• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

עניית דברים שבקדושה בסוף אלקי נצור

בש"ע סימן קכב סעיף ב נפסק -
אין נכון לומר תחנונים קודם יהיו לרצון, אלא אחר סיום י"ח מיד, יאמר יהיו לרצון; ואם בא לחזור ולאומרו פעם אחרת אחר התחנונים, הרשות בידו. ע"כ. משמע שאינו חיוב.
גם בשו"ת יביע אומר ח"ט סימן יג אות ד כתב לגבי אמירת פסוק שרומז לשמו לפני יהיו לרצון האחרון -
אולם לפע"ד אין בזה חשש הפסק כשסיים לומר התחנונים, ואומרו קודם פסוק יהיו לרצון האחרון. וע' בקיצור ש"ע (סי' יח סעיף טו) שכתב שאם אומרים יהיו לרצון ב' פעמים, אחד קודם אלהי נצור, ובסופו חוזרים לומר יהיו לרצון, מותר להפסיק לענות כל אמן בתפלת אלהי נצור. ע"ש. ואף שאין זה מחוור, וכמו שכתבנו בהליכות עולם (ח"א עמוד קמ והלאה), שאין להפסיק באמצע אלהי נצור אלא לקדיש וקדושה, כדין ק"ש וברכותיה, ולא לאמנים דברכות. מ"מ בסוף אלהי נצור קודם יהיו לרצון מותר להפסיק שם, מאחר שסיים לומר התחנונים. וכ"כ בכף החיים (סי' קכב ס"ק יא). עכ"ל. משמע מדבריו שאחר שסיים תחנונים לפני יהיו לרצון אין איסור להפסיק שם.
לפי זה יוצא שאפשר לענות שם כל דבר שבקדושה.

אמנם המאמ"ר שם כתב שרק אחר יהיו לרצון השני אפשר לענות הכל. כ"כ בילקוי קכב, א.

איך זה מסתדר אם הרשות בידו שכתב הש"ע?
 
בדרך החיים ומשנ"ב (סק"א) כתבו שבהיות ורגיל לומר יהיו לרצון בסוף, הרי זה כלא סיים עדיין את התפילה, ולכן לא עונים. ובכף החיים (סק"א) כתב בדעת מרן שאין חילוק בזה אם רגיל לומר תחנונים או שאינו רגיל, ובכל מקרה עונה רק על מה שמותר לענות בברכות ק"ש, וכן הוכיח מדברי הלבוש.
ודעת הרב עובדיה, עיין בשו"ת יבי"א (ח"ו או"ח סי' מח אות ד. ח"ז או"ח סי' ח' אות ד'. ח"ט סי' קח אות סב), יחו"ד (ח"ה סי' י') ובהלי"ע (ח"א בשלח ט').
ועי' בשו"ת ישכיל עבדי (ח"א או"ח סי' ה') ובשו"ת תבואות שמש (או"ח סי' יב).
 
יש שתי דברים
אחד, אם מותר לענות דברים שבקדושה אחר יהיו לרצון הראשון
והשני לענות אחר יהיו לרצון השני
אחר הראשון, אם אדם רגיל לומר תחנונים אחרי הלחש, מותר לו להפסיק כמו שמפסיק בק"ש
אחר השני מותר הכל
השאלה שלי היא כשסיים אלקי נצור ולא מתכוון לבקש עוד, אך לא אמר יהיו לרצון, בזה משמע בש"ע שאפשר לענות והאחרונים לא ביאור זאת
 
חזור
חלק עליון