• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

קובץ תורת ציון ה', ובתוכו - סתם ויש, צריך לחוש ל"יש"?

מאן דהו

Active member
יש שני מאמרים חזקים מאוד של הרב אהרונוב ושל הרב ישראל אליהו שמאריכים בראיות רבות מדברי עשרות פוסקים שסתם ויש - דעת מרן להחמיר כדעת היש, ודברי מרן זצ"ל ובנו שליט"א צע"ג ליישב מכל הראיות הרבות שהביאו.
 

קבצים מצורפים

  • תורת ציון ח''ה.pdf
    3.9 MB · צפיות: 11
סתם ויש - דעת מרן להחמיר כדעת היש
לגבי המאמר של הרב אהרונוב: (את המאמר השני לא קראתי)
אני לא חושב שזה בדיוק מה שנכתב שם...
לפי איך שהבנתי הוא רוצה לומר שהשו"ע לא הכריע באופן גמור כדעת הסתם, ולכן אנחנו נצטרך לחוש לדעת היש, אבל לא שדעת השו"ע שצריך לחוש לדעת היש, שכן אז היה כותב שיש לחוש לסברא זו. (וראה מש"כ בסיכום בסוף המאמר).
ורק הביא שיש כמה [אשכנזים] שסברו אחרת, והם הש"ך, והמשנ"ב, והעולת שבת, והתוספת שבת וכו'.
(הוא כותב שבמאמרו הקודם הוא הביא עוד אחרונים רבים שכתבו כן, ולא ראיתי מאמר זה. עכ"פ, ראה במצורף והבן [אם לש"ש אתה חותר]).
 

קבצים מצורפים

  • סתם ויש הלכה כסתם - עין יצחק חלק ג.pdf
    721.7 KB · צפיות: 1
ורק הביא שיש כמה [אשכנזים] שסברו אחרת, והם הש"ך, והמשנ"ב, והעולת שבת, והתוספת שבת וכו'.
כנראה כב' קרא רק את הסיפא? ברישא הביא גם מחכמי הספרדים בני דורו של מרן ז"ל שס"ל הכי.
ואגב, מה בכך שהם פוסקים מבני אשכנז שס"ל הכי, סו"ס כך דעתם בדעת מרן ז"ל.

במאמר השני שהובא שם מהרב ישראל אליהו הביא רבים מרבותינו האחרונים שס"ל שיש לחשוש לויש, עיי"ש.
 
כנראה כב' קרא רק את הסיפא? ברישא הביא גם מחכמי הספרדים בני דורו של מרן ז"ל שס"ל הכי.
ראה מש"כ בשורה לפני כן שהביא שכך דעתם.
1688574272086.png
והיינו שהם סוברים שהוא לא הכריע, ולכן לדעתם יש לחוש, אבל לא שכן דעת השו"ע.
 
ראה מש"כ בשורה לפני כן שהביא שכך דעתם.
הצג קובץ מצורף 10139
והיינו שהם סוברים שהוא לא הכריע,
ואשר על כן מה עושים כשמרן ז"ל לא הכריע? ומה דעת מרן ז"ל למעשה כשהוא עצמו לא הכריע?
ולכן לדעתם יש לחוש, אבל לא שכן דעת השו"ע.
ולא בדקתי כל המראי מקומות שהובאו, רק עברתי מקופיא ממש. ויודעני שזו פלוגתא גדולה בפוסקים.
 
חזור
חלק עליון