• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

קפנדריא בסוכה

בעקבות השיעור בקול תבונה של הרה"ג @הרב שמעון ללוש שליט"א על השאלה אם אפשר לעשות קפנדריא בסוכה, משום שדבר זה מצוי בהרבה סוכות בבתי כנסת או בחצרות של בתים וכד' אמרתי לא אמנע טוב ולעורר את הציבור לנושא.
הרי"ץ גיאת בהלכות סוכה כתב בזה הלשון:
ונשאל מרבינו האיי הא דתנן מי שהיה ראשו ורובו בסכה ושולחנו בתוך הבית ב"ש פוסלין ובית הלל מכשירין הא סוכה דסמיכא לבית דבעי למהוי מיעוט גופו בבית וראשו ורובה בסכה היכי דמי אי צריך למיעבד דופן בבית כדי שיהא מחיצה לסוכה אי מותר להשתמש בכולה ביתא. והשיב הוי יודע כי זה שאמרו ראשו ורבו בסכה ושאר גופו בבית לא בבית שהוא במקום דפנות של סוכה אלא בית הוא שהוא סמוך לפתח הסכה כגון בית שיש לו ב' פתחים נכנסין לו מפתח אחד ויוצאין אל הסכה מפתח אחר או בית שיש בתוכו ארובה בהכשר סוכה וסכך שם ועשה דפנות כהלכתן שנמצא שאר גופו בתוך הבית ולאו דוקא שיהא שאר גופו בתוך הבית אלא אפילו בחצר מגולה תחת השמש כשרה היא אבל אם היה לה פתח בדרך הסכה ומצדה יש בית בדופן מדפנות שלה אין משתמשין בבית עם הסכה ואם משתמש הרי זו פסולה אלא מפסיקין הבית מן הסכה במחיצה כדי שיעמדו ג' דפנות כהלכתן. ואנו אומרים דלא מיפסלא סוכה כשמשתמשת עם הבית אי נמי כשהיה פתח בית פתוח לתוכה ועוברין דרך עליה דסוכה לאו כהר הבית היא ולא כבית הכנסת היא דתנינא בהו ולא יעשנה קפנדריאה אלא כבית דמיא שדרין בתוכה מה בית אי מעביר דרך עליה לא מיפסל דמצות סוכה גופה בדירת המחויב בה תליא לדור ולאכל ולשתות בתוכה וכל היכא דנמצא דר בתוכה בין פתחי הבית פתוחים לתוכה ועוברין דרך עליה בין שמשתמשין מתוכה לבית ואיהו לא קפיד (חסר כאן) מצותה קיימת ועומדת. עכ"ל.
וממה שכתב הרי"ץ 'ואנו אומרים' משמע שהוא חולק עליו. ולכן בהמשך שכתב שסוכה אינה כבית הכנסת שאסור לעשות בה בקפנדריא, משמע שהבין שהרב האי גאון אסר.
ומצורף בזה תשובת הרב ללוש מקובץ משנת יוסף.
 

קבצים מצורפים

  • משנת יוסף קפנדריא בסוכה.pdf
    2.1 MB · צפיות: 18
ב"ה
ברכת ישר כח לתלמידי חכמים שליט"א,

לגבי אמירת פסוק בקפנדריא, אינו מספיק לדין סוכת קפנדריא, שהרי רב האי גאון אינו כותב רק "שאסור" לעשות קפנדריה בסוכה, אלא עיקר הנידון שלו הוא ש"הסוכה פסולה" באופן הזה, ועל זה הוא שנחלקו רב האי גאון והרי"ץ גיאת.

ועיין מה שנתבאר בזה בהרחבה במכתב המצורף הערה 66 בס"ד,

בברכה רבה
 

קבצים מצורפים

  • 06 מכתב לרב יעקב קארפ נר''ו.pdf
    928 KB · צפיות: 11
לפי המבואר בשו"ע סימן קנ"א כמדומני ס"ה ע"פ הגמ מגילה כט שאם היה המקום שביל מעיקרא שרי יתכן ללמוד גם לכאן דשרי כיון שמסתמא שימש אותו מקום למעבר קודם שנבנתה הסוכה
 
הרב עובדיה כתב שלא לעשות קפנדריא בסוכה לא?
מה הרב ללוש רצה לחדש? אני שואל כדי להבין
מי אמר שצריך לחדש? זה תכנית שאלות ותשובות...
הרב ללוש רצה לחדש, שלא רק שאסור לעשות קפנדריא כמבו' בחזו"ע, אלא אף זה פוסל את הסוכה עפי"ד רה"ג, כמבו' בתשו'.
אולם השנה הסכים עם אחד האברכים שדן עימו בזה בארוכה שאי"ז פוסל את הסוכה.
מצר"ב גם תשובה ממו"ר הראש"ל שליט"א

קפנדריא בסוכה - הרב יצחק.PNG
 
הרב ללוש רצה לחדש, שלא רק שאסור לעשות קפנדריא כמבו' בחזו"ע, אלא אף זה פוסל את הסוכה עפי"ד רה"ג, כמבו' בתשו'.
אולם השנה הסכים עם אחד האברכים שדן עימו בזה בארוכה שאי"ז פוסל את הסוכה.
מצר"ב גם תשובה ממו"ר הראש"ל שליט"א

הצג קובץ מצורף 5506
א"כ האיסור אינו משום בזיון הסוכה אלא מצד קפידת בעה"ב?
 
חזור
חלק עליון