הוא עונה עד "יתברך" זה גם מובן, כי השו"ע כותב שאסור להפריד בין עלמיא ליתברך, ואם עונה עד "דאמירן בעלמא" זה גם מובן שיש כ"ח תיבות. אבל עד "בריך הוא" - מאן דכר שמיה! [איני יודע, ואשמח שיחיכמוני מה המקור ומה הסברא לכך...])

דבר נוסף שיש לדון הנושא הנ"ל, מי שמתפלל אצל אשכנזים חסידים שהחזן אומר רק עד "שמיה דקודשא" והקהל עונה "בריך הוא", מה יעשה? יענה "בריך הוא"? יענה "אמן" במקום "בריך הוא" (ע"פ שלא אמרו "שמיה דקודשא בריך הוא")? יענה "אמן" אחר שהציבור אומר "בריך הוא"? יענה אמן מהר ברגע שהחזן אומר "בריך הוא לעילא"?

שאלה נוספת שיש לשאול, אם אחד מהקהל אומר בקול עד "בריך הוא" (או עד "דאמירן בעלמא", למנהגנו), האם אפשר/צריך לומר גם אחריו "אמן" (אע"פ שאינו אומר את הקדיש)?
 
יביע אומר חלק ו סימן ח אות ג
מה שכתוב שם אני יודע, אך איני מוצא בזה תשובה לשאלותיי.
ואם כבר הזכרת את מה שכתב שם, אז אולי באמת אפשר לשאול למה מרן הראש"ל שליט"א עונה עד "בריך הוא" ורק אחרי שהחזן אומר "בריך הוא" הוא עונה "אמן" וממשיך עד "דאמירן בעלמא", ולא כמש"כ ביבי"א שם.
 
במשנ"ב סי' נ"ו ס"ק ט"ו כתב: "עלמיא ליתברך - משמע בב"י דצ"ל כל הנוסח של יתברך עד דאמירן בעלמא כ"ח תיבות ועיין במ"א שמסיק דמנהג קדמונים עיקר שלא לומר רק עד יתברך ומשם והלאה ישתוק ויכוין למה שאומר הש"ץ ושומע כעונה
לפי"ז יוצא שאם אשכנזי מתפלל אצל ספרדים הוא יצטרך לומר עד "דאמירן בעלמא" שכן השליח ציבור הספרדי יודע שאינו צריך לכוון להוציא יד"ח את השומעים עד "דאמירן בעלמא" שכן לפי הבית יוסף השומעים עצמם אומרים מילים אלו.
 
חזור
חלק עליון