• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

עצות ל100 ברכות בתשעה באב

להתפלל שחרית ומנחה במקום שמניחים תפלין ואז
מברכים שוב פעם (שו''ת משיב שלום ח''ב שעתיד לצאת)
גם בלא זה, אם מתפלל במקום שמניחים בשחרית יוכל להניח שוב פעם בביתו לכמה רגעים לפני שיוצא למנחה.
 
האם תפילת ערבית שמתפללים לפני צאה"כ מצטרפת למנין?
לכאורה כן, שהרי הוציא מפיו הברכות ביום תשעה באב. וכעי״ז כתבו כמה האחרונים לענין מי שבירך ברכת המזון בשתי הסעודות הראשונות ולא אמר רצה, שצריך לחזור ולברך, שעולות לו הברכות של ברכת המזון הראשונה למנין מאה ברכות.
אך ירד לו זה ממנין של יום המחרת, וצריך להיזהר בזה, כי בתשעה באב מקפידים להשלים מאה ברכות, אך בעשירי באב לא רגילים בזה.
וע׳ במה שכתבנו בזה בס״ד בקובץ בית יוסף גליון א (סי׳ טז) לענין המוציא שבת כשיטת ר״ת והתפלל ערבית קודם לכן, למתי נספרות הברכות.
 
להתפלל שחרית ומנחה במקום שמניחים תפלין ואז
מברכים שוב פעם (שו''ת משיב שלום ח''ב שעתיד לצאת)
גם בלא זה, אם מתפלל במקום שמניחים בשחרית יוכל להניח שוב פעם בביתו לכמה רגעים לפני שיוצא למנחה.

שאלה - 272965

לרבנו הצדיק ה' ישמרהו
א. האם אחר חצות ניתן להניח שוב תפלין בבית וללמוד בדברים הרעים עם תפלין.
ב.האם מותר לגרוס זוהר בת"ב.
אורך ימים ושנות חיים לרבנו עטרת ראשנו​

תשובה

בהחלט לא מניחים שנית תפילין, לא לומדים זוהר. תלמד עניני החורבן במדרשים​

שאלה - 272855
ב"ה
שלום כבוד הרב,
יש בית כנסת שבו מניחים תפילין גם בשחרית וגם במנחה. מותר להתפלל שם שחרית, ולהתפלל מנחה בבית כנסת אחר ששם מניחים רק בשחרית?
תודה רבה.
תשובה
כל תפילותיך יהיו היכן שמניחים רק בשחרית.
 
האם תפילת ערבית שמתפללים לפני צאה"כ מצטרפת למנין?

שאלה - 272965

לרבנו הצדיק ה' ישמרהו​

א. האם אחר חצות ניתן להניח שוב תפלין בבית וללמוד בדברים הרעים עם תפלין.​

ב.האם מותר לגרוס זוהר בת"ב.​

אורך ימים ושנות חיים לרבנו עטרת ראשנו​

תשובה

בהחלט לא מניחים שנית תפילין, לא לומדים זוהר. תלמד עניני החורבן במדרשים​

שאלה - 272855
ב"ה
שלום כבוד הרב,
יש בית כנסת שבו מניחים תפילין גם בשחרית וגם במנחה. מותר להתפלל שם שחרית, ולהתפלל מנחה בבית כנסת אחר ששם מניחים רק בשחרית?
תודה רבה.
תשובה
כל תפילותיך יהיו היכן שמניחים רק בשחרית.
מחילה, קשה מאד ללמוד הלכה מהתשובות הנ"ל, שמא מכירו הרב [ע"י שמו השמור במערכת] ויודע שהוא אינו מתאים וכו'.
וכמדומה שלא מצינו שום מניעה בשום פוסק בעולם להניח תפילין לכמה רגעים בביתו, אלא רק להוריד בקינות וכו'
 
האם תפילת ערבית שמתפללים לפני צאה"כ מצטרפת למנין?
לכאורה כן, שהרי הוציא מפיו הברכות ביום תשעה באב. וכעי״ז כתבו כמה האחרונים לענין מי שבירך ברכת המזון בשתי הסעודות הראשונות ולא אמר רצה, שצריך לחזור ולברך, שעולות לו הברכות של ברכת המזון הראשונה למנין מאה ברכות.
אך ירד לו זה ממנין של יום המחרת, וצריך להיזהר בזה, כי בתשעה באב מקפידים להשלים מאה ברכות, אך בעשירי באב לא רגילים בזה.
וע׳ במה שכתבנו בזה בס״ד בקובץ בית יוסף גליון א (סי׳ טז) לענין המוציא שבת כשיטת ר״ת והתפלל ערבית קודם לכן, למתי נספרות הברכות.
לפני השקיעה!
 
