הגרי"ז (ערכין ב, ב) הסתפק בטעם הפטור לקטן שצריך לאמו, האם זה סתם שיעור בחינוך, או שזה מדין מצטער, שבלא אימו גרבוז הוא מצטער. והקשה הפני מנחם (אוצר המכתבים ח"ג סי' תקט), שאם פטורו משום מצטער, יהא חייב בליל הראשון, לדעת הראשונים דבלילה הראשון אין פטור מצטער.
ולפי מה ששמעתי מהגר"א שליט"א שהרמ"א (סי' תרלט ס"ה, וסי' תרמ ס"ד) הביא חומרת הראשונים הנ"ל רק לגבי מצטער מזבובים וגשם, ולא לגבי חולה והולכי דרכים (סי' תרמ ס"ג וס"ח) כיון שהיכן שהחיסרון בגברא, דהיינו שהוא אדם שאין לו כלל מקום לדור בו, אלא שנמצא במקום שיהיה לו קל החולי, או לדרכו, זה התמעט מהאזרח. או שלא שייך אצלו כלל מושג של "תשבו", ולא רק שאין זה ממש כעין תדורו, מיושב גם כאן.
ולפי מה ששמעתי מהגר"א שליט"א שהרמ"א (סי' תרלט ס"ה, וסי' תרמ ס"ד) הביא חומרת הראשונים הנ"ל רק לגבי מצטער מזבובים וגשם, ולא לגבי חולה והולכי דרכים (סי' תרמ ס"ג וס"ח) כיון שהיכן שהחיסרון בגברא, דהיינו שהוא אדם שאין לו כלל מקום לדור בו, אלא שנמצא במקום שיהיה לו קל החולי, או לדרכו, זה התמעט מהאזרח. או שלא שייך אצלו כלל מושג של "תשבו", ולא רק שאין זה ממש כעין תדורו, מיושב גם כאן.