• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

רבי יהודה נשיאה - מה מרן אמר

אושרי רביב

Well-known member
היה אחד שמו דיוקליטינוס רועה חזירים כשמו כן הוא רועה חזירים בן אדם פשוט שפל רועה חזירים כולם מלאים צואה ולכלוך והוא היה רועה שלהם שמו היה דיוקליטינוס ילדי ישראל היו מצחקים עליו כל החזירים מאוסים והריח שלהם רואים שהם מאוסים לכן היו זורקים עליו אבנים יש להם קליפות זורקים עליו זבל ככה היו מבזים אותו ואחר כך הבן אדם הזה הלך ולמד באוניברסיטה והתעלה התקדם בחכמה וזה עשו אותו מלך מלך ואז רצה לנקום ביהודים זה היה בזמנו של רבי יהודה נשיאה נכדו של רבינו הקדוש רצה לגרש אותם לעשות כל מיני צרות אז הרבנים היו בצער גדול שזה רוצה לגזור גזירות יום שישי אחד שלח שליח שהרבנים של ישראל עליהם לבוא אליי מוצאי שבת מוצאי שבת בשעה שמונה שיבואו אליי אמר לו לשליח לא תמסור את המכתב עד סמוך לשקיעה בערב שבת בערב שבת הם לא יכולים לנסוע אז הם לא יבואו הם יפרו את דבריי ואני אוכל להתעלל בהם כך היה הוא מסר כמה עשרים דקות לפני השקיעה מסר לו את המכתב קורא את המכתב היה העגלון של רבי יהודה נשיאה הרב רבי שמואל בר נחמני אחד מגדולי האמוראים הוא מראה לו את המכתב איך אפשר מוצאי שבת איך נעשה את זה פתאום רואים שיש שד אחד היו קוראים לו...
זהו ציטוט משיעורו של מרן זיע"א. מה היה שם השד?
 
דקלייטינוס מלכא הוה רעי חזירין בהדא טבריה וכיון דהוה מטי סדריה דרבי הווי מינוקא נפקין ומחיין ליה לבתר יומין איתעביד מלך נחת ויתיב ליה בהדא פנייס [נ"א פמייס] ושלח כתבים לטבריא מפני רמשא דערובתה אמר אנא יהיב קילוון דיהוון רברבני דיהודאי קיימין קודמי בצפרא דחד בשבא פקדיה לשליחא אמר ליה לא תתן יתהון להון אלא עם מטעמי יומא דערובתא נחת רבי שמואל בר נחמן למיסחי חמתי לרבי דהוה קאים קומי סדרא רבה ראה פניו חולניות אמר לו למה פניך חולניות אמר כן וכן אשתדר לי כתבין מן מלכותא אמר ליה איתא סחי דברייך עביד לנא נסין עלון למסחי ואתא הדין ארגיניטון מגחיך ומרקד קדמיהון בעא רבי דיזעוף ביה אמר ליה רבי שמואל בר נחמן רבי שבקיה דזמנין על נסין הוא מתחמא אמר ליה מריך בעקא ואת קאים גחיך ומרקד אמר להון אזלון ואכלון ושתון ועבדון שבא טבא דמריכון עביד לכון נסין ואנא מקים לכון קודמוי בצפרא דחד בשבתא באפוקי שבתא בתר סידרא נסבון ואקימון קדם פיילי דפנייס עלון ואמרין ליה הא קיימין קדם פיילי אמר סגרון פיילי נסבוהון ועקמון על מטכסא דמדינתא עלון ואמרין ליה אמר אנא קלוון אנא דיתזון בי בני תלתא יומי ויעלון ויסחון ויאתין לגבאי אזלון ואתזון בי בני תלתא יומין ואעל חד ארגיניטון ומוזגה קדמיהון ועלו וסחון ואתון לגביה אמר להון בגין דאתון ידעין דאלהיכון עביד לכון נסין אתון מקילין למלכא אמרין ליה לדיקליטיינוס רעי חזירין אקילינן ברם לדיקליטיינוס מלכא אנן משועבדים אמר להון אפילו כן לא תבזון לא ברומי זעיר ולא בגולייר זעיר.
ירושלמי תרומות פרק ח' הלכה ד.
 
