כתבתי ליכאצ"ל: שעפי"ז אין איסור
ועשית ככל אשר יורוך! תורמים עכשיו למרכז למורשת מרן. לחצו כאן לתרומה.
כתבתי ליכאצ"ל: שעפי"ז אין איסור
ראשית אומר, שמכלל התשובות שם באתר משמע שיכול לצאת ואינו חייב בכך. גם שיכול לענות אם יש מי שאומרו.אין ספק שעפ"י זה איסור להישאר ליכא ודלא כמו הגאון הרב מוצפי שליט"א
לפי מה שהבאתי לעיל משו"ת מכתב מאליהו - הבא"ח עצמו העיד שמנהג בגדד לומר קדיש לאחר עלינו בכל תפלה, ולא מיחה בהם, וגם המשיב ר"א מאני לא כתב שיש בזה איסור, ומסתבר שאם הרב מוצפי היה יודע מזה לא היה מרעיש על כך.כתב מורנו הרב בן איש חי שנה ראשונה פרשת ויחי ט. "כשם שצריך להזהר מברכה שאינה צריכה, כך יזהר שלא להרבות בקדישים".
ומה בכך שזה היה המנהג שם? הרבה מנהגים הוא עצמו כ' ששינה למעליותאלפי מה שהבאתי לעיל משו"ת מכתב מאליהו - הבא"ח עצמו העיד שמנהג בגדד לומר קדיש לאחר עלינו בכל תפלה, ולא מיחה בהם, וגם המשיב ר"א מאני לא כתב שיש בזה איסור, ומסתבר שאם הרב מוצפי היה יודע מזה לא היה מרעיש על כך.
היכן ראית שיכול לענות? מפורש בדעת הגר"ב מוצפי אחרת.
יותר ברור מזה?
"
אסור לומר קדיש היכן שחכמים לא תיקנו. לכן תצאו מבית הכנסת קודם שיתחיל בקדיש"
מוזר. מאוד סותר את השאלה שציטטתי לעיל שבה הרב כתב לצאת.למשל:
שאלה - 168893
לכבוד הרב
הבנתי שאין לומר חצי קדיש אחר עלינו לשבח. האם אני צריך לענות אמן אם אני מתפלל בבית כנסת שנוהגים בו לומר קדיש זה?
תשובה
נכון שאין לומר, כי חכמים לא תיקנו לנו קדיש זה, אך מותר לך לענות אמן אחרי האומרו.
ויש עוד שם.. תלוי הרבה בנוסח השאלה ובאדם השואל, כידוע לבאי האתר הנ"ל.
לפי מה שנראה הוא מדבר על מי שאומר קדיש יתום אחר עלינו לשבח, אבל לא על חצי קדיש כפי שהובא במכתב לעיל.הרשלצ בספרו ילקוט יוסף סימן קלה מצורף צילום
ראה גם מש"כ בהלכה ברורה סי' רל"ד סעיף י"ג (עמ' צ"ז).עיין הלכה ברורה סימן נו עמוד קצב מצורה צילום







וראה מש"כ @הרב אורן נזרית בעניין זה כאן.