• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

צורת הדיבור עם ההורים

אד יעלה

Well-known member
א.
מצוות כיבוד אב ואם מבואר בחז''ל הלשון חמורה שבחמורות והוא מבהיל
ועל מעשה דר' טרפון שכל פעם שאמו היתה רוצה לעלות למיטה היתה עולה על גביו והתוס' שם הביא מהירושלמי שפעם אימו אבדה איזה דבר בחצר ושם את ידיו מתחת לרגליה וכך היא הלכה והגמרא אומרת שר''ט לא הגיע לחצי מהחיוב של כיבוד אב.
וכתוב גם בתנא דבי אליהו שזוכה לבנים ת''ח מי שמכבד אביו
ובזוה''ק שרחל אמנו בגלל שלא קמה לאביה כשהיתה על התרפים לא זכתה בגלל זה לגדל את בנימין והדברים מבהילים ומתחיל להבין את אשרי מי שלא חמאן
ועוד צריך לדעת שזה עסק בדאורייתא ולא דרבנן ולא מנהג.
ב.
בסוגיא קידושין לא: איזהו כיבוד מאכיל ומשקה מכניס ומוציא וכו' והחרדים מביא מכילתא שהפירוש הפשוט של הכיבוד זה בדיבור שצורת הדיבור צריך לדבר ביבוד ויש בזה שתי חלקים שכידוע יש שתי מצוות כיבוד ויש מצווה של מורא ויש חלקים בדיבור שקשור לכיבוד ויש חלקים שקשור למורא.
ובגמרא שם מבואר שיש מאכיל לאביו פסיוני וטורדו מן העולם ויש מטחינו בריחים וזוכה לחיי העולם הבא והכל תלוי בצורת הדיבור האם מדבר בלשון מכובד.
וז''ל החרדים כבד את וכו' חייב לכבדם שידבר להם בנחת בלשון רכה כבוד ואדנות כמדבר אצל מלך זהו פשוטו של מקרא עכ''ל והדברים מבהילים
וכתב שם שנפתלי היה מחמיר גדול בכיבוד אב ומבאר שם החרדים שנפתלי היה רץ כאייל לכל שליחות שאביו שלח אותו וגם היה מרבה בפיוס.
ומכאן ראיה שיש כאלו שרוצים לתרץ שלאבא שלהם לא צריך את הכבוד וא''צ לכבד כ''כ אבל זה לא טענה כיון שגם יעקב לא היה צריך ובר מן דין זה חיוב התורה.
שמעתי ממו''ר שליט''א.
 
חזור
חלק עליון