אכן רבינו אומר יוסף שידא גם בסוף דקה 25
ובחיפוש באוצר החכמה אחר יוסף שידא מצאתי דברים מעניינים [בפרט בספר מלכות יוסף - תועפות ראם לר' מאיר ב"ר יוסף כהן] אבל אין שום השתייכות לשד של בית המרחץ הנ"ל
 

ת"ש דהני שב שמעתתא דחשיב ריש פ' אלו טריפות דאיתמרן בצפרא דשבתא קמיה דרב חסדא בסורא בהדי פניא דשבתא קמיה דרבא בפומבדיתא מאן אמרינהו לאו אליהו אמרינהו דאיהו מלאך ורגיל למיזל בקפיצה וקפץ לשם בשבת למעלה מי"ט כי אליהו היה רגיל ליכנס בבתי מדרשות בשעה שעוסקין בתורה אלמא אין איסור תחומין למעלה מעשרה טפחים דאי הוה אסיר אליהו לא הוה קפץ. לא דילמא יוסף שידא אמרינהו פירש"י דלא מנטר שבתא. מורי ה"ר יהודה חסיד זצ"ל היה אומר שהשדים מאמינים בתורה ועושים כל מה שאמרו חכמים.

לשון האור זרוע
 
יש גרסאות בירושלמי ששמו היה 'אנטיגריס'
והנה פי' הפני משה לסיפור:
חזירא. היה רועה חזירים וכשהיו יוצאים התלמידים מבית המדרש של רבי והוא ר' יהודה הנשיא היו מצחקים ומכים אותו ולבסוף נעשה מלך דיקליטיינוס המוזכר בכמה מקומות והיה רוצה להנקם ביהודים וירד לעיר פמייס שהיא רחוקה מטבריא מקום רבי ושלח כתבים ואמר אני רוצה דרבנן יהיו אצלי במוצאי שבת הזה ואמר להשליח שאל ימסור להן הכתבים עד ע"ש עם ביאת השמש כדי שלא יוכלו לקיים ציווי שלו וע"י כך יעליל עליהם לנקום מהן:

אנגיטריס. הוא שם של שד אחד מאותן השוכנים בבית המרחץ והיה רוצה רבי לנעור בו וא"ל ר"ש בר נחמני הנח לו רבי שלפעמים לאיזה נס הוא נתראה ושאל אותו השד ומה רבנן עבדין ומה אתם שרוים בצער וספרו לו המעשה והשיב להם תרחצו עצמיכם לכבוד שבת והאל הבורא יעשה עמכם נסים ובמוצאי שבת לקח אותם זה השד ונשאם והכניסם לשם בתוך העיר ואמרו לו להמלך הא רבנין באו ועומדים חוץ להפלטין ואמר לא יראון פני עד שירחצו עצמן מקודם והיה שם מרחץ וצוה להסיקו ז' ימים וז' לילות בכדי שלא יוכלו לסבול החום ונפק השד הזה ונצח וצינן את המרחץ לפניהם ורחצו ונכנסו ועמדו לפני המלך והשרים ואמר להן וכי בשביל שבוראכם עושה לכם נסים תמיד אתם מבזין את המלכות והשיבו לו דיקלוט חזירא היינו מבזים ודיקליטיאנוס מלכא לא בזינו והנה אנחנו סרים למשמעתו ואמר להם ואפי' כן תזהרו עצמיכם לא לבזות ולהלבין לא בגוי קטן ולא בתלמיד קטן שמצוין הן להתגדל לאחר זמן:
 
נערך לאחרונה:
אכן רבינו אומר יוסף שידא גם בסוף דקה 25
ובחיפוש באוצר החכמה אחר יוסף שידא מצאתי דברים מעניינים [בפרט בספר מלכות יוסף - תועפות ראם לר' מאיר ב"ר יוסף כהן] אבל אין שום השתייכות לשד של בית המרחץ הנ"ל
גם אני חשבתי כך. שיחת חולין צריכה לימוד, אולי תואיל ותועיל בטובך להעלות ממה שכתוב אודותיו??
 
חזור
חלק עליון