• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

פיסוק המשפט וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּׂא תָּמִיד שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ לְעוֹלָם וָעֶד.

מנשה

Active member
אני נהגתי לומר וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּׂא, תָּמִיד שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ לְעוֹלָם וָעֶד.
אבל בחלק מהסידורים הפיסוק וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּׂא תָּמִיד, שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ לְעוֹלָם וָעֶד.
וראיתי בסידורי האשכנזים כמוני וְעַל־כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמַם שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד.
משהו יודע מה נהג מרן? -אולי יש הקלטה
 
מה מרן נהג אני לא יודע, אבל ע"פ המשמעות יש לומר "וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּׂא תָּמִיד, שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ לְעוֹלָם וָעֶד". (וכ"ה ב"כוונת הלב" וב"איש מצליח" וב"למען שמו באהבה" ועוד)
כלומר, מה יקרה? יתברך ויתרומם ויתנשא. על מה? על כולם. מתי? תמיד. מה? שמך מלכנו. עד מתי (יתברך/שמך מלכנו)? לעולם ועד.
ולפי הפיסוק השני, נשמע שתמיד שמך מלכנו, אבל לא תמיד הוא יתנשא על כולם...
(יש נוסחאות "וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם (וְיִתְנַשֵּׂא), שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ תָּמִיד, לְעוֹלָם וָעֶד", אך ראיתי גם שחילקו "וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם (וְיִתְנַשֵּׂא) שִׁמְךָ, מַלְכֵּנוּ, תָּמִיד לְעוֹלָם וָעֶד", אך בין כך ובין כך המשמעות לא משתנית כמו אם תפסק אחרת בנוסח שלנו)
 
נערך לאחרונה:
ראיתי סידור שהודפס לפני כ-300 שנה ופיסקו כמוך:
1658245411768.png

וכן לכאורה אפש"ל שמשמע ממש"כ בסידור רב עמרם גאון.
1658246098433.png

אך מנוסח הסידור הנ"ל עצמו נראה שבכלל השמיט את המילה "תמיד"
1658246338053.png

וכן בסידור הראב"ן ראיתי שהמילה תמיד הוזכרה בסוגריים... (וכן בסידור ר' שלמה ברבי נתן לא הוזכרה כלל המילה תמיד)
1658245770845.png

ועכ"פ אין ראיה מהנ"ל כלל לשום צד. וע"פ ההיגיון והסברא נראה כדכתבתי לעיל.
אגב, אני לא חושב להביא ראיה מההקלטה הנ"ל למנהג הרב עובדיה בזה. בהקלטה הנ"ל נאמרה המילה "כלו רחמיך" במלעיל (5:23), וכי נלמד שכך יש לומר?
 
ולפי הפיסוק השני, נשמע שתמיד שמך מלכנו, אבל לא תמיד הוא יתנשא על כולם...
לפי שני הפיסוקים המשמעות היא אותה משמעות שכמו שלעולם ועד קאי על ועל כולם יתברך ויתרומם ויתנשא הכי נמי תמיד קאי על ועל כולם יתברך ויתרומם ויתנשא אלא שיותר מתישב לי בלשון כך להצמיד את התמיד ללעולם ועד ששניהם מדברים על הזמן
 
אגב, אני לא חושב להביא ראיה מההקלטה הנ"ל למנהג הרב עובדיה בזה. בהקלטה הנ"ל נאמרה המילה "כלו רחמיך" במלעיל (5:23), וכי נלמד שכך יש לומר?
ח"ו לזלזל כך במרן!!!! (לדעתי עדיף שתערוך את התגובה) גדולה שימושה יותר מלימודה
מה שהוא אמר כלו שנשמע מלעיל זה משום המנגינה שניגן (וגם בתהילים לז כָּל֖וּ בֶעָשָׁ֣ן כָּֽלוּ: )
אבל ודאי יש ללמוד ממרן שבין ויתנשא לתמיד עשה עצירה קטנה ובין תמיד לשמך מלכנו לא עשה שום עצירה
 
