• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

קורנפלקס וכריות

מי שאוכל בצלחת קורנפלקס (שהכל) וכריות (מזונות). מברך על הכל מזונות, כלומר שהקורנפלקס טפל, או שמברך על הכריות מזונות ועל הקורנפלקס שהכל?
אולי זה דומה לסלט פירות שיבי''א חט קח כתב להפריד ולברך כ''א בנפרד עץ ואדמה
וגם כאן מזונות ושהכל
 
אולי זה דומה לסלט פירות שיבי''א חט קח כתב להפריד ולברך כ''א בנפרד עץ ואדמה
זה לא דומה, כיון שהנידון כאן הוא מצד מין דגן שמברכים עליו.
זה דומה לכאו' למרק עם ירקות ושקדי מרק, האם יברך רק מזונות או שיברך גם האדמה על הירקות.
 
מי שאוכל בצלחת קורנפלקס (שהכל) וכריות (מזונות). מברך על הכל מזונות, כלומר שהקורנפלקס טפל, או שמברך על הכריות מזונות ועל הקורנפלקס שהכל?
שאלה יפה
יתכן וזה תלוי בכל אדם אם הקרונפלקס טפל או לא
ומ"מ יכול להיות שיברכו ע"ז רק מזונות כדין כל שיש בו מחמת מיני דגן ברכתו מזונות כמ"ש בש"ע רח ב
ותלוי אם זה נחשב בלול או לא. ע' בענין זה לגבי ברכת השניצל בתשובתו החדשה של מרן שליט"א ודון מיניה לאתרים
ויל"ע לענין הלכה למעשה כי זה שאלה מצויה מאוד
 
מרן זיע"א כתב בחזו"ע ברכות (עמ' קסו) "וה"ה אם נותן שקדי מרק בתבשיל מברך במ"מ ופוטר את המרק".
ולכאו' צ"ב אמאי גבי מרק אטריות כתב (שם) "אם יש באטריות כמות חשובה, אע"פ שהמרק הוא הרוב, הואיל והאטריות מה' מיני דגן, יש לברך בומ"מ ולפטור את המרק". ומה גרע משקדי מרק שכתב שם שאם נתנם בתבשיל מברך במ"מ ופוטר את המרק, ולא כתב דבעי' כמות חשובה, והרי גם בכמות מועט א"א לומר שבאו האטריות לדבק, אלא בכל אופן באו או לטעם או להשביע. ושמא כתב כן לרווחא דמילתא. וצ"ע.
וידידי הרה"ג רבי אושרי אזולאי שליט"א בשו"ת אשר השיב ח"א כ' דמש"כ כמות חשובה היינו שעולה בכל כף מהאטריות. ולפי"ז י"ל דבשקדי מרק כיון שצפים מן הסתם עולה מהם בכל כף, משא"כ באטריות. ובטעם הדבר הוא מפני שאם לא עולה בכל כף יתכן שבתחילת אכילתו יהיה מרק בלא אטריות, ואז ודאי שצריך לברך שהכל, כיון שמקדים את הטפל, ואין העיקר פוטרו, כמבואר בשו"ע סי' ריב (סעי' א בהג"ה).
ולכן למעשה יש לברך מזונות ולפטור הכל, ואם רוצה להחמיר ולכוון להדיא שאינו פוטר בברכתו את הקורנפלקס יוכל לברך מזונות על הכריות, ואח"כ לברך על הקורנפלקס. (אך אין להקדים ברכת הקורנפלקס, משום דברכת מזונות קודמת).
 
מצורף כאן תשובת מהגר''י אביטבול שליט''א
הוא מדבר שם על עצם השאלה לגבי היחס של הקורנפלקס לכריות (ששניהם עיקר), או שהוא רק דן בשאלה הידועה לגבי החלב (שהוא טפל ועליו אין לברך)?
 
לכאורה ברור שמברך רק מזונות. חידושו של המג"א במרק דגן שמברך שתי ברכות הוא רק כאשר מביא מעט דגן ועיקר כוונתו היא על המרק. בנידון השואל היקר החלב אינו מעלה ואינו מוריד, ואין כאן כלל דין של מרק דגן (ובפרט שלא נתבשלו). כלו', אין הבדל בין תערובת עם חלב לתערובת בלי חלב. ואפילו הוא מיעוט, והרוב קורנפלקס מברך מזונות.
ולגבי מה שיותר ניראה במה שכתבו לעיל שדומה לסלט פירות, הנה, יש לחלק בדרך האכילה. אם חתיכות הפרי גדולות כך שנאכלות אחת אחת, או במזלג, אין כאן תערובת. אך אם הדרך היא להעלות כמה מינים בכפו, הרי לפנינו תערובת. ומברך על העיקר. כמו בנידון השואל היקר. ועל כן נראה פשוט שמברך רק מזונות. והנלעד"כ.
 
אגב, לגבי ברכת הקורנפלקס, גם אם נעשה מקמח ברכתו אדמה. לא מבעיא לדעת מרן השו"ע, אלא אף לדעת הרמ"א משום שנטעי להו אדעתא דהכי, שכל שדרכם של בני אדם בכך, זו הפרי, מידי דהוה אשמן זית (רש"י לו, א, שהוא היסוד לתשובת תה"ד ומהרי"ק שהביא הרמ"א).
 
אגב, לגבי ברכת הקורנפלקס, גם אם נעשה מקמח ברכתו אדמה. לא מבעיא לדעת מרן השו"ע שכל שלא אישתני לגריעותא אינו מאבד את ברכתו, אלא אף לדעת הרמ"א מברך אדמה משום ש"נטעי להו אדעתא דהכי", שכל שדרכם של בני אדם בכך, זהו הפרי, מידי דהוה אשמן זית (רש"י לו, א, שהוא היסוד לתשובת תה"ד ומהרי"ק שהביא הרמ"א), ודו"ק.
וראה מה שהארכתי בזה בס' בכור ההלכה, "הברכה על מזון מעובד":
 

קבצים מצורפים

  • ברכת מזון מעובד.pdf
    860.9 KB · צפיות: 10
חזור
חלק עליון