שאלה - 272965

לרבנו הצדיק ה' ישמרהו​

א. האם אחר חצות ניתן להניח שוב תפלין בבית וללמוד בדברים הרעים עם תפלין.​

ב.האם מותר לגרוס זוהר בת"ב.​

אורך ימים ושנות חיים לרבנו עטרת ראשנו​

תשובה

בהחלט לא מניחים שנית תפילין, לא לומדים זוהר. תלמד עניני החורבן במדרשים​

שאלה - 272855
ב"ה
שלום כבוד הרב,
יש בית כנסת שבו מניחים תפילין גם בשחרית וגם במנחה. מותר להתפלל שם שחרית, ולהתפלל מנחה בבית כנסת אחר ששם מניחים רק בשחרית?
תודה רבה.
תשובה
כל תפילותיך יהיו היכן שמניחים רק בשחרית.
ברור שהרב יודה שאם לא מצליח להגיע למאה ברכות אלא ע''י כך שיניח אף כמה פעמים
 
הרב מוצפי לא נשאל מצד להניח תפלין כדי להשלים מאה ברכות

ומ''מ המניח ודאי יש לו ע''מ לסמוך כמו כמה מעדת ישראל שנהגו כן

ואני כתבתי שא' הטעמים הוא כדי להרויח מאה ברכות
ונפק''מ שאם מניח ר''ת יניח בביתו
ואם מניח עם הציבור עדיף רשי שיויח עוד ברכה
מלבד מה שהניח בבוקר כדי לקרוא שמע בעיתה ובזמנה
 
מעניין שזה נראה שכל התשובות הנ"ל נכתבו מבלי לעיין במה שהביא בילקו"י. הן לעניין תפילין הן ערבית מוקדמת והן על הריח.
אני מצרף לתועלת מי שנשמט מעיניו.
 

קבצים מצורפים

  • מאה ברכות בתשעה באב.pdf
    71.3 KB · צפיות: 9
הרב מוצפי לא נשאל מצד להניח תפלין כדי להשלים מאה ברכות

ומ''מ המניח ודאי יש לו ע''מ לסמוך כמו כמה מעדת ישראל שנהגו כן

ואני כתבתי שא' הטעמים הוא כדי להרויח מאה ברכות
ונפק''מ שאם מניח ר''ת יניח בביתו
ואם מניח עם הציבור עדיף רשי שיויח עוד ברכה
מלבד מה שהניח בבוקר כדי לקרוא שמע בעיתה ובזמנה
א. באמת מעניין מה המקור של הרב מוצפי שמשמע כאילו יש עניין לא להניח תפילין פעם נוספת
(אולי אפש"ל דס"ל שכל הנחת תפילין בט' באב היא בכלל במחלוקת ראשונים ולכן מה נהגו נהגו והבו דלא להוסיף....וצ"ע)

ב. בקשר למה שכתבת משמע דסבירא לך בפשיטות דמברכינן על ר"ת......
 
א. באמת מעניין מה המקור של הרב מוצפי שמשמע כאילו יש עניין לא להניח תפילין פעם נוספת
(אולי אפש"ל דס"ל שכל הנחת תפילין בט' באב היא בכלל במחלוקת ראשונים ולכן מה נהגו נהגו והבו דלא להוסיף....וצ"ע)

ב. בקשר למה שכתבת משמע דסבירא לך בפשיטות דמברכינן על ר"ת......
הרב משה כהן היקר לא הבנתי מנין הבנת מה שכתבת בחלק ב

מעולם לא חשבתי כך וכמו שתוכל לראות בשו''ת יד בתשובה ח''א

וגם אם במעין אומר כתב שאף לא צריך להרהר הברכה קודם שמניחם מי אני ומה חיי שאחלוק

בהצלחה
ישר כח
 
מה שהרב אמר שא"א להשלים ע"י ברכות הריח, הוא מן הסתם ע"פ מש"כ בילקו"י (סי' תקנ"ו סעיף י"ב):
1690662806054.png
וכ"כ בסי' תקנ"ט הערה ז':
1690662889223.png
אך שם סיים:
1690662918715.png

וכן לפי דבריו בהמשך, מעניין למה בילקו"י לא כתב שיתפלל (או עכ"פ שתתפלל האשה) תפילת נדבה ובכך תשלים מאה ברכות.
 
חזור
חלק עליון