• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

קושיא מעיקרא ליתא !!!!!

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
בעלון בית נאמן של פרשת השבוע (ואתחנן) הזדעק שם רה''י כסא רחמים על כך שמרן הראש''ל שליט''א רודף ? את הגר''מ לוי זצ''ל אחד מהשיעורים האחרונים מרן הראש''ל שליט''א הביא מש''כ הגאון הנ''ל ראיה ממסכת סוכה שמי שיכול לצום או בצום גגדליה או ביום כיפור הצום הקודם ראשון ולא כמ''ש הרדב''ז ונעלם מעיני הרדב''ז גמ' מפורשת ושם הרב דחה דבריו דקשה לומר כך על הרדב''ז דנעלם ממנו גמ' מפורשת והסביר דברי הגמ' בסוכה דשם אירי שהתחיל כבר במצוה קלה לכן ממשיך אפ' שזה בא על חשבון מצוה חמורה יותר ע''ש
ונכתב בעלון בית נאמן שהשדי חמד הביא ראיה גמורה ממסכת סוכה הנ''ל ומיד פתחתי שדי חמד וכתב הביא ראיה מסוכה וכתב שאפשר לדחות שזו אינה ראיה וצריך עוד עיון בזה
וכאן הבן שואל :
א. כל מי ששואל שאלות על הגר''מ לוי זצוק''ל נחשב שרודף אתו ולשיטתו אני גם שמעתי באוזני ממנו באחד מהשיעורים שלו שמרן רשכב''ג זצוק''ל שהוציא לאור שמונת חלקים של הליכות עולם לחלוק על הבן איש חי זה גם נקרא רדיפה..........
ב. כל אחד שפותח את השדי חמד כותב במפורש שזה אינה כ''כ ראיה שאפשר לדחות אותה לכתוב '' שהשדי חמד הביא ראיה גמורה '' זה מחילה אינו מדויק כלל
בהמשך העלה כאן את השדי חמד וצילום של עלון האחרון של בית נאמן
 
בעלון בית נאמן של פרשת השבוע (ואתחנן) הזדעק שם רה''י כסא רחמים על כך שמרן הראש''ל שליט''א רודף ? את הגר''מ לוי זצ''ל אחד מהשיעורים האחרונים מרן הראש''ל שליט''א הביא מש''כ הגאון הנ''ל ראיה ממסכת סוכה שמי שיכול לצום או בצום גגדליה או ביום כיפור הצום הקודם ראשון ולא כמ''ש הרדב''ז ונעלם מעיני הרדב''ז גמ' מפורשת ושם הרב דחה דבריו דקשה לומר כך על הרדב''ז דנעלם ממנו גמ' מפורשת והסביר דברי הגמ' בסוכה דשם אירי שהתחיל כבר במצוה קלה לכן ממשיך אפ' שזה בא על חשבון מצוה חמורה יותר ע''ש
ונכתב בעלון בית נאמן שהשדי חמד הביא ראיה גמורה ממסכת סוכה הנ''ל ומיד פתחתי שדי חמד וכתב הביא ראיה מסוכה וכתב שאפשר לדחות שזו אינה ראיה וצריך עוד עיון בזה
וכאן הבן שואל :
א. כל מי ששואל שאלות על הגר''מ לוי זצוק''ל נחשב שרודף אתו ולשיטתו אני גם שמעתי באוזני ממנו באחד מהשיעורים שלו שמרן רשכב''ג זצוק''ל שהוציא לאור שמונת חלקים של הליכות עולם לחלוק על הבן איש חי זה גם נקרא רדיפה..........
ב. כל אחד שפותח את השדי חמד כותב במפורש שזה אינה כ''כ ראיה שאפשר לדחות אותה לכתוב '' שהשדי חמד הביא ראיה גמורה '' זה מחילה אינו מדויק כלל
בהמשך העלה כאן את השדי חמד וצילום של עלון האחרון של בית נאמן
א. יעיין מר בשדי חמד ותראה להדיא שאחרי שדחה, חזר לדחות את הדחייה והחזיר את הראיה.
דתחילה דחה השדי חמד- דשמא לא ידחה את הקל מפני החמור משום שהצום החמור הוא יעבור עליו בקום ועשה.
אך מיד לאחר מכן הוסיף- דאיפכא דכל הדחייה הזו היא רק בתנאי שהצום הקל ג"כ יידחה בשב ואל תעשה, אך אם גם הקל הוא יתבטל בקום ועשה כן אומרים שיכול לדחות החמור בקום ועשה מפני הקל, וממילא חזרה הראיה.

ב. נראה לי שהנושא היה אם בכלל יש ראיה מהגמ' בסוכה כי מרן הראשל"צ שליט"א טען שא"א להביא ראיה מהגמ' בסוכה מפני ששם זה עוסק במצווה ואילו בתענית זה לא עוסק במצווה
אך מהשדי חמד רואים שכן אפשר להביא ראיה, אלא שהיה לו דחייה צדדית שמא אין ראיה בגלל שזה בקום ועשה יעבור על החמור [ובסוף כן החזיר את הראיה כנ"ל],
אבל לעצם העניין של עוסק במצווה ס"ל לשדי חמד שכן יש ראיה, וזה נ"ל היתה כוונת הר' מזוז, שמעצם הסוגייא בסוכה כן שייך להביא ראיה לתענית
 
א. יעיין מר בשדי חמד ותראה להדיא שאחרי שדחה, חזר לדחות את הדחייה והחזיר את הראיה.
דתחילה דחה השדי חמד- דשמא לא ידחה את הקל מפני החמור משום שהצום החמור הוא יעבור עליו בקום ועשה.
אך מיד לאחר מכן הוסיף- דאיפכא דכל הדחייה הזו היא רק בתנאי שהצום הקל ג"כ יידחה בשב ואל תעשה, אך אם גם הקל הוא יתבטל בקום ועשה כן אומרים שיכול לדחות החמור בקום ועשה מפני הקל, וממילא חזרה הראיה.
ראיתי אך הוא כותב בסוף תסתכל גם אחרי שהוא דוחה את הדחיה הוא כותב בז''ל : ''ועדין צריך להיתישב בזה '' ואם כן איך אפשר להגיד שהרב שדי חמד הביא כראיה גמורה על זה יקרא ראיה גמורה
 
ראיתי אך הוא כותב בסוף תסתכל גם אחרי שהוא דוחה את הדחיה הוא כותב בז''ל : ''ועדין צריך להיתישב בזה '' ואם כן איך אפשר להגיד שהרב שדי חמד הביא כראיה גמורה על זה יקרא ראיה גמורה
לכן השבתי לך שמה שהוא דחה זה דבר צדדי, אבל לעצם העניין יש ראיה מעוסק במצווה דההיא דסוכה ולבין תענית.
דהשדי חמד לא דחה דשאני התם דהוא עוסק במצווה ואילו כאן זה לפני שהתחיל המצווה
אלא איפכא- אע"פ ששם זה עוסק במצווה, הביא ראיה משם
ומה שדחה- זה דבר צדדי.
ועיקר הויכוח בין הר' מזוז ולבין מרן שליט"א הוא אם יש לדמות בין המקרים כי מרן שליט"א טען [יעויין בשיעור השבועי שהביא את הנושא הזה, בערך מלפני חודש] דא"א להביא ראיה מסוכה משום ששם זה עוסק במצווה ואילו בתענית אין זה עוסק במצווה
וטען מרן שליט"א- שא"א לדמות מילתא למילתא כלל.
ולכן- כתבתי שבשדי חמד להדיא נראה שיש להביא ראיה מעוסק במצווה ולבין תענית, אלא שאם יש לדחות זה דחייה צדדית,
אבל לעצם העניין- כן שייך לדמות מילתא למילתא
 
ראיתי אך הוא כותב בסוף תסתכל גם אחרי שהוא דוחה את הדחיה הוא כותב בז''ל : ''ועדין צריך להיתישב בזה '' ואם כן איך אפשר להגיד שהרב שדי חמד הביא כראיה גמורה על זה יקרא ראיה גמורה
צודק, זה לא ראיה 'גמורה', אבל עדיין איך אפשר להקשות על הרב משה לוי בטענה ש'כלל' אין ראיה מגמ' זו, וצריך ללמוד תורת החילוק וקצות ונתיבות וכו', בשעה שהשד"ח קרי בחיל שיש ראיה מגמ' זו, ורק יש לדון מבחינה 'צדדית' האם יש 'דחיה' או שאין 'דחיה', אבל 'ראיה' ודאי שיש. והפלא היותר גדול שהרב משה לוי בעצמו ציין לשד"ח הנ"ל, אז איך מרן שליט"א השיג עליו בזה??
מה עם הרב הורביץ בהגהותיו שמרן שליט"א כתב ואמר שהוא גם כותב שאין ראיה מגמ' זו, בעוד שהאמת היא הפוכה לגמרי, שגם הוא הביא ראיה מגמ' זו נגד הרדב"ז, וכפי שציין הרב מאזוז.
 
מחילה מכבודו זה לא מרן הגר"מ מאזוז שליט"א
זה תלמידים שלו המחפשים מריבות ובלאגן וכמו שיש גם אצל התלמידים של מרן שליט"א וכו'
ואפשר לחיות בשלום ומה שמרן שליט"א מתקיף אותם זה נטו מתוך ריתחא דאיוורתא אבל התלמידים אין להם להתעסק בדברים הללו
 
מחילה מכבודו זה לא מרן הגר"מ מאזוז שליט"א
זה תלמידים שלו המחפשים מריבות ובלאגן וכמו שיש גם אצל התלמידים של מרן שליט"א וכו'
ואפשר לחיות בשלום ומה שמרן שליט"א מתקיף אותם זה נטו מתוך ריתחא דאיוורתא אבל התלמידים אין להם להתעסק בדברים הללו
גא"מ לדבריך האמיתיים ונקווה שלא יפלו כאן החברים בזה. וגם אם יש קושיות אפשר לשאול בדרך כבוד- אחרי הכל אלו גדולי הדור!
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון