מי שאוכל בצלחת קורנפלקס (שהכל) וכריות (מזונות). מברך על הכל מזונות, כלומר שהקורנפלקס טפל, או שמברך על הכריות מזונות ועל הקורנפלקס שהכל?
אולי זה דומה לסלט פירות שיבי''א חט קח כתב להפריד ולברך כ''א בנפרד עץ ואדמהמי שאוכל בצלחת קורנפלקס (שהכל) וכריות (מזונות). מברך על הכל מזונות, כלומר שהקורנפלקס טפל, או שמברך על הכריות מזונות ועל הקורנפלקס שהכל?
זה לא דומה, כיון שהנידון כאן הוא מצד מין דגן שמברכים עליו.אולי זה דומה לסלט פירות שיבי''א חט קח כתב להפריד ולברך כ''א בנפרד עץ ואדמה
אדמהקורנפלקס
כתבתי בסוגריים שהכל, ואכמ"ל. (לא זה הדיון כרגע. חפש במקומות אחרים בפורום בעניין זה. עכ"פ, אין נפק"מ לעצם השאלה).אדמה
הראשל השיב לי שהכל במכתבאדמה
הראשל השיב לי שהכל במכתב
ואכמ"ל. (לא זה הדיון כרגע. חפש במקומות אחרים בפורום בעניין זה. עכ"פ, אין נפק"מ לעצם השאלה).
זה לא דומה, כיון שהנידון כאן הוא מצד מין דגן שמברכים עליו.
זה דומה לכאו' למרק עם ירקות ושקדי מרק, האם יברך רק מזונות או שיברך גם האדמה על הירקות.
שאלה יפהמי שאוכל בצלחת קורנפלקס (שהכל) וכריות (מזונות). מברך על הכל מזונות, כלומר שהקורנפלקס טפל, או שמברך על הכריות מזונות ועל הקורנפלקס שהכל?
הוא מדבר שם על עצם השאלה לגבי היחס של הקורנפלקס לכריות (ששניהם עיקר), או שהוא רק דן בשאלה הידועה לגבי החלב (שהוא טפל ועליו אין לברך)?מצורף כאן תשובת מהגר''י אביטבול שליט''א
וראה מה שהארכתי בזה בס' בכור ההלכה, "הברכה על מזון מעובד":אגב, לגבי ברכת הקורנפלקס, גם אם נעשה מקמח ברכתו אדמה. לא מבעיא לדעת מרן השו"ע שכל שלא אישתני לגריעותא אינו מאבד את ברכתו, אלא אף לדעת הרמ"א מברך אדמה משום ש"נטעי להו אדעתא דהכי", שכל שדרכם של בני אדם בכך, זהו הפרי, מידי דהוה אשמן זית (רש"י לו, א, שהוא היסוד לתשובת תה"ד ומהרי"ק שהביא הרמ"א), ודו"ק.