מרפסן איגרי
Active member
בעקבות השיעור בקול תבונה של הרה"ג @הרב שמעון ללוש שליט"א על השאלה אם אפשר לעשות קפנדריא בסוכה, משום שדבר זה מצוי בהרבה סוכות בבתי כנסת או בחצרות של בתים וכד' אמרתי לא אמנע טוב ולעורר את הציבור לנושא.
הרי"ץ גיאת בהלכות סוכה כתב בזה הלשון:
ונשאל מרבינו האיי הא דתנן מי שהיה ראשו ורובו בסכה ושולחנו בתוך הבית ב"ש פוסלין ובית הלל מכשירין הא סוכה דסמיכא לבית דבעי למהוי מיעוט גופו בבית וראשו ורובה בסכה היכי דמי אי צריך למיעבד דופן בבית כדי שיהא מחיצה לסוכה אי מותר להשתמש בכולה ביתא. והשיב הוי יודע כי זה שאמרו ראשו ורבו בסכה ושאר גופו בבית לא בבית שהוא במקום דפנות של סוכה אלא בית הוא שהוא סמוך לפתח הסכה כגון בית שיש לו ב' פתחים נכנסין לו מפתח אחד ויוצאין אל הסכה מפתח אחר או בית שיש בתוכו ארובה בהכשר סוכה וסכך שם ועשה דפנות כהלכתן שנמצא שאר גופו בתוך הבית ולאו דוקא שיהא שאר גופו בתוך הבית אלא אפילו בחצר מגולה תחת השמש כשרה היא אבל אם היה לה פתח בדרך הסכה ומצדה יש בית בדופן מדפנות שלה אין משתמשין בבית עם הסכה ואם משתמש הרי זו פסולה אלא מפסיקין הבית מן הסכה במחיצה כדי שיעמדו ג' דפנות כהלכתן. ואנו אומרים דלא מיפסלא סוכה כשמשתמשת עם הבית אי נמי כשהיה פתח בית פתוח לתוכה ועוברין דרך עליה דסוכה לאו כהר הבית היא ולא כבית הכנסת היא דתנינא בהו ולא יעשנה קפנדריאה אלא כבית דמיא שדרין בתוכה מה בית אי מעביר דרך עליה לא מיפסל דמצות סוכה גופה בדירת המחויב בה תליא לדור ולאכל ולשתות בתוכה וכל היכא דנמצא דר בתוכה בין פתחי הבית פתוחים לתוכה ועוברין דרך עליה בין שמשתמשין מתוכה לבית ואיהו לא קפיד (חסר כאן) מצותה קיימת ועומדת. עכ"ל.
וממה שכתב הרי"ץ 'ואנו אומרים' משמע שהוא חולק עליו. ולכן בהמשך שכתב שסוכה אינה כבית הכנסת שאסור לעשות בה בקפנדריא, משמע שהבין שהרב האי גאון אסר.
ומצורף בזה תשובת הרב ללוש מקובץ משנת יוסף.
הרי"ץ גיאת בהלכות סוכה כתב בזה הלשון:
ונשאל מרבינו האיי הא דתנן מי שהיה ראשו ורובו בסכה ושולחנו בתוך הבית ב"ש פוסלין ובית הלל מכשירין הא סוכה דסמיכא לבית דבעי למהוי מיעוט גופו בבית וראשו ורובה בסכה היכי דמי אי צריך למיעבד דופן בבית כדי שיהא מחיצה לסוכה אי מותר להשתמש בכולה ביתא. והשיב הוי יודע כי זה שאמרו ראשו ורבו בסכה ושאר גופו בבית לא בבית שהוא במקום דפנות של סוכה אלא בית הוא שהוא סמוך לפתח הסכה כגון בית שיש לו ב' פתחים נכנסין לו מפתח אחד ויוצאין אל הסכה מפתח אחר או בית שיש בתוכו ארובה בהכשר סוכה וסכך שם ועשה דפנות כהלכתן שנמצא שאר גופו בתוך הבית ולאו דוקא שיהא שאר גופו בתוך הבית אלא אפילו בחצר מגולה תחת השמש כשרה היא אבל אם היה לה פתח בדרך הסכה ומצדה יש בית בדופן מדפנות שלה אין משתמשין בבית עם הסכה ואם משתמש הרי זו פסולה אלא מפסיקין הבית מן הסכה במחיצה כדי שיעמדו ג' דפנות כהלכתן. ואנו אומרים דלא מיפסלא סוכה כשמשתמשת עם הבית אי נמי כשהיה פתח בית פתוח לתוכה ועוברין דרך עליה דסוכה לאו כהר הבית היא ולא כבית הכנסת היא דתנינא בהו ולא יעשנה קפנדריאה אלא כבית דמיא שדרין בתוכה מה בית אי מעביר דרך עליה לא מיפסל דמצות סוכה גופה בדירת המחויב בה תליא לדור ולאכל ולשתות בתוכה וכל היכא דנמצא דר בתוכה בין פתחי הבית פתוחים לתוכה ועוברין דרך עליה בין שמשתמשין מתוכה לבית ואיהו לא קפיד (חסר כאן) מצותה קיימת ועומדת. עכ"ל.
וממה שכתב הרי"ץ 'ואנו אומרים' משמע שהוא חולק עליו. ולכן בהמשך שכתב שסוכה אינה כבית הכנסת שאסור לעשות בה בקפנדריא, משמע שהבין שהרב האי גאון אסר.
ומצורף בזה תשובת הרב ללוש מקובץ משנת יוסף.