טוב, ניסיתי לעשות את זה פעם ראשונה, והיססתי מאד בדבר ופחדתי על כך מאד, ובכ״ז הנני כאן בשביל לעשות נחת רוח ליוצרי ולעשות רצון בוראי, ותו בשביל לקיים מאמר הפלא יועץ בערך כתיבה כי מי שאינו כותב ונותן לאחרים ללמוד יש עליו דין ח״ו.
אך אבוא ואעיר זאת - עיקר פרסומי כאן היא בלעדיות לפורום מורשת מרן, ומלבד הרצון להגדיל תורה ולהאדירה ענייני כאן לקבל חוו״ד בונה וביקורת, ולכן אם אראה שישנם צופים בקובץ אך בלי תגובות, לא אהסס להוריד את הקובץ המצורף, כיוון שאין לי עניין שכתביי יהיו מופצים ברשת לכוונת לימוד לבד וחוששני מאינשי דלא מיעלי.
פרויקט זה של ״חידושי רש״י״ התחלתי עוד בעודי בחור בישיבה, בעודי יושב על שמו״ת ולומד רש״י לקיים פסק השו״ע סי׳רפה ירא שמיים יקרא שניים מקרא ואחד תרגום עם רש״י, ותוך כדי עיוני ברש״י העלתי על כתב מה שעלה על לבי לכתוב בכוונת רש״י ובביאורו, בעיקרון מדובר בהשקעה של כמעט 4-6 שנים במהלכם כמעט עלה בידי לכתוב ספר שלם, אך רבים ממנו נאבדו ואף אם חלקם בנמצא הם מפוזרים פה ושם, אך כמובן שאין זה אומר שאוציא לאור ספר זה לפחות ב-10 שנים הקרובות, בעיקר בגלל שעלי להתרכז בלימודים יותר חשובים.
ולזה גם אבוא ואומר כי - מעיד אני עלי שלא בזבזתי זמני סדר של לימוד גמרא או הלכה, וכי כל אות וכל שנייה הייתה אך ורק בהפסקות או בימי שישי בזמן קריאת השמו״ת, וכי איך אעז ח״ו לכתוב על רש״י כשאינני יודע לעיין בהלכה או גמרא כדבעי.
ואוסיף עוד ואומר, כי אע״פ שיש לי שם לחיבור, אינני רוצה להפיצו בשביל לא לתת לשטן להפריע ולהכשילני במידה ויזכני ה׳ לחבר ספר זה באחד מן הימים.
אציין ואומר כי החידושים שמצורפים פה הם רק על פרשת דברים שהתחדשו לי בשבוע האחרון, ואף שייתכן שיש לי חידושים משנים אחרות, משנה אחרונה עיקר.
וכעת אבוא להעיר מספר הערות:
1. זוהי פעם ראשונה שהריני סורק ומקליד כתביי, אם יצא טעות ימחלני האל וכבר ידוע מאמר חז״ל אין קש בלי תבן וכו׳.
2. בכת״י לא כתבתי הערות כי אם לעיתים, אך כאן הארכתי מעט והוספתי הערות כי חששתי פן לא יבואו להבין את העיון שלי כדבעי, וח״ו אינני מזלזל באף אחד, אך כי חששתי מאד מהעניין שלא יבינוני כדבעי ולכן הוספתים.
3. עוד מהעניין הנ״ל אוסיף ואומר כי חששתי מאד כי ככשכתבתי הושפעתי מאד מדרך הכתיבה של הראשונים ולכן לא חילקתי את מה שכתבתי באופן שיובן מהי הקושיא ומהי התירוץ, ולכן דאגתי לחלק בחלק מהפירושים בין הקושיא ולתירוץ שיובנו היטב.
4. עוד אוסיף ואומר כי כל מה שכתבתי בגוף הפירושים הכל מכת״י, ורק לעתים תיקנתי והוספת בסוגריים מרובעות, רק ההערות תוספת היא בעת ההקלדה.
5. כשכתבתי חידושיי ופירושיי השתדלתי בדרך העמל לא לראות מפרשים אלא למצוא כוונת רש״י מתוך דקדקוק ועיון בדבריו הן בתורה עצמה והן בדיבורים אחרים של רש״י, ומספר פעמים אחרי שכתבתי את הפירושים שלי, ראיתי כי מפרשים על רש״י לא פירשו כן ואפילו הוספתי אותם בהערות. ואציין לזאת כי - אף שחלקתי על דברי המפרשים אין כוונתי ח״ו לערער על דברי ראשונים או אחרונים כמלוא נימא, אלא הכל לשם שמיים ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואף לאחר ראותי דבריהם ראיתי כי דברי יותר נראים בעיני, ואם נראים בעיניכם דברי המפרשים האחרים הרי זה למוטב ואף אשמח לדון איתכם בכך. וד״ל ומיניה ומיניה יתקלס עילאה.
6. נקטתי בכתב רש״י כי יבואר למעיין כי הלכתי יותר בדרך הלמדנות והעיון מדרך המוסר והדרש.
7. מיותר לומר כי אין להפיץ את כתביי, ובראותי כי ישנם כאן אנשים הגונים ות״ח אינני חושש לגזל או גניבה, אך זאת למודעי כי הכל דברי אלוקים חיים ואין משלי דבר ועל הכל האלהים יביא במשפט וד״ל.
מי שלא קרא כל הדלעיל וישר רץ להוריד הקובץ, שלא יצפה להבין מספר דברים, וד״ל.
אך אבוא ואעיר זאת - עיקר פרסומי כאן היא בלעדיות לפורום מורשת מרן, ומלבד הרצון להגדיל תורה ולהאדירה ענייני כאן לקבל חוו״ד בונה וביקורת, ולכן אם אראה שישנם צופים בקובץ אך בלי תגובות, לא אהסס להוריד את הקובץ המצורף, כיוון שאין לי עניין שכתביי יהיו מופצים ברשת לכוונת לימוד לבד וחוששני מאינשי דלא מיעלי.
פרויקט זה של ״חידושי רש״י״ התחלתי עוד בעודי בחור בישיבה, בעודי יושב על שמו״ת ולומד רש״י לקיים פסק השו״ע סי׳רפה ירא שמיים יקרא שניים מקרא ואחד תרגום עם רש״י, ותוך כדי עיוני ברש״י העלתי על כתב מה שעלה על לבי לכתוב בכוונת רש״י ובביאורו, בעיקרון מדובר בהשקעה של כמעט 4-6 שנים במהלכם כמעט עלה בידי לכתוב ספר שלם, אך רבים ממנו נאבדו ואף אם חלקם בנמצא הם מפוזרים פה ושם, אך כמובן שאין זה אומר שאוציא לאור ספר זה לפחות ב-10 שנים הקרובות, בעיקר בגלל שעלי להתרכז בלימודים יותר חשובים.
ולזה גם אבוא ואומר כי - מעיד אני עלי שלא בזבזתי זמני סדר של לימוד גמרא או הלכה, וכי כל אות וכל שנייה הייתה אך ורק בהפסקות או בימי שישי בזמן קריאת השמו״ת, וכי איך אעז ח״ו לכתוב על רש״י כשאינני יודע לעיין בהלכה או גמרא כדבעי.
ואוסיף עוד ואומר, כי אע״פ שיש לי שם לחיבור, אינני רוצה להפיצו בשביל לא לתת לשטן להפריע ולהכשילני במידה ויזכני ה׳ לחבר ספר זה באחד מן הימים.
אציין ואומר כי החידושים שמצורפים פה הם רק על פרשת דברים שהתחדשו לי בשבוע האחרון, ואף שייתכן שיש לי חידושים משנים אחרות, משנה אחרונה עיקר.
וכעת אבוא להעיר מספר הערות:
1. זוהי פעם ראשונה שהריני סורק ומקליד כתביי, אם יצא טעות ימחלני האל וכבר ידוע מאמר חז״ל אין קש בלי תבן וכו׳.
2. בכת״י לא כתבתי הערות כי אם לעיתים, אך כאן הארכתי מעט והוספתי הערות כי חששתי פן לא יבואו להבין את העיון שלי כדבעי, וח״ו אינני מזלזל באף אחד, אך כי חששתי מאד מהעניין שלא יבינוני כדבעי ולכן הוספתים.
3. עוד מהעניין הנ״ל אוסיף ואומר כי חששתי מאד כי ככשכתבתי הושפעתי מאד מדרך הכתיבה של הראשונים ולכן לא חילקתי את מה שכתבתי באופן שיובן מהי הקושיא ומהי התירוץ, ולכן דאגתי לחלק בחלק מהפירושים בין הקושיא ולתירוץ שיובנו היטב.
4. עוד אוסיף ואומר כי כל מה שכתבתי בגוף הפירושים הכל מכת״י, ורק לעתים תיקנתי והוספת בסוגריים מרובעות, רק ההערות תוספת היא בעת ההקלדה.
5. כשכתבתי חידושיי ופירושיי השתדלתי בדרך העמל לא לראות מפרשים אלא למצוא כוונת רש״י מתוך דקדקוק ועיון בדבריו הן בתורה עצמה והן בדיבורים אחרים של רש״י, ומספר פעמים אחרי שכתבתי את הפירושים שלי, ראיתי כי מפרשים על רש״י לא פירשו כן ואפילו הוספתי אותם בהערות. ואציין לזאת כי - אף שחלקתי על דברי המפרשים אין כוונתי ח״ו לערער על דברי ראשונים או אחרונים כמלוא נימא, אלא הכל לשם שמיים ואלו ואלו דברי אלוקים חיים, ואף לאחר ראותי דבריהם ראיתי כי דברי יותר נראים בעיני, ואם נראים בעיניכם דברי המפרשים האחרים הרי זה למוטב ואף אשמח לדון איתכם בכך. וד״ל ומיניה ומיניה יתקלס עילאה.
6. נקטתי בכתב רש״י כי יבואר למעיין כי הלכתי יותר בדרך הלמדנות והעיון מדרך המוסר והדרש.
7. מיותר לומר כי אין להפיץ את כתביי, ובראותי כי ישנם כאן אנשים הגונים ות״ח אינני חושש לגזל או גניבה, אך זאת למודעי כי הכל דברי אלוקים חיים ואין משלי דבר ועל הכל האלהים יביא במשפט וד״ל.
מי שלא קרא כל הדלעיל וישר רץ להוריד הקובץ, שלא יצפה להבין מספר דברים, וד״ל.
מחמת שחידוש גדול התחדש לי ברש״י הראשון בשב״ק בראשית תש״פ, לא מזמן כתבתי את החידוש לאחר כמעט שנה שלא כתבתיו, ומצוה גדולה עשיתי בכך כפי שכותב הפלא יועץ בערך חידוש. וכעת באתי לקיים את המשך דבריו וסרקתי והעתקתי את מה שכתבתי ופרסמתי בתגובה הראשונה שלי הכא.
וזאת למודעכם כי לא חילקתי את דבריי כמו שעשיתי בפרשת דברים אלא כפי שחילקתי במחברת ואף לא הוספתי הערות מלבד מה שכתבתי במחברת ולא הארכתי בשביל לראות את תגובתם של האנשים.
ולא פרסמתי את החידוש הזה בסתם כי זהו ״רש״י הראשון״ אלא כי זהו חידוש שעד היום גורם לי לשמחה גדולה ונחת רוח, ואף שכל חידוש גורם לי כך ישנם חידושים שיוצאים מגדר הרגיל וזה אחד מהם (אחד הוא על רש״י בכתובות דף ח ע״א בעניין ברכה קצרה אך לא נכנס לזה) ורציתי לשתף שמחת לימוד התורה הזו עם אחרת ויעזרני האל לחדש חידושים נוספים כמוהם.
ֿלצערי (או אולי לא לצערי) השבוע הייתי בחופשה בצפון בס״ד ועקב כך לא הספקתי לכתוב כל החידושים על רש״י של פרשת ואתחנן, ויתרה מזאת גם לא היה לי זמן להעתיק החידושים מלבד היום. ואע״פ שהספקתי לכתוב די הרבה הרי הזמן שלי לכךהוא מוגבל ולכן לא הספקתי להעתיק כי אם רק 4 דיבורי רש״י והפסקתי כי הדיבור הבא הוא די ארוך בו הארכתי.
ממליץ ביותר לבדוק את החידוש שלי ל״וראה בעיניך״, חידוש מתוק מדבש שעלה לי בשב״ק.
כמובן שאשמח לביקורות והערות.
בסיעתא דשמיא העתקתי את חידושיי לרש״י פרשת עקב ופרסמתי הכא, אשמח לתגובות.
ייתכן שלאחר ביה״ז לא יהיה לי זמן לחזור לזה, נראה בס״ד.
קבצים מצורפים
נערך לאחרונה: