amit26
Well-known member
שלום לכולם, כיף שהפורום חזר!
שאלה לי עוד משבוע שעבר,מיד אחרי שקראתי את העלון של השיעור השבועי:
מרן אמר (בהערה 8 בעלון)
"בשיעור הקודם דיברנו על רב קהילה ששכח לספור את העומר יום אחד, ולמחרת
אמרו לו: בכבוד, כבוד הרב יספור. אבל אתמול הוא שכח לספור, וזו בושה... יש מי
שכתב שיברך ויספור משום כבוד התורה וכבוד הבריות, ויש מי שכתב שיקרא לחבירו
ויאמר לו, אל תברך, היום אברך בשבילך, ואל תענה ברוך הוא וברוך שמו... והארכנו
בזה, והשגנו שלא שייך לעשות כן, כי לא נקרא בר חיובא. והשבוע היה אחד ששלח
רעיון, שילמד ילד קטן לברך, שהרי ילד קטן שלא יודע לברך, ורוצה להרגיל אותו
בברכות, מותר לומר לו בשם ומלכות "ברוך אתה ה'... בורא פרי העץ", והקטן חוזר
אחריו מילה במילה, איך ילמד אם לא יחנכו אותו, ולכן אין בזה ברכה לבטלה והזכרת
שם שמים לשוא. ולכן יקח קטן כזה וילמד אותו לברך "ברו ך אתה ה'... על ספירת
העומר". או שיגיד "ברוך אתה ה', למדני חוקיך , אשר קדשנו וכו' ". מי שימצא פתרונות
שימצא, אבל הדין שאם שכח לספור יום אחד שוב לא יכול לברך על הספירה."
לכאורה יש 2 בעיות גדולות שעלולות להיות בפיתרון הזה, ואם אני לא טועה אני כמעט בטוח שקראתי איפהשהוא בשם מרן זצל או להבדיל בין החיים לחיים מבניו את הבעיות הללו:
א. הבעיה הקטנה- מי שפספס ברכה יום אחד,וסומך על הש"צ שהוא יוצא י"ח בברכתו ואז סופר - במקרה הזה מפסיד את הברכה על המצווה,כי באמת הש"צ לא בירך אלא לימד ילד קטן, או שאמר הפסק בשקט למדני חוקיך
ב. הבעיה הגדולה מאוד - כל הציבור שאומר אמן אחרי הברכה הזו - זו אמן לבטלה!
אשמח להסבר,תודה ושבת שלום לכולם!
שאלה לי עוד משבוע שעבר,מיד אחרי שקראתי את העלון של השיעור השבועי:
מרן אמר (בהערה 8 בעלון)
"בשיעור הקודם דיברנו על רב קהילה ששכח לספור את העומר יום אחד, ולמחרת
אמרו לו: בכבוד, כבוד הרב יספור. אבל אתמול הוא שכח לספור, וזו בושה... יש מי
שכתב שיברך ויספור משום כבוד התורה וכבוד הבריות, ויש מי שכתב שיקרא לחבירו
ויאמר לו, אל תברך, היום אברך בשבילך, ואל תענה ברוך הוא וברוך שמו... והארכנו
בזה, והשגנו שלא שייך לעשות כן, כי לא נקרא בר חיובא. והשבוע היה אחד ששלח
רעיון, שילמד ילד קטן לברך, שהרי ילד קטן שלא יודע לברך, ורוצה להרגיל אותו
בברכות, מותר לומר לו בשם ומלכות "ברוך אתה ה'... בורא פרי העץ", והקטן חוזר
אחריו מילה במילה, איך ילמד אם לא יחנכו אותו, ולכן אין בזה ברכה לבטלה והזכרת
שם שמים לשוא. ולכן יקח קטן כזה וילמד אותו לברך "ברו ך אתה ה'... על ספירת
העומר". או שיגיד "ברוך אתה ה', למדני חוקיך , אשר קדשנו וכו' ". מי שימצא פתרונות
שימצא, אבל הדין שאם שכח לספור יום אחד שוב לא יכול לברך על הספירה."
לכאורה יש 2 בעיות גדולות שעלולות להיות בפיתרון הזה, ואם אני לא טועה אני כמעט בטוח שקראתי איפהשהוא בשם מרן זצל או להבדיל בין החיים לחיים מבניו את הבעיות הללו:
א. הבעיה הקטנה- מי שפספס ברכה יום אחד,וסומך על הש"צ שהוא יוצא י"ח בברכתו ואז סופר - במקרה הזה מפסיד את הברכה על המצווה,כי באמת הש"צ לא בירך אלא לימד ילד קטן, או שאמר הפסק בשקט למדני חוקיך
ב. הבעיה הגדולה מאוד - כל הציבור שאומר אמן אחרי הברכה הזו - זו אמן לבטלה!
אשמח להסבר,תודה ושבת שלום לכולם!