• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פרסום ראשון: מכתבו של מרן הראש"ל רבינו יצחק יוסף שליט"א - סכום 'זכר למחצית השקל' לשנת תשפ"ד

מורשת מרן

Administrator
חבר צוות
יש תשובה של מרן זיע"א שיש לתת מחצית השקל דווקא למוסדות לעמלי התורה אינני זוכר כעת אך מזיכרוני זה ביחווה דעת
אולי מישהו יכול להעלות זה
יישר כח
 
כ"כ מרן זצ"ל בשו"ת יחוה דעת ח"א סימן פו ד"ה ולענין
ושוב חזר על דבריו בשו"ת יחוה דעת חלק ז' סימן קז אות ב
ובחזון עובדיה פורים עמוד קה
 
אם יש למישהו תשובה למה מרן זצ"ל נקט דוקא שמעות אלו ינתנו למוסדות של תורה ולישיבות שמגדלים בהם תלמידי חכמים.
ולא כתב לתלמידי חכמים עצמם העמלים בתורה וכו'
המעיין בתשובה ביחוה דעת, וכן בחזון עובדיה, יראה שמדברי הפוסקים בפשטות צריך ליתן לתלמידי חכמים, ובתשובות כתוב על מעלת הנותן צדקה לתלמידי חכמים וכן על לומדי התורה ומחזיקיה וכו' ומרן זצ"ל כתב מדנפשיה מוסדות, ישיבות וכו'
 
אם יש למישהו תשובה למה מרן זצ"ל נקט דוקא שמעות אלו ינתנו למוסדות של תורה ולישיבות שמגדלים בהם תלמידי חכמים.
ולא כתב לתלמידי חכמים עצמם העמלים בתורה וכו'
המעיין בתשובה ביחוה דעת, וכן בחזון עובדיה, יראה שמדברי הפוסקים בפשטות צריך ליתן לתלמידי חכמים, ובתשובות כתוב על מעלת הנותן צדקה לתלמידי חכמים וכן על לומדי התורה ומחזיקיה וכו' ומרן זצ"ל כתב מדנפשיה מוסדות, ישיבות וכו'
היינו הך
 
לתת לאברך 300 שקלים, ולמוסדות שתורמים להם מאות אלפים זה היינו הך? ודאי שלא, הן מצד הנותן והן מצד המקבל.
ומלבד זה יש דיון בפוסקים למי צריך לתת 'זכר למחצית השקל' אם לסתם עניים, לתלמידי חכמים, או למוסדות. לא סתם אני שואל..
 
לתת לאברך 300 שקלים, ולמוסדות שתורמים להם מאות אלפים זה היינו הך? ודאי שלא, הן מצד הנותן והן מצד המקבל.
קצת הכרת הטוב עם כל הכבוד, האנשים האלו לוקחים על עצמם את העול של פרנסת תלמידי חכמים ואתה כך מזלזל בהם. בוודאי שזה חשוב לפחות באותה מידה, ויותר מכך, עדיף להביא למוסדות תורה וחסד, שלוקחים על עצמם את העול ואת המחויבות של תמיכה באברכים ובת"ח גם בתקופות קשות ביותר. ואם הם לא יוכלו לעמוד, יחזור העול על עשרות ומאות האנשים שנתמכים על ידם.

כמובן שזה לא סותר שצריך לבדוק כל ארגון לגופו אם הוא לוקח אחוזים לכיסו (יותר ממה שצריך למשכורות וכדו') כמו שצריך לבדוק כל יהודי כמה הוא כדאי להביא לו זכר למחצית השקל.
 
קצת הכרת הטוב עם כל הכבוד, האנשים האלו לוקחים על עצמם את העול של פרנסת תלמידי חכמים ואתה כך מזלזל בהם. בוודאי שזה חשוב לפחות באותה מידה, ויותר מכך, עדיף להביא למוסדות תורה וחסד, שלוקחים על עצמם את העול ואת המחויבות של תמיכה באברכים ובת"ח גם בתקופות קשות ביותר. ואם הם לא יוכלו לעמוד, יחזור העול על עשרות ומאות האנשים שנתמכים על ידם.

כמובן שזה לא סותר שצריך לבדוק כל ארגון לגופו אם הוא לוקח אחוזים לכיסו (יותר ממה שצריך למשכורות וכדו') כמו שצריך לבדוק כל יהודי כמה הוא כדאי להביא לו זכר למחצית השקל.
לא הבנתי איפה ראית זלזול בדברי חלילה, אל להכניס רגשות בשורות, כתבתי מציאות עובדתית שאין זה דומה לזה .

ומה שכבודו כתב לא כתוב בפוסקים שהביא מרן זצ״ל בתשובות הנזכרות שעדיף להביא למוסדות תורה וחסד, מאשר לתלמידי חכמים.

אני פשוט מעלה את זה על הכתב ורציתי לשאול את החכמים פה האם יש ראיה לדבר זה, אבל ראיה מתוך דברי הפוסקים או אולי מדקדוק בדברי מרן זצ״ל שלא הבנתי נכון .
 
לא הבנתי איפה ראית זלזול בדברי חלילה, אל להכניס רגשות בשורות, כתבתי מציאות עובדתית שאין זה דומה לזה .

ומה שכבודו כתב לא כתוב בפוסקים שהביא מרן זצ״ל בתשובות הנזכרות שעדיף להביא למוסדות תורה וחסד, מאשר לתלמידי חכמים.

אני פשוט מעלה את זה על הכתב ורציתי לשאול את החכמים פה האם יש ראיה לדבר זה, אבל ראיה מתוך דברי הפוסקים או אולי מדקדוק בדברי מרן זצ״ל שלא הבנתי נכון .
שוב אני אומר. מה ההבדל בעניין נתינת זכר למחצית השקל בין לתת לאברך או לכולל עצמו?
עזוב את החשבונות האחרים תיתן למי שאתה רוצה... רק הלכתית למה אתה צריך ראייה ומציג את זה שמרן כאילו חידש דבר שהוא לא מופיע בפוסקים.
 
לא הבנתי איפה ראית זלזול בדברי חלילה
למה אתה כותב ש"ודאי שזה לא אותו הדבר"?
בכל אופן אם לא זאת כוונתך אז מה כן?

לענ"ד אם הרב כתב דווקא מוסדות, היינו משתי סיבות - האחת שהזכרתי שמוסד אחראי מגיע לו קודם, ושנית - שלא יצא מצב שאחד מקבל כמה אלפים, ואחרים צריכים לאסוף שאריות, כמו שקורה פעמים רבות.
 
שתהיו בריאים ציפיתי שמישהו יקרא את התשובה ואז יענה , לא התכוונתי לפתוח דיון רגשי .
עכ"פ שאלתי הלכתית למה מרן פסק כך ומה המקור, כמו בכל סוגיה הלכתית וזה הנקרא משא ומתן בתורתו שזה עושה נחת רוח למרן יותר משאר דברים..
לכתוב את דעת מרן אני אכתוב גם אם לא אבין שום טעם.
 
חזור
חלק עליון