• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

פסק הלכה דרמטי ממרן שליט"א בעניין פינוי בינוי [בשכונת שמואל הנביא]

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
מתי יבינו שאי אפשר לקנות דברים במלחמות, ולומר הכל אסור, בין בעניין הזה ובין בעניינים אחרים.
יש מצב שנוצר שהוא הכרחי ביותר, בין מבחינת פרנסה, ובין מבחינת סכנה שהבניינים האלו רעועים והולכים להתפרק, וח"ו בזמן של סכנת רעידת אדמה עלול להיות אסון גדול מאוד.
ובמקום לעשות את זה כמו שצריך תחת פיקוח, אומרים הכל אסור ונוצר מלחמה של הכל בהכל, משסים איש ברעהו ותוקפים על ימין ועל שמאל את כל מי שזז.
כל מי שכותב כאן בעד ממש לא מבין מה הולך בשמואל הנביא

א. המכתב הוא אמיתי ללא כל זיוף כל מי שמקשקש בעד ממש מעיד על עצמו שהוא לא מבין ולא קשור כלל למרן שליט"T
ב. כל הרבנים החתומים כאן בעד פינוי בינוי הם בעצמם מתנגדים שיעשו זאת בשכונה שרובה אשכנזים וד"ל
ג. מה שאומרים שרוב השכונה רוצים זהו שקר גמור יש הרבה שהחתימו אותם באיומים שלא יהיה להם דירה ושהם יגררו לבתי משפט ויקבלו קנסות עצומים
ד. לכל מי שמרחם על העניים יש אפשרות טובה מאוד של תמא38 שהיא הרבה יותר מהירה ויותר אמינה מאשר פינוי בינוי
ה. ממתי דעת תורה של הרב יצחק כהן שהוא רב השכונה למעלה מחמישים שנה וכן דעתו הברורה של רה"י חכם משה צדקה נהייתה ח"ו אפס מאופס
ו. כידוע שרבים נושעו מברכותיו של הרב יצחק כהן ובפרט בעניין הזיווגים והרב אמר בכובדו ובעצמו שמי שיחתום זה סכנה בשבילו
והוסיף ואמר שמי שח"ו יעבור על דברי גדולי ישראל ויפנה לא יזכה לבנות
וכלשונו: יהיה פינוי אך לא יהיה בינוי
ז. מי שמקשקש שהבניינים הולכים להתפרק מוזמן לראות את המקום שהוא בטוח והכל קישקושים של היזמים וגם אם יש איזה חשש באיזה בנין בודד הכל בגלל החפירות הבלתי אחראיות של העירייה למען הרכבת שהולכת להיות מלאה בפריצות נוראה.
ח. מטרת הפיניו בינוי באה מרצון להעיף מאת כל הספרדים והעניים משמואל הנביא למי ששכח או שלא יודע העלויות של בנינים מפוארים הם המון כסף בחודש ואיך אותם העניים פתאום מיהיה להם כסף לשלם את זה אם היום הם בקושי מוכנים לשלם 15 שקל לשבוע על הנקיון שלהמדרגות
כך שאותם המצפצפים מוכחים שאינם מבינים על מה הם מדברים
 
מתוך ידיעה ברורה הרב דוד כהן דיבר עם מרה"י חכם משה צדקה וטען לפניו כל מיני טענות למה לעשות וכשחכם משה אמר לו שיהיה פה פריצות כמו בגאולה ענה לו, ומה בכך, כלומר לאשכנזים אין בעיה עם כל הפריצות של האמריקאים והפאות הארוכות או עם כל הנשים המודרניות
אך לנו זה כן מפריע
ועוד אחד הרבנים החתומים שהוא מראשי התומכים בעד, יש לו שלושה ילדים שגרים בשמואל הנביא וד"ל, והוא עצמו במקומות אחרים מתנגד לפינוי בינוי
 
ת
כל מי שכותב כאן בעד ממש לא מבין מה הולך בשמואל הנביא

א. המכתב הוא אמיתי ללא כל זיוף כל מי שמקשקש בעד ממש מעיד על עצמו שהוא לא מבין ולא קשור כלל למרן שליט"T
ב. כל הרבנים החתומים כאן בעד פינוי בינוי הם בעצמם מתנגדים שיעשו זאת בשכונה שרובה אשכנזים וד"ל
ג. מה שאומרים שרוב השכונה רוצים זהו שקר גמור יש הרבה שהחתימו אותם באיומים שלא יהיה להם דירה ושהם יגררו לבתי משפט ויקבלו קנסות עצומים
ד. לכל מי שמרחם על העניים יש אפשרות טובה מאוד של תמא38 שהיא הרבה יותר מהירה ויותר אמינה מאשר פינוי בינוי
ה. ממתי דעת תורה של הרב יצחק כהן שהוא רב השכונה למעלה מחמישים שנה וכן דעתו הברורה של רה"י חכם משה צדקה נהייתה ח"ו אפס מאופס
ו. כידוע שרבים נושעו מברכותיו של הרב יצחק כהן ובפרט בעניין הזיווגים והרב אמר בכובדו ובעצמו שמי שיחתום זה סכנה בשבילו
והוסיף ואמר שמי שח"ו יעבור על דברי גדולי ישראל ויפנה לא יזכה לבנות
וכלשונו: יהיה פינוי אך לא יהיה בינוי
ז. מי שמקשקש שהבניינים הולכים להתפרק מוזמן לראות את המקום שהוא בטוח והכל קישקושים של היזמים וגם אם יש איזה חשש באיזה בנין בודד הכל בגלל החפירות הבלתי אחראיות של העירייה למען הרכבת שהולכת להיות מלאה בפריצות נוראה.
ח. מטרת הפיניו בינוי באה מרצון להעיף מאת כל הספרדים והעניים משמואל הנביא למי ששכח או שלא יודע העלויות של בנינים מפוארים הם המון כסף בחודש ואיך אותם העניים פתאום מיהיה להם כסף לשלם את זה אם היום הם בקושי מוכנים לשלם 15 שקל לשבוע על הנקיון שלהמדרגות
כך שאותם המצפצפים מוכחים שאינם מבינים על מה הם מדברים
תמשיכו עם הקיצוניות ותראו לאן זה יוביל אתכם.
 
מתוך ידיעה ברורה הרב דוד כהן דיבר עם מרה"י חכם משה צדקה וטען לפניו כל מיני טענות למה לעשות וכשחכם משה אמר לו שיהיה פה פריצות כמו בגאולה ענה לו, ומה בכך, כלומר לאשכנזים אין בעיה עם כל הפריצות של האמריקאים והפאות הארוכות או עם כל הנשים המודרניות
אך לנו זה כן מפריע
ועוד אחד הרבנים החתומים שהוא מראשי התומכים בעד, יש לו שלושה ילדים שגרים בשמואל הנביא וד"ל, והוא עצמו במקומות אחרים מתנגד לפינוי בינוי
אני לא מבין, הרבנים שמתנגדים כולם נקיים וטהורים.
והרבנים שתומכים, פתאום כולם נגועים?
 
א. המכתב הוא אמיתי ללא כל זיוף כל מי שמקשקש בעד ממש מעיד על עצמו שהוא לא מבין ולא קשור כלל למרן שליט"T
אז למה הבלאנק לא כמו החדשים (עם מלפנים).
ג. מה שאומרים שרוב השכונה רוצים זהו שקר גמור יש הרבה שהחתימו אותם באיומים שלא יהיה להם דירה ושהם יגררו לבתי משפט ויקבלו קנסות עצומים
אדרבא, אני יודע על אחד שחתם, וכל הזמן משגעים אותו ומאיימים עליו יחזור בו מהחתימה.
וגם אם יש איזה חשש באיזה בנין בודד הכל בגלל החפירות הבלתי אחראיות של העירייה למען הרכבת שהולכת להיות מלאה בפריצות נוראה.
מה איכפת לי למה, למעשה הוא לא בטיחותי.
ח. מטרת הפיניו בינוי באה מרצון להעיף מאת כל הספרדים והעניים משמואל הנביא למי ששכח או שלא יודע העלויות של בנינים מפוארים הם המון כסף בחודש ואיך אותם העניים פתאום מיהיה להם כסף לשלם את זה אם היום הם בקושי מוכנים לשלם 15 שקל לשבוע על הנקיון שלהמדרגות
אז זה לא עניין של שינוי הצביון הרוחני של השכונה,
אלא יש חשש שיבואו עדות אחרות...
הכל עניין עדתי!!!
 
יש כאן באמת נידון שיותר קשור לספרדים
משום שהרב יצחק כהן שמכיר את השכונה יודע שהמון בעלי בתים שמגיעים לשיעורים ביזדים ובמוסיוף אם יפונו לא בטוח שישארו ברמה הזו של קביעת עיתים לתורה ולכן מרן שליט"א הצטרף אליו יחד עם עוד רבנים
אבל הרבנים האשכנזים פחות מעורים בתושבים האלו ולכן דעתם אחרת
ולכן זה נידון שלא קשור להלכות חו"מ הכללי שמרן הזכיר בקיצור שיש רבים שמתירים כמו הרב זעפרני ועוד אלא נידון של השקפתי של צביון שלאשכנזים פחות נוגע
אולי צריך שמרן שליט"א ידבר עם ר' דוד כהן וישכנע אותו הרי כולם יודעים שהר"ד כהן מאוד קשור למרן
 
אגב מתחזק אצלי ההבנה שפשוט ופשוט מאוד היינו הך .....
והוא מחכמי המשוכנזים דרגילים להרבות באיפכא מסתברא .
אני איני פשוט מאוד, אלא פשוט רגיל.
ואין לי מאומה עם שכנוז ולא בדדמי ליה.
וכבר אמרו רבותינו כשם שאין פרצופיהן וכו', לכן לטובתך כדאי שתדע שישנם מגוון וריבוי דעות, ולכולם יש מקום, ומה שנראה לך ישר לשני נראה הפוך וכן איפכא, וזהו מנהגו של עולם.
 
יש כאן באמת נידון שיותר קשור לספרדים
משום שהרב יצחק כהן שמכיר את השכונה יודע שהמון בעלי בתים שמגיעים לשיעורים ביזדים ובמוסיוף אם יפונו לא בטוח שישארו ברמה הזו של קביעת עיתים לתורה ולכן מרן שליט"א הצטרף אליו יחד עם עוד רבנים
אבל הרבנים האשכנזים פחות מעורים בתושבים האלו ולכן דעתם אחרת
ולכן זה נידון שלא קשור להלכות חו"מ הכללי שמרן הזכיר בקיצור שיש רבים שמתירים כמו הרב זעפרני ועוד אלא נידון של השקפתי של צביון שלאשכנזים פחות נוגע
אולי צריך שמרן שליט"א ידבר עם ר' דוד כהן וישכנע אותו הרי כולם יודעים שהר"ד כהן מאוד קשור למרן
השאלה אם בחושן משפט יש משקל לטיעונים כמין אלו.
 
באופן אישי כואב לי שתולים בחכמי ישראל כאילו המחלוקת על רקע עדתי בלבד
אישית דיברתי בנושא כמה פעמים עם ראשי התומכים וראשי המתנגדים (ר' יצחק כהן- ור"צ ברוומן)
ה"שד העדתי" הוצא כאן כדי להצליח לגרור כל צד את הציבור שלו ואת הרבנים שהוא רוצה שיצטרפו לצד שלו או לפעמים להסביר ל'עמך' למה להצטרף להתנגד וכו'
אבל האמת היא שיש ביניהם מחלוקת כדרכה של תורה, האם לבנות שכונה חדשה שתשנה את אופי השכונה (ולזה מודים ומסכימים גם התומכים) או לא
לדעת התומכים אין היתר לעכב על הדיירים מלהרוויח חלקם אף שיגרם עי"ז שינוי באופי השכונה
ולדעת האוסרים אין היתר לקדם תוכניות שישנו את אופי השכונה
וזה נידון בחו"מ כמו שכתבתי באשכול אחר

וכמה שניסתי ליישב ההדורים, זה בלתי אפשרי, כי זה תלוי בגישה הכללית,
אנקוט כדוגמא, הרבנים האוסרים יעדיפו לגור בשמואל הנביא ולא ליד גני גאולה, כי זו שכונה יותר מודרנית בעיניהם, עם חנויות וכו' וכו' [באמת קשה לי להגדיר בדיוק את הבעייתיות, אבל אני מניח שזה די מובן], מה שאין כיום בשמואל הנביא (אף שיש בה חסרונות אחרים).
ואילו המתירים, יעדיפו מלכתחילה לדור בשכונות החדשות הללו ולא בשמואל הנביא (ובמיוחד עם החסרונות האחרים שיש בשמואל הנביא).

כשהגר"ד כהן בא עם ר"צ ברוומן למרן חכם משה שליט"א, והוא התחיל לדבר בפניהם על רחוב חרדי וכו', הם בכלל לא תפסו מה הוא רוצה ועל מה הוא מדבר... והן הן הדברים.

ואידך, פירושא הוא, זיל גמור.

ועכ"ז לדעתי כיום כזו עובדה מוגמרת של מחלוקת בין הרבנים, זה נידון מהותי שקשור לחו"מ, וההיתר לכפות דעת רוב על המיעוט הוא לא פשוט בכלל ועיקר, ולדעת רוב הדיינים והפוסקים הוא איסור גמור, וגם רבנים שתומכים בפינוי בינוי כמו ר"נ נוסבוים דעתם 'למעשה' שאסור לכוף את הרוב על המיעוט, וכל ההיתר של הרבנים המתירים והתומכים הוא מפני שיש בניינים ישנים ומסוכנים, ודבר זה א' נכון רק לבניינים מסויימים, ב', יש אפשרויות אחרות (פחות רווחיות, אבל שאין בהם חשש גזל). וגם בזה אמר לי ר"צ ברוומן שאכן אין היתר כללי ויש בי"ד, וכל טענה נבדקת נקודתית. הבעיה שגם בי"ד יהיה מוטה מלכתחילה מהשיקולים האמורים לעיל, כך שברור מראש מה יכריע בי"ד של ר"צ ברוומן ומה יכריע בי"ד של ר' יצחק כהן.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון