• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

קושיא על מרן שליט"א בנושא רב ששכח לספור יום אחד

כתב בעמ' רכז
אצלי זה בעמ' רכט'
לצערנו [לפעמים] יש הבדל של שני עמודים בין המהדורה המודפסת למהדורה הדיגיטלית (אפי' שזו אותה שנת הוצאה), וכן קרה כאן, ולכן יש בעיה כשמציינים לספר במחשב לעמוד מסויים, ואח"כ מחפשים בספר המודפס עצמו.
 
איפה? (בעלון לא ראיתי שכתבו כן)
שעתיים ושש דקות (אני לא יודע איך מסדרים שזה יתחיל בדיוק בדקה זאת... אולי אחד הרבנים החשובים דפה יוכל לסדר זאת)

אמנם אם בעלון לא נכתב כנראה שנאמר בטעות (אע"פ שנראה בכוונה...)
לצערנו זה לא חדש. אולי הרב @בנימין לוריא יכול לשחזר את מה שהעלנו בזמנו לדון בדעת הראשל"צ שליט"א שבילקו"י שבת על סימן רסח' כתב שאדם שעבר ובירך על מאכל במוצ"ש ונזכר שלא אמר אתה חוננתנו, שם הרב מכריע שלא יטעם כיון שאם יטעם יצטרך לחזור להתפלל ערבית, ובאחד השיעורים בלווין דיבר על זה ואמר להדיא שיטעם (הרב לא ציין שחזר בו ממ"ש בילקו"י), ובעלון דאגו "לתקן" הדברים והביאו שי"א כך וי"א כך והשמיטו את מה שהכריע הרב בלווין. וכבר בזמנו לא זכיתי להבין מה פשר הדברים? שהרי ודאי שהרב שליט"א יודע בדיוק מה הוא אומר בכל רגע נתון, אז מה זו ההתערבות הזאת בדבריו? אני עד עכשיו מחכה שתנוח דעתי באיזה הסבר משכנע.
 
נערך לאחרונה:
לצערנו זה לא חדש. אולי הרב @בנימין לוריא יכול לשחזר את מה שהעלנו בזמנו לדון בדעת הראשל"צ שליט"א שבילקו"י שבת על סימן רסח' כתב שאדם שעבר ובירך על מאכל במוצ"ש ונזכר שלא אמר אתה חוננתנו, שם הרב מכריע שלא יטעם כיון שאם יטעם יצטרך לחזור להתפלל ערבית, ובאחד השיעורים בלווין דיבר על זה ואמר להדיא שיטעם (הרב לא ציין שחזר בו ממ"ש בילקו"י), ובעלון דאגו "לתקן" הדברים והביאו שי"א כך וי"א כך והשמיטו את מה שהכריע הרב בלווין. וכבר בזמנו לא זכיתי להבין מה פשר הדברים? שהרי ודאי שהרב שליט"א יודע בדיוק מה הוא אומר בכל רגע נתון, אז מה זו ההתערבות הזאת בדבריו? אני עד עכשיו מחכה שתנוח דעתי באיזה הסבר משכנע.
על הרוב מרן שליט"א עובר על העלון כל שבוע (לבד מפעמים בודדות, כמו העלון האחרון), ויכול להיות שהוא שינה את זה. מסיבותיו שלו.
 
על הרוב מרן שליט"א עובר על העלון כל שבוע (לבד מפעמים בודדות, כמו העלון האחרון), ויכול להיות שהוא שינה את זה. מסיבותיו שלו.
ייש"כ לכת"ר על התגובה. אני שואל שאלת תם וכבודו ילמד עלי זכות שאין פה ח"ו רצון לקטנר- האם זה אומר שעדיף לקחת בערבון מוגבל מה שנאמר בלווין ולהיצמד למה שכתוב בעלון?
 
ייש"כ לכת"ר על התגובה. אני שואל שאלת תם וכבודו ילמד עלי זכות שאין פה ח"ו רצון לקטנר- האם זה אומר שעדיף לקחת בערבון מוגבל מה שנאמר בלווין ולהיצמד למה שכתוב בעלון?
לא לוקח אחריות לענות על שאלה כזו.
 
ייש"כ לכת"ר על התגובה. אני שואל שאלת תם וכבודו ילמד עלי זכות שאין פה ח"ו רצון לקטנר- האם זה אומר שעדיף לקחת בערבון מוגבל מה שנאמר בלווין ולהיצמד למה שכתוב בעלון?
לא לוקח אחריות לענות על שאלה כזו.
לענ"ד ודאי שהכי טוב לשמוע את הלוין, ואינו דומה לשומע מפי המלך וכו'
ביחוד ששומעים הרב יכול להוסיף עוד פרטים או ניגון וכדו', שאותם אין בעלון, וזה עוזר הרבה להלכה,
אכן ודאי שייתכן שבעלון סייג איזה פרט, כמו שייתכן שנאמר דבר מה בספר ואח"כ במהדורה הבאה יש הסתייגות, אבל ודאי שדבריו בשיעור נחוצים מאד יותר מהעלון.
ואם יש איזה שינוי מהותי בעלון, (מה שלא קורה בד"כ), לכן יש את הפורום וכיו"ב, אבל ודאי שבשיעור יש מעלה עשרת מונים.
 
לענ"ד ודאי שהכי טוב לשמוע את הלוין, ואינו דומה לשומע מפי המלך וכו'
ביחוד ששומעים הרב יכול להוסיף עוד פרטים או ניגון וכדו', שאותם אין בעלון, וזה עוזר הרבה להלכה,
אכן ודאי שייתכן שבעלון סייג איזה פרט, כמו שייתכן שנאמר דבר מה בספר ואח"כ במהדורה הבאה יש הסתייגות, אבל ודאי שדבריו בשיעור נחוצים מאד יותר מהעלון.
ואם יש איזה שינוי מהותי בעלון, (מה שלא קורה בד"כ), לכן יש את הפורום וכיו"ב, אבל ודאי שבשיעור יש מעלה עשרת מונים.
ייש"כ, וודאי שגם אנחנו אוחזים ככה. אין לך מלווה מלכה יותר נפלא מסעודה רביעית עם מרן שליט"א.
אך השאלה שאני שואל היא מהותית כיון שכל אחד רואה איך הרב מגיש את הדברים ואומר עם נימוקים וסברות חזקות למה לא לענות אחרי אותו רב אמן, ורואה שכך הרב אוחז, א"כ איך אפשר לבוא ולערוך את הדבר כי בספר לא כתב ככה? אולי עמדתו השתנתה? לכן חשבתי עד עכשיו שהעלון "מתערב" למרן שליט"א בדברים, אך מסתבר לצערי שלא כך הם הדברים. ואם אכן אלו פני הדברים אז אולי באמת צריך להיצמד לעלון וזהו...די מבלבל כל העניין.
 
ייש"כ, וודאי שגם אנחנו אוחזים ככה. אין לך מלווה מלכה יותר נפלא מסעודה רביעית עם מרן שליט"א.
אך השאלה שאני שואל היא מהותית כיון שכל אחד רואה איך הרב מגיש את הדברים ואומר עם נימוקים וסברות חזקות למה לא לענות אחרי אותו רב אמן, ורואה שכך הרב אוחז, א"כ איך אפשר לבוא ולערוך את הדבר כי בספר לא כתב ככה? אולי עמדתו השתנתה? לכן חשבתי עד עכשיו שהעלון "מתערב" למרן שליט"א בדברים, אך מסתבר לצערי שלא כך הם הדברים. ואם אכן אלו פני הדברים אז אולי באמת צריך להיצמד לעלון וזהו...די מבלבל כל העניין.
השיעור לא היה למה לא לענות אמן, זה הרב אמר בדרך אגב בסוף השיעור, ובזה לכאו' יש ס"ס ושפיר דמי.
 
השיעור לא היה למה לא לענות אמן, זה הרב אמר בדרך אגב בסוף השיעור, ובזה לכאו' יש ס"ס ושפיר דמי.
מה הפשט? אז דברים סתם "נזרקים לאוויר" באמצע השיעור? ח"ו לומר כן...
והוא שאמרתי שאם ככה רצונכם ליישב את מה שנאמר בשיעור לבין העלון אז לא זכיתי להבין מחילה.
איך אני אמור להתייחס לנאמר בשיעורים??בתור תלוי ועומד עד שיצא העלון?
 
אני לא סתם שואל, יש לנו נפק"מ גדולה בכך, שאנחנו ב"ה מוסרים שיעורים בהלכה ויש פעמים שאתה מוסר מה שכתוב בספרים ופתאום מישהו מהציבור "מתקיף" אותך עם מה ששמע בשיעור שהרב חזר בו, או שהרב ענה בתשובה לאדם מסויים לא כמו שכתב בספר, ולכן רצוננו לדעת איך להשיב במצב כזה
 
נערך לאחרונה:
אני לא סתם שואל, יש לנו נפק"מ גדולה בכך, שאנחנו ב"ה מוסרים שיעורים בהלכה ויש פעמים שאתה מוסר מה שכתוב בספרים ופתאום מישהו מהציבור "מתקיף" אותך עם מה ששמע בשיעור שהרב חזר בו, או שהרב ענה בתשובה לאדם מסויים לא כמו שכתב בספר, ולכן רצוננו לדעת איך להשיב במצב כזה
לומר לו שתבדוק את הדברים, ואחרי זה להיכנס לפורום ולחפש או לשאול.
בדוק ומנוסה!
 
חזור
חלק עליון