• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פנס לבדיקת חמץ-שאלה לציבור

אליהו חמוי

Active member
שאלה לת''ח חברי הפורום הע''י
נודע מה שפסק מרן זצ''ל [יחו''ד ח''א] לגבי בדיקת נר עם פנס והנה מאז ומעולם לא היו פנסים עם חוטי להט כלהבה ובפשטות כונתו להתיר אף בפנס לד אלא שמתוך נמוקי ההלכה שם נראה דלא מהני
אשמח בחות דעת הכותבים
 
כונתי היא שבשו''ת יח''ד [ח''א סי' ד ד''ה ואומנם] סמך על מה שחשמל נידון כאש בכדי להתיר בדיקת חמץ בפנס ושאלתי כי פנס אינו אש ואין בו חוט להט [ולפ''ז לד לא מהני]
 
כונתי היא שבשו''ת יח''ד [ח''א סי' ד ד''ה ואומנם] סמך על מה שחשמל נידון כאש בכדי להתיר בדיקת חמץ בפנס ושאלתי כי פנס אינו אש ואין בו חוט להט [ולפ''ז לד לא מהני]
ביחו"ד כתב כך: "וכן מה שכתב בשו"ת הלל אומר שם, שהטעם שאמרו בגמרא לגבי האבוקה, מפני שהוא נבעת ומתיירא שלא יבעיר את הבית, ואין דעתו על הבדיקה כראוי, שייך גם לגבי חשמל, שהוא טרוד בבדיקתו, מפני שחושש פן יקבל זרם ויסתכן, ולא יבדוק יפה. הנה בפנס חשמלי המופעל על ידי סוללה, בודאי שאין לחוש להטרדה כלל. ואפילו בפנס חשמלי המופעל על ידי חוטי חשמל, אין לחוש כלל להטרדה, כשמשתמשים על פי כללי הזהירות המקובלים, (שאין ידיו רטובות במים וכדומה), ובפרט כיום שחוטי החשמל מצופים בחומר בידוד, באופן שהנוגע בהם מוגן מקבלת זרם, לפיכך אין מקום להחמיר כלל".
ואמנם בהמשך כתב: "ואמנם לפי מה שכתב הגר"ש גרינפלד בשו"ת מהרש"ג (ח"ב סי' ק"ז), אין על החשמל תורת נר כלל, שהרי אין שם שלהבת, ומכיון שאנו מברכים על הדלקת הנרות של שבת להדליק נר של שבת, אין יוצאים ידי חובת הדלקת הנרות בחשמל. ע"ש. ולפי זה גם לענין מה ששנינו (בריש פסחים) אור לארבעה עשר בודקים את החמץ לאור הנר, אין החשמל בכלל. אבל באמת דבריו תמוהים, וכבר הסכימו האחרונים שהבערת החשמל בשבת יש בה איסור הבערה מן התורה. צא ולמד ממה שכתב בשו"ת נחלת שמעון אמוראי (סי' ט"ו), שהגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל היה מברך במוצאי שבת בורא מאורי האש על אור החשמל. (והעלה שם שהוא אש גמור). גם הגאון רבי אברהם יעקב ניימרק באשל אברהם על חולין (בפירות גינוסר סי' כא), העיר כן על הגאון רבי חיים עוזר זצ"ל שהיה מהדר לברך בורא מאורי האש על אור החשמל, לאשר ולקיים שאור החשמל הוא אש גמור, והמדליק חשמל בשבת עובר על לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת. וכן כתב עדות זו בספר החשמל לאור ההלכה (סי' ג' פרק ח')".
אך יתכן שכל זה רק להשיב למש"כ הגר"ש גרינפלד, אך אולי אה"נ, לדעתו גם בלאו הכי אפשר לצאת יד"ח בדיקה בפנס אע"פ שאין לו תורת נר, ורק אליבא דהגר"ש גרינפלד שכתב שאין לעשות כן מחמת שאין לו תורת נר, כתב מרן זצ"ל שגם לדעתו יהיה מותר, אבל אולי באמת בפנס לד, אה"נ, לדעת הגר"ש גרינפלד יהיה אסור לבדוק בו.
 
נערך לאחרונה:
יתכן שכל זה רק להשיב למש"כ הגר"ש גרינפלד, אך אולי אה"נ, לדעתו גם בלאו הכי אפשר לצאת יד"ח בדיקה בפנס אע"פ שאין חט צורת נר, ורק אליבא דהגר"ש גרינפלד שכתב שאין לעשות כן מחמת שאין לו תורת נר, כתב מרן זצ"ל שגם לדעתו יהיה מותר, אבל אולי באמת בפנס לד, אה"נ, לדעת הגר"ש גרינפלד יהיה אסור לבדוק בו.
יישר כח
בהרבה מפנסי הלד יש בראש כמה מנורות, האם דינו כאבוקה?
שאלה יפיפיה
 
כונתי היא שבשו''ת יח''ד [ח''א סי' ד ד''ה ואומנם] סמך על מה שחשמל נידון כאש בכדי להתיר בדיקת חמץ בפנס ושאלתי כי פנס אינו אש ואין בו חוט להט [ולפ''ז לד לא מהני]
זה כמו לגבי הדלקת נרות שבת במלון שלכתחילה צ' להליק בנר [אש] העלה שמותר להדליק בברכה על מנורה ובפשטות גם על לד
 
אך יתכן שכל זה רק להשיב למש"כ הגר"ש גרינפלד, אך אולי אה"נ, לדעתו גם בלאו הכי אפשר לצאת יד"ח בדיקה בפנס אע"פ שאין לו תורת נר, ורק אליבא דהגר"ש גרינפלד שכתב שאין לעשות כן מחמת שאין לו תורת נר, כתב מרן זצ"ל שגם לדעתו יהיה מותר, אבל אולי באמת בפנס לד, אה"נ, לדעת הגר"ש גרינפלד יהיה אסור לבדוק בו.
בס''ד ראיתי השבת בעלון אחד חביב של ר' אליהו עזריאל שכתב להתיר אף בפנס לד וטעמו ונמוקו עמו דשאני מנר שבת דהתם הקפידא הינה דוקא בנר וכנראה מנוסח הברכה משא''כ בבדקת חמץ קיי''ל שאם לא בדק בליל יד בודק אכסדרה לאור יום ואי''צ דוקא נר והעיקר שיוכל לבדוק בחורים ובסדקים עכ''ד בטו''ד
ולפ''ז אף אם יש כמה נורות לד באותו פנס שפיר דמי כל שאין חשש של מירתת
 
ז''ל שם בעמ' כה
שאלה: האם אפשר לבדוק עם פנס לכתחילה ולוותר על נר? תשובה: הן אמת שמרן רבינו עובדיה יוסף זצ"ל פסק בספרו חזו"ע (פסח, עמ' לח) דמי שאין לו נר ובודק עם פנס, יכול לברך 'על בדיקת חמץ', ע"ש מש"כ בזה מפי הפוסקים. ואמנם בשו"ת אול"צ (ח"ג פ"ז ה"ח) וכן הגר"נ קרליץ בספרו חוט שני (פסח, פ"ב ס"ק ד) ס"ל שאין לברך על בדיקה בפנס כיון שמשמע בפסחים (ז.) שיש ענין לבדוק דווקא בנר. ולכן עדיף שיברך על נר ויבדוק איפה שאפשר עם נר, ובמקומות שלא יכול להגיע עם נר, כגון בארונות וכו', או ברכב, יבדוק עם פנס.

יש לציין שאף בשו''ת יחו''ד [ח''א ס''ס ד] ובילק''י [פסח ח''א עמ' שעג] לא כתבו להתיר בזה לכתחילה ואין מחלוקת
 
בס''ד ראיתי השבת בעלון אחד חביב של ר' אליהו עזריאל שכתב להתיר אף בפנס לד וטעמו ונמוקו עמו דשאני מנר שבת דהתם הקפידא הינה דוקא בנר וכנראה מנוסח הברכה משא''כ בבדקת חמץ קיי''ל שאם לא בדק בליל יד בודק אכסדרה לאור יום ואי''צ דוקא נר והעיקר שיוכל לבדוק בחורים ובסדקים עכ''ד בטו''ד
ולפ''ז אף אם יש כמה נורות לד באותו פנס שפיר דמי כל שאין חשש של מירתת
1712857528421.png
 
רק דרך אגב, בחזו"ע יש המשמעות שרק לגבי מי שאין לו נר, יכול לקחת פנס, משמע שזה לא כ"כ לכתחילה. האם באמת מותר לכתחילה גם למי שיש לו נר [כמו כולם] בבית?
 
רק דרך אגב, בחזו"ע יש המשמעות שרק לגבי מי שאין לו נר, יכול לקחת פנס, משמע שזה לא כ"כ לכתחילה. האם באמת מותר לכתחילה גם למי שיש לו נר [כמו כולם] בבית?
ראה בילקו"י פסח כרך א' עמ' שע"ד החל מד"ה "ובאמת שיש קצת עדיפות בפנס מנר".
 
חזור
חלק עליון