• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

ר' שמעון שקאפ

אני שמעתי ממרן הראש"ל שליט"א, שמרן זצ"ל לא החזיק מספרו של ר"ש שקאפ ומסבורתיו.
שטויות והבלים, וח"ו לומר כן.
וראה להלן:
והוסיף שבכל ספרי מרן זצ"ל לא מוזכר ר"ש שקופ ובמקום אחד שמוזכר כתוב ובני הרב יצחק בספרו הביא לר' שמעון שקופ.
לא מדוייק כלל:
1701128813607.png
1701128847762.png
1701128941321.png
1701128968100.png
1701129029840.png
וזה רק ביבי"א ויחו"ד.

ועכ"פ כוונת מרן הראש"ל פשוטה מלפניה ומאחריה, ואמר כן בכמה נוסחאות הן כלפי הגר"ש שקאפ, הן כלפי בריסק ועוד, וכוונתו שמי שלא התרגל ללומדעס' ולתורת החילוק, ומתעמק רק בחשבון הסוגיא מה הוקשה למקשן ומה הוו"א התרצן וכד', אינו יודע ללמוד.
 
אשמח אם יש למאן דהו הסבר המניח את הדעת על מה שאומר הראש"ל שליט"א לאחרונה שמי שלא למד ר' שמעון שקופ לא יודע ללמוד נכון, איך אפשר לומר כך, אטו רבותינו מצוקי ארץ רב רבנן ר' עזרא עטייה לא ידע ללמוד, חכם בן ציון לא ידע ללמוד, כל רבותינו?.
ועל כולנה בעבר העלו כאן ראיון שנערך עם הראש"ל שליט"א בעיתון המודיע לפני כ13 שנה ושם אומר הראש"ל בעצמו שמרן רבנו הגדול מעולם לא למד את ר"ש שקופ והוסיף שבכל ספרי מרן זצ"ל לא מוזכר ר"ש שקופ ובמקום אחד שמוזכר כתוב ובני הרב יצחק בספרו הביא לר' שמעון שקופ.
ובמפורש אומר שם שזה החידוש בילקוט יוסף שמכניס גם שיטת לימוד זאת.
עיין מה שדנתי בזה באריכות כאן:

והבוחר יבחר.
 
לדעתי התשובה מאוד פשוטה
אפתח במשל... אדם שקנה כלי נגינה ורוצה להיות נגן מקצועי ויבוא וישאל מה הדרך? כמובן שיאמרו לו שילמד את הטכניקה הנכונה לניגון בכלי שיש לו, ושילמד תווים, ואקורדים, סולמות, ותאוריה של מוזיקה, ע"י מורה מקצועי או ממקורות מקצועים אחרים וכך יהפוך לנגן אומן...

מנגד, יש את האנשים שיש להם את הכשרון הטבעי, שפשוט תתן לו כלי נגינה ובלי לדעת וללמוד כלום הוא יתחיל לנגן כל מה שהוא ישמע במקום, זה כשרון טבעי ומולד, אדם כזה כמעט ולא צריך ללמוד כלום... הידע כבר נמצא בתוכו... אדם כזה ידע מיד לומר אם תו מסוים שמנוגן בחצוצרה דומה לתו שנוגן בפסנתר, או שונה ממנו, גם אם הוא אינו יודע את שמות התווים עצמם...

ולענייננו הנמשל ברור

הרי כל מטרת הלימוד בספרי הלמדנות האלו, הוא כדי להרגיל את הלומד להעמיק חקר ביסוד הדין לאשורו, לאיזה דין הוא שייך ומה עיקר הדין ומה רק טפל, מה יסוד הסברא של הדין וכו'... וע"י זה, שהכל מבורר עד לעמקי השיטין, אדם יכול לדמות מילתא למילתא כהוגן, ולא יטעה לדמות דינים שחלוקין בעיקר יסודם, ורק דומים על פניהם.. וע"י שיש בידו שורש ועיקר טעם הדין יכול ללמוד מזה למקומות אחרים והלכות אחרות, כידוע למי שקרא ושנה או טעם מעט מדרך זו... א"כ אדם שרוצה להיות למדן (דהיינו לדעת הסוגיות והדינים על יסודם) כמובן שאחרי שילמד ללמוד את פשט הדברים בצורה ישרה ויבין צורתא דשמעתתא, נאמר לו שעתה יעמיק חקר ויעסוק בספרי למדנות....
ומנגד יש את האנשים שהכשרון הטבעי מולד בהם, יש להם סברא ישרה ותפיסה מהירה והם יורדים לעומק העניין וטעם הדין מעצמם במהירות.. ואין הם זקוקים כלל להדרכה והתרגלות בדרך זו... והם יגידו לך מיד מעצם אם דין פלוני דומה לאלמוני או שונה ממנה, גם אם לא יאמרו "צויי דינים"...

