• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שאלה בהלכות השבת אבידה

א.א

Well-known member
מצאתי מפתחות ליד הבית נגשתי לכולל סמוך לשאול אם זה שייך למישו אמרו לי שלא יודעים ומחר יבואו כל האברכים הנחתי בחזרה שוב את המפתחות היכן שהיו לפי שלא היה לי זמן לשים מודעה הייתי מאוד ממהר אם עשיתי כהוגן או אחר שהרמתי אותם התחייבתי לשים מודעה

ומה הדין אם אין לי זמן כרגע ואני מאוד ממהר האם לקחת ומחר לשים מודעה או לא לגעת בכלל
 
מצאתי מפתחות ליד הבית נגשתי לכולל סמוך לשאול אם זה שייך למישו אמרו לי שלא יודעים ומחר יבואו כל האברכים הנחתי בחזרה שוב את המפתחות היכן שהיו לפי שלא היה לי זמן לשים מודעה הייתי מאוד ממהר אם עשיתי כהוגן או אחר שהרמתי אותם התחייבתי לשים מודעה
ראשית צריך לברר שהיה בדרך נפילה ובמקום שאינו משתמר. אחר שהרמת נתחייבת בהשבה, ובפשטות אסור לך להחזיר למקום.
ומה הדין אם אין לי זמן כרגע ואני מאוד ממהר האם לקחת ומחר לשים מודעה או לא לגעת בכלל
משעה שראה האבידה יש עליו חיוב של והתעלמת. וחייב להרימה. ונראה שאם ממהר לעיסוקיו. אינו חייב לתלות המודעה מיד אלא לכשיתפנה.
 
משעה שראה האבידה יש עליו חיוב של והתעלמת.
לא מדוייק זו מחלוקת רמב"ן רמב"ם עיין ערכי הש"ס ח"א
ונראה שאם ממהר לעיסוקיו. אינו חייב לתלות המודעה מיד אלא לכשיתפנה.
גם זה אינו, שהרי אם יחזור המאבד לאותו המקום ולא ימצא הוי יאוש בעלים שנגרם מחמת חוסר המודעה, ולכן מה יועיל המודעה לאחר מכן.
 
לא מדוייק זו מחלוקת רמב"ן רמב"ם עיין ערכי הש"ס ח"א
השואל שאל לענין הלכה ועניתי לