ב"ה
יש בנידון זה תשובה של ידידינו הרה"ג ר' אליהו עזריאל שליט"א, ארוכה מארץ מידה, ונדפסה בספר הבהיר ילקוט יוסף סוכות, מהדורה בתרא, ושם מסלק את כל החששות, אי בעית אימא קרא ואב"א סברא, ע"ש ותרו"ץ.
כמו"כ העירוני כעת אחד מהמשתתפים כאן בשאלה אישית, מתשובת מרן רבנו הגדול זיע"א בשו"ת יחוה דעת ח"ז סי' ק, וישר כוחו של מי שהעירני לזה.
אולם המעיין יראה נכוחה שתשובה זו נדפסה בשנת תשל"ב, ושם החמיר להסיר המסמרים משום מעמיד לכתחילה. אלא שבסיום התשובה שם ציינו המוציאים לאור לחזו"ע סוכות עמוד לו, ושם הביא מי שחשש לזה שתקוע במסמרים, והביא ראיות מהראשונים שאין לחוש לזה, ע"ש. וע"ע בתשובת ידידינו הנזכר שהובאו בילקו"י שביסס הדברים בטוטו"ד.
זאת ועוד בשו"ת יחו"ד הנ"ל החמיר דוקא מדין מעמיד, והיינו שהנסרים עומדים ולא נופלים ע"י מסמרים שהם דבר המקבל טומאה, ולכתחילה יש להחמיר ולא להעמיד בו. אולם בפרגולה של זמנינו הדרך היא שהנסרים עומדים בתוך שליבות של העץ באלכסון, ואף בלא המסמרים אינם נופלים, אלא שהמסמרים ניתנים שם לתוספת חיזוק ותמיכה ליתר ביטחון, ואין בזה דין מעמיד.
ולכן למעשה, בפרגולה שיש שליבות שבתוכן יושבים הנסרים, והמסמרים רק לחיזוק, הסוכה כשירה לכתחילה. אולם בפרגולה שהנסרים ללא המסמרים אין להם על מה להיאחז, והם נופלים, נראה שלכתחילה יש להחמיר בהם, ורק בדיעבד, או בשעת הדחק שהיא כדיעבד, יש להכשיר הסוכה אף שהמסמרים הם המחזיקים העיקריים של הנסרים.
בברכה רבה