• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ריסוק וערבוב חמין בשבת דעת מרן זיע"א או מרן הרש"ל שליט"א

הוא כתב שם שאסור לערבב כרגיל אלא שמותר על ידי שינוי לערבב שתי וערב - וגם דעת הרב עובדיה כך כיון שזה עיסה עבה
וזה ממש מטעה לכתוב את ההלכה כמו שכתבו אותה במה ששלחת (בספר זה כתוב ברור) -תכתוב להם את זה בתגובות שם שלא יטעו אחרים
 
הוא כתב שם שאסור לערבב כרגיל אלא שמותר על ידי שינוי לערבב שתי וערב - וגם דעת הרב עובדיה כך כיון שזה עיסה עבה
וזה ממש מטעה לכתוב את ההלכה כמו שכתבו אותה במה ששלחת (בספר זה כתוב ברור) -תכתוב להם את זה בתגובות שם שלא יטעו אחרים
יש לך מקור לדבריך בדברי מרן זיע"א?
 
ומאי שנא מדברי השש"כ שמותר להכין סלט ביצים עם בצל?
וכן נקט כדבריו חזו"ע שבת ד עמוד רסד רעו רעז רעט
אין עכשיו לידי חזו"ע אבל זכור לי שלא שייך לישה בסלט ביצים שלא מחבר את התערובת - שלא מחבר את הביצים עם הבצל אבל בחמין הוא הופך הכל לעיסה אחת וזה נחשב ללש ולעיסה עבה וצריך שינוי
 
יש היתר במאכלים מבושלים שכבר נימוחו נראה לי מובא בחזו"ע זה מהחזו"א
בירקות מבושלים יש הסוברים דאין משום לש, אמנם יש דברים מבושלים שאסור בלישה מדרבנן.

ומאי שנא מדברי השש"כ שמותר להכין סלט ביצים עם בצל?
וכן נקט כדבריו חזו"ע שבת ד עמוד רסד רעו רעז רעט
ההיתר שם מצד שני טעמים: 1. גם אחרי העירוב לא נעשית כאן ממש עיסה בעלת מירקם אחיד. 2. לא מדובר בלישה לצורך הכנת מאכל כמו בלישת בצק, אלא זהו רק כעין הטעמת התבשיל בתבלין.
ועי' כאן https://din.org.il/2015/10/20/הכנת-סלט-ביצים-בשבת/

וממילא אי"ז דומה לריסוק תפו"א וכיו"ב.
 
יש היתר במאכלים מבושלים שכבר נימוחו נראה לי מובא בחזו"ע זה מהחזו"א

אולי כוונתך בנותן רוטב בתוך התבשיל שמטרתו להטעמת התבשיל ולא לדיבוק המאכל (אבל החזו"א אוסר את זה) או שכוונתך בלהוסיף נוזל לתבשיל שכבר נימוח שבהוספת נוזל אין זה לישה שבדילול עיסה לא שייך לישה
אבל אם הוא מתכוון לדבק את המאכל אסור גם אם מבושל
אבוקדו מרוסק עם מיונז אסור?
כן וכך כתב בהליכות שבת
לעניין ערבובו יחד עם הביצה והמיונז לכולי עלמא אסור בשיני המזלג משום איסור לש
אך אם מרסק האבוקדו בידית המזלג או הסכין ותוך כדי הריסוק מתערבב האבוקדו עם הביצה והמיונז אין בזה אף איסור לש, דכשם שריסוק בשינוי מתיר איסור דאורייתא של טוחן (מדינא דגמרא ונפסק בשו"ע סימן שכ"א ס"ז), כך מתיר גם את איסור לש. ואם זה לא לאלתר ירסקם בצד הצלחת ולא באמצע הצלחת כרגילותו כדי שלא יהא עובדין דחול של טוחן (עי' בשו"ע סימן שכ"א ס"ז ובמשנ"ב ס"ק כ"ה). ולכן הדרך המובחרת ביותר להכנת סלט זה הוא לרסק הביצה כדרכו בשיני המזלג, לשים את המיונז ולרסק את האבוקדו בידית המזלג או הסכין ותוך כדי הריסוק יתערבב האבוקדו עם הביצה והמיונז. אך אסור לערבבו כדרכו בידית המזלג, אלא רק למעוך האבוקדו ותוך כדי המעיכה יתערבב מאליו. עכ"ל וגם יכול לערב שתי וערב
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון