• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

ע"י מי היתה מכת בכורות?

אמונה ובטחון

Well-known member
בהגש"פ מבואר שהש"ית הכה את בכורי מצרים, כמ"ש והכיתי כל בכור בארץ מצרים, אני ולא מלאך וכו'
ומאידך בפרשה כתוב ולא אתן למשחית לבוא אל בתיכם לנגף. ובפשטות מבואר שהיה זה ע"י מלאך

ועו"ק דאם זה היה ע"י הקב"ה מדוע היה צריך לסימן לשים דם על המשקוף, הרי ודאי פשוט וברור שהשי"ת יודע מי יהודי ומי לא.
 
ועו"ק דאם זה היה ע"י הקב"ה מדוע היה צריך לסימן לשים דם על המשקוף, הרי ודאי פשוט וברור שהשי"ת יודע מי יהודי ומי לא.
מובא שכל עניין הסימן היה בשביל להזכיר את מה ששחטו ואמרו חיה רעה אכלתו. וכן משכו אותו מהבור ועוד. אין לי זמן כרגע למצוא את זה. אולי מישהו ימצא לך באוצר החכמה
 
ולא אתן למשחית לבוא אל בתיכם לנגף. ובפשטות מבואר שהיה זה ע"י מלאך
עיי' דעת זקנים שהכוונה שהמלאך לבד לא, אך הקב"ה עם מלאך כן.
ובפשטות יותר נראה לומר ש"משחית" זה לא מלאך וכד', אלא מציאות של השחתה. (ונראה שזו כוונת הספורנו (יב יג) עיי"ש)
 
בהגש"פ מבואר שהש"ית הכה את בכורי מצרים, כמ"ש והכיתי כל בכור בארץ מצרים, אני ולא מלאך וכו'
ומאידך בפרשה כתוב ולא אתן למשחית לבוא אל בתיכם לנגף. ובפשטות מבואר שהיה זה ע"י מלאך

ועו"ק דאם זה היה ע"י הקב"ה מדוע היה צריך לסימן לשים דם על המשקוף, הרי ודאי פשוט וברור שהשי"ת יודע מי יהודי ומי לא.
עיין רבינו בחיי
 
יש גם תי' מפורסם בשם רעק"א שהיו ב' מכות בכורות, בכורים מאב ובכורים מאם
השי"ת הרג את הבכורים מאב, והמלאך את הבכורים מאם.

יש גם תי' של מרן זיע"א בהגש"פ שהרי היו ששים רבוא יהודים במצרים, והיה אמור להיות ע"פ הסטטיסטיקה הרוגים שהגיעו לדוגמא לגיל 120, וזהו מ"ש ולא אתן המשחית כו', דהיינו שבמכת בכורות גם לא היה מיתה טבעית לישראל, שום מוות לא היה. עיינו שם בדבריו הנפלאים
 
חזור
חלק עליון