• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

קריאת שם על מרן

שאל אותי מישהו שרוצה לקרא לבנו ע"ש מרן האם לקרא יצחק לבד או יצחק יוסף
אמרתי לו שלמרן זיע"א קראו בברית עובדיה יוסף ואח"כ זה נהפך לשם משפחה אע"פ שזה גם היה שמו הפרטי ולכן גם מי שקרא ע"ש קרא עובדיה יוסף
אבל הרב יצחק בברית נקרא יצחק לבד ולכן אי"צ לקרא גם יוסף
אח"כ חשבתי שאולי יצחק זה שם נדוש וכבודו של מרן אם יקרא גם יוסף ויבינו שקרא על שמו
אשמח לשמוע דעתכם
 
ראיתי.
אבל למעשה כשהנכדים נקראו היה זה בזמן שהשם הזה שימש כשם משפחה בעיקר
ב. שאלת חכם חצי תשובה, אם רוצים שזה יהיה ע"ש מרן, הדעת נותנת לעשות זאת בצורה ששומעים כי זה ע"ש הוי אומר 'יצחק יוסף'
 
שאל אותי מישהו שרוצה לקרא לבנו ע"ש מרן האם לקרא יצחק לבד או יצחק יוסף
אמרתי לו שלמרן זיע"א קראו בברית עובדיה יוסף ואח"כ זה נהפך לשם משפחה אע"פ שזה גם היה שמו הפרטי ולכן גם מי שקרא ע"ש קרא עובדיה יוסף
אבל הרב יצחק בברית נקרא יצחק לבד ולכן אי"צ לקרא גם יוסף
אח"כ חשבתי שאולי יצחק זה שם נדוש וכבודו של מרן אם יקרא גם יוסף ויבינו שקרא על שמו
אשמח לשמוע דעתכם
לענ"ד יקרא שמו יצחק בלבד שזהו שמו הפרטי של הגר"י יוסף שליט"א.
מפני שיש אומרים שאם מוסיף שם שאינו שמו הפרטי אזי אין זה נקרא שקרא על שמו.
וכמדומה שנידון זה שייך גם אצל הגרי"ח ז''ל הבא"ח, ואולי דנו בעבר בפורום אם השם חיים זהו חלק משמו הפרטי או שם משפחתו, אמנם מצוי שהקוראים ע"ש רבינו יוסף חיים ז''ל קוראים גם השם חיים. וצ"ע.
 
מפני שיש אומרים שאם מוסיף שם שאינו שמו הפרטי אזי אין זה נקרא שקרא על שמו.
שמעתי שאם קוראים על שני שמות של ב' צדיקים, אין זה כ"כ טוב, כי לכל צדיק קוראים רק שם אחד, וממי' לא קרא ע"ש אף אחד.
אבל מה שכת"ר טוען שמי שקורא על שם הצדיק ושם משפחתו, לא אהני, לא ידעתי למה לא יועיל, אדרבה ייחד שמו על שם הצדיק בוודאות.
וכעין מ"ש כאן:
פעם אחת אמר אבי הבן למרן זיע"א שיחליט הוא איך לקרוא לתינוק ואמר 'עקיבא איגר' ואמר אם הייתי אומר רק עקיבא לא היו יודעים למה.

אדרבה אם יש לכת"ר מקור לדבריו, אשמח מאוד לדעת
 
אבל מה שכת"ר טוען שמי שקורא על שם הצדיק ושם משפחתו, לא אהני, לא ידעתי למה לא יועיל, אדרבה ייחד שמו על שם הצדיק בוודאות.
מילתי אמורה, לאו דוקא כשקורא על שם צדיק, אלא על שם מישהו יהיה מי שיהיה.
וכמדומני ראיתי הדברים בשו"ת וישב הים ח"ד שהאריך שם בתשובה בענין השמות. אבל איני בטוח, ויתכן שבספר אחר, ואיני זוכר כעת מדויק.
 
אם יקרא "יצחק יוסף" יפסיד לקרוא "עובדיה יוסף"...
יש למרן ביבי"א תשובה על זה
אני שאלתי את מרן הראש"ל על זה ספציפי, וענה שאין בזה בעיה כלל מצד ההלכה
אלא שיש בזה קצת דבר תמוה שני אחים שהמשפחה זהה אבל שם ני דומה
 
מילתי אמורה, לאו דוקא כשקורא על שם צדיק, אלא על שם מישהו יהיה מי שיהיה.
וכמדומני ראיתי הדברים בשו"ת וישב הים ח"ד שהאריך שם בתשובה בענין השמות. אבל איני בטוח, ויתכן שבספר אחר, ואיני זוכר כעת מדויק.
כן ידוע בשם הרב חזו"א זצ"ל.
 
שמעתי שאם קוראים על שני שמות של ב' צדיקים, אין זה כ"כ טוב, כי לכל צדיק קוראים רק שם אחד, וממי' לא קרא ע"ש אף אחד.
הרב עובדיה עצמו נכתב עליו במכלול
נקרא עובדיה על שם רבי עבדאללה סומך וסבו, ויוסף על שמו של רבי יוסף חיים (ה'בן איש חי'). שם משפחת אביו היה עובדיה, ומאוחר יותר הפך את שמו הפרטי השני לשם משפחתו

  1. מרבית יהודי עיראק נקראו בשמם ובשם אביהם, ללא המילה "בן". בארץ ישראל הפך פעמים רבות שם האב לשם המשפחה. עובדיה היה שם המשפחה של חלק מבני משפחתו. אחיו של הרב עובדיה יוסף, למשל, נקרא נעים עובדיה ע"כ
הרי שקרא שתי שמות של צדיקים
וגם שלא קרא גם שם משפחה שכך מי שרוצה לקרוא לבנו יצחק ע"ש הרב יצחק יוסף שפיר דמי
 
נראה שאם קורא "עובדיה" בסתם משמע שזה על מרן זצוק"ל
אמנם אם יקרא "יצחק" בסתם לא משמע ...
ואם קורא "אשר" ע"ש סבא שלו, מישהו יודע?!
העיקר שזה נקרא על שמו, איפה מצינו שצריך שידעו?
 
חזור
חלק עליון