מהפיסוק שעשה אחר תיבת ויתנשא, הבנתי שסובר שיש להפסיק שם מעט.. תבורכו מפי עליון!
באתי לאפוקי מלעשות הפסקה וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּׂא תָּמִיד, שִׁמְךָ מַלְכֵּֽנוּ לְעוֹלָם וָעֶד. -שנשמע לי מוזר אבל כשמחבר הכל בלי הפסק שפיר דמי
 
ישנו כלל חשוב בתפילות שתקנו לנו רבותינו ז"ל, שכאשר יודעים אותו מתיישבים שאלות וקושיות רבות. ידוע כי דרכם של חז"ל לכלול בלשונם הקצרה רעיונות רבים, כך מצאנו במשנה, וק"ו בנוסח התפילה שהוא קדום מהמשנה. ועל כן תמוה הוא שתמיד נמצא בכל קטע תפילה מילה החוזרת על עצמה פעמים רבות כאשר לעיתים התוספת הזאת איננה מחדשת דבר במשמעות הברכה, לדוגמא ביעלה ויבוא מופיע המילה ישועה 4 פעמים, בהטיות שונות, וזאת מלבד המלה 'לפליטה' אשר גם היא מלה נרדפת לישועה. הסיבה לכך היא שע"י הכפלת המילה רמזו לנו חז"ל מהו נושא הברכה העיקרי והרעיון המרכזי בברכה.

הסגנון של חזרה על אותו ביטוי כמה פעמים, אף במקום שאינו נדרש, וזאת לצורך הדגשת העניין, הינו סגנון מאד שכיח בברכות שאינן קצרות, וכן נכלל בכלל זה מה שאמרו חז"ל (פסחים קד; ירושלמי בר' יט ע"א) מעין פתיחתה סמוך לחתימתה ומעין חתימתה סמוך לחתימתה, שאין זה רק ליפוי הלשון, אלא לצורך הדגשת הנושא. ולכן לעיתים משמעות הברכה מתבהרת יותר ע"י שימת לב לנקודה זו (כגון בברכת 'רצה' שחז"ל חזרו ארבע פעמים על השרש 'רצה' כדי להדגיש שעיקר הבקשה היא שה' יתרצה לנו (יתפייס ויקבל תפילתנו), וכן בברכת אהבת עולם מוזכר השרש 'אהב' שבע פעמים וזאת כהכנה לציווי 'ואהבת').

והנה אם נתבונן נראה כי בברכת מודים הטביעו חז"ל מלים רבות מאד המציינות ביטויי זמן, ונציגם להלן לפי הסדר בברכה: לעולם ועד, לדור ודור, שבכל יום, שבכל עת, ערב ובקר וצהרים, תמיד, לעולם ועד, סלה, לעולם, סלה. והדבר הוא תמוה מאד, לאיזה צורך הטביעו בברכה ביטויי זמן רבים כל כך, אף באותו משפט בזה אחר זה? אך לפי הכלל דלעיל ניתן לומר כי רצו חז"ל להדגיש עד כמה גדולה השגחתו של ה' עלינו כאשר אין אפילו רגע קטן בחיינו שאין חופפת עלינו השגחתו ית', ועל כן כשנשים לב לכך תהיה ההודאה לו גדולה יותר. ואם כן במשפט הנ"ל "ועל כולם יתברך ויתרומם ויתנשא תמיד שמך מלכנו לעולם ועד" אין חובה לשייך את המלה 'תמיד' דוקא לפניה, או דוקא לאחריה, כי אכן היא נראית מיותרת במשפט זה [עד שיש שרצו להשמיטה מהברכה כמובא לעיל], ולא בכדי, כי אין תפקידה בדוקא להוסיף למשפט עצמו, אלא תפקידה להוסיף לכל הברכה כולה את ההדגשה שחסד ה' חופף עלינו תמיד. וזו הסיבה שגם המילה 'סלה', מופיעה פעמיים בברכה זו, ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון