פתח וקמץ...

היה עליך לדייק ולכתוב למה בהרבה ספרים הדלית בחטף קמץ.
ולא למה קוראים.
ומכל מקום יש פה מענה לדעה הזו. מהיכן הגיעה.
הפוך בדיוק! במסורת הניקוד הוא חטף קמץ אך אשתרש לקרוא דלא כמנהג עד כדי כך שכמה מדפיסים שינו הניקוד לשוא
ולכן שאלתי עומדת מהיכן הגיע המנהג לקרוא בשווא ולמה אף אחד לא עושה כמסורת וקורא מורדוכי?
 
הפוך בדיוק! במסורת הניקוד הוא חטף קמץ אך אשתרש לקרוא דלא כמנהג עד כדי כך שכמה מדפיסים שינו הניקוד לשוא
ולכן שאלתי עומדת מהיכן הגיע המנהג לקרוא בשווא ולמה אף אחד לא עושה כמסורת וקורא מורדוכי?
א. לא בהכרח שבמקור היה בחטף קמץ ומי שכתב בשווא הוא זה ששינה.
ב. אם האמת היא כן כמו שכתבת שבאמת היה כתוב בחטף קמץ, אולי צריך להעמיד את האוקימתא שאמרתי שאולי זה כמו המחלוקת בחטף קמץ אם נקרא כמו שווא או כמו פתח.
 
כמדומני שאם המילה "כל" באה באמצע משפט עם מקף היא נקראת בקמץ קטן (כמו "כל-כך"), ואם היא באה באמצע משפט בלי קמץ היא נקראת בקמץ רגיל (כמו "כל עצמותי"), ואם היא באה בסוף משפט [כלומר, שמפסיקים אחרי המילה 'כל'], היא נכתבת בחולם ולא בקמץ (כמו "בחוסר כל").
א - מה שכתבת
אם היא באה באמצע משפט בלי קמץ
נראה כוונתך בלי מקף.

ב - התוכל להביא דוגמא שבאה "כל" באמצע משפט בלי מקף?

ג - מדברי הרד"ק שהבאתי למעלה נראה ש"כל עצמותי תאמרנה" הוא לבדו יוצא מן הכלל.
רד"ק תהלים פרק לה פסוק י
כל עצמותי תאמרנה. זה איננו חטוף כחבריו, אלא נקרא בקמ"ץ רחב, כמו כָּל אֲחֵי רָשׁ שְׂנֵאֻהוּ (שם יט, ז). והשאר שהם נקודים קמ"ץ הם חטו"פים כולם זולתי אלו השנים.
 
כמדומני רק פעמיים בתנ"ך:
אז זה כמבואר בדברי הרד"ק הנ"ל.
ואם כן, הכלל הוא אם יש לתיבת "כל" מקף - מנוקדת בקמץ חטוף, אם יש הפסק - מנוקדת בחולם.
ויש פעמיים יוצא מן הכלל, שקוראים בכלל בקמץ רחב.

הלא כן?
 
נערך לאחרונה:
ראיתי שיש מחלוקת איך מנקדים: "וְכָל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה" או "וְכֹל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה". אצל הספרדים מנקדים בקמץ קטן (ועם מקף) ואצל האשכנזים (משום מה) מנקדים עם חולם.
הבנתי שזו מחלוקת עם הגר"א או משהו כזה, אבל לא יצא לי לעיין בעניין.
 
ראיתי שיש מחלוקת איך מנקדים: "וְכָל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה" או "וְכֹל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה". אצל הספרדים מנקדים בקמץ קטן (ועם מקף) ואצל האשכנזים (משום מה) מנקדים עם חולם.
הבנתי שזו מחלוקת עם הגר"א או משהו כזה, אבל לא יצא לי לעיין בעניין.
כעת ראיתי:
1684489848308.png
וכ"כ בסידור "אזור אליהו" ע"פ דעת הגר"א:
1684490253340.png
1684490057336.png
 
בעיקר הנושא הנידון לגבי מבטא הקמץ, ראה זה מצאתי. [ומעניינת פתיחת עורך "שרשים" שהמאמר נדפס ע"פ בקשת מרן זצ"ל. כנראה ראה חשיבות בהפצת הענין ובאמת הלזו]
 

קבצים מצורפים

  • אוצר החכמה_שרשים - 18 - בטאון התאחדות הספרדים שומרי תורה_8_9.pdf
    5.2 MB · צפיות: 14
ש - שוא - קמץ ואחריו שוא נח, כמו חָכְמָה, שָׁמְרָה. [אבל אם יש געיא (מתג/מעמיד) בין הקמץ לשוא, הקמץ נעשה רחב והשוא שוא נע, כמו חָֽכְמָה (זכריה ט', ב'), שָֽׁמְרָה נַפְשִׁי (תהילים פ"ו, ב').
איני בטוח שזה דווקא קמץ שאחריו שווא נח, אלא יתכן שכל קמץ שיש אחריו שווא ואפי' שווא נע (כגון שהוא נהיה נע מחמת ב' אותיות הדומות) הוא יהיה קמץ קטן, וכמו "שָׁרְרֵךְ אַגַּן הַסַּהַר" (שה"ש ז', ג').
 
בסידור איש מצליח הר' הראשונה נחה
למה? הרי זה ב' אותיות דומות. כשיש ב' אותיות ברצף אותו דבר, השווא הראשון נהיה שווא נע. (כמו "הִנְנִי", "שִגְגַת", "וּלְלֵוִי" וכו').
אולי הוא כתב כן ע"פ מה שסובר שבמילה "נשעננו" יש לומר את האות נ' הראשונה בשווא נח. (ואמנם לפי מש"כ כאן לא כ"כ הבנתי מדוע הוא דומה)
 
חזור
חלק עליון