ופשוט שכל גדולי רבותינו זיע"א שהזכרת, הם מעצמם ומסברתם הישרה ומכוח הבחנתם וניתוחם, למדו בצורה כזאת באופן אינטואיטיבי, גם בלא ללמוד בספרי למדנות כלל.... אבל הדברים אמורים כלפי דידן שהדורות הולכים וחסרים, והלבבות הולכים ומתמעטים... אנו זקוקים להרגל ולימוד בדרך זו כדי להכיר ולדעת דרך הלמדנות. (וכמובן שאינו סותר כלל להבנת הפשט לאשורו, שהרי הבנת הפשט היא הבסיס שבלעדיו לא תתכן רובד עמוק יותר של הבנה.. והלמדנות באה כנדבך ע"ג הפשט..) [כמובן שגם בדורנו יכולים להיות בעלי סברא וכשרון שאינם זקוקים ללימוד בספרים אלו, אבל כלפי רובא הדברים אמורים]

אני חושב שזה גם מה שהתכוונו לומר חלק מן הכותבים לפני, רק שהם באו בקצרה ואני בארוכה...
 
שטויות והבלים, וח"ו לומר כן.
וראה להלן:

לא מדוייק כלל:
הצג קובץ מצורף 14562
הצג קובץ מצורף 14563
הצג קובץ מצורף 14564
הצג קובץ מצורף 14565
הצג קובץ מצורף 14566
וזה רק ביבי"א ויחו"ד.

ועכ"פ כוונת מרן הראש"ל פשוטה מלפניה ומאחריה, ואמר כן בכמה נוסחאות הן כלפי הגר"ש שקאפ, הן כלפי בריסק ועוד, וכוונתו שמי שלא התרגל ללומדעס' ולתורת החילוק, ומתעמק רק בחשבון הסוגיא מה הוקשה למקשן ומה הוו"א התרצן וכד', אינו יודע ללמוד.
סליחה אז מצאת כמה מקומות בודדות- מהם כמה שזה אותו מאמר... בתוך ים שאין לו סוף, תורת מרן רבנו הגדול.
עכ"פ לא אני אמרתי כן אלא מר בריה הראש"ל שליט"א, ועדיין לא מצאתי מנוח בשום ישוב האמור כאן. שאינו נכנס לא במילים ולא בכוונת דבריו. וראיתי מי שציין לפולמוס אחר ונבהלתי מביזוי הת"ח המבהיל שנכתב שם בריש גלי [לא אצל הרב המציין]. בפרט הקורא לעצמו "ע"ה"- ונוהג כעבד הסיטרא אחרא. ודומני שאפרוש מלכתוב כאן בזה. ותודה לכל המשיבים.
 
סליחה אז מצאת כמה מקומות בודדות- מהם כמה שזה אותו מאמר... בתוך ים שאין לו סוף, תורת מרן רבנו הגדול.
עכ"פ לא אני אמרתי כן אלא מר בריה הראש"ל שליט"א, ועדיין לא מצאתי מנוח בשום ישוב האמור כאן. שאינו נכנס לא במילים ולא בכוונת דבריו. וראיתי מי שציין לפולמוס אחר ונבהלתי מביזוי הת"ח המבהיל שנכתב שם בריש גלי [לא אצל הרב המציין]. בפרט הקורא לעצמו "ע"ה"- ונוהג כעבד הסיטרא אחרא. ודומני שאפרוש מלכתוב כאן בזה. ותודה לכל המשיבים.
מחילה מכבודך. תביא ציטוט מדויק. באיזה פרשה אמר באיזה שנה. את הלשון המדוייקת ואח"כ נדון.
 
שטויות והבלים, וח"ו לומר כן.
וראה להלן:

לא מדוייק כלל:
הצג קובץ מצורף 14562
הצג קובץ מצורף 14563
הצג קובץ מצורף 14564
הצג קובץ מצורף 14565
הצג קובץ מצורף 14566
וזה רק ביבי"א ויחו"ד.

ועכ"פ כוונת מרן הראש"ל פשוטה מלפניה ומאחריה, ואמר כן בכמה נוסחאות הן כלפי הגר"ש שקאפ, הן כלפי בריסק ועוד, וכוונתו שמי שלא התרגל ללומדעס' ולתורת החילוק, ומתעמק רק בחשבון הסוגיא מה הוקשה למקשן ומה הוו"א התרצן וכד', אינו יודע ללמוד.
 
חיפשתי, לא היה בכלל
איפה חיפשת?
פעם אחרונה שהובא "שקאפ" זה היה בעלון של פרשת שופטים תשפ"ב.
חוץ מזה היה גם בבית מרן פנחס תשע"ח, ובמטות-מסעי תש"פ, ובנח תשפ"ב, ובבא תשפ"ב ובאחרי מות תשפ"ב.
 
איפה חיפשת?
פעם אחרונה שהובא "שקאפ" זה היה בעלון של פרשת שופטים תשפ"ב.
חוץ מזה היה גם בבית מרן פנחס תשע"ח, ובמטות-מסעי תש"פ, ובנח תשפ"ב, ובבא תשפ"ב ובאחרי מות תשפ"ב.
חיפשתי רק בעלונים של השנה האחרונה .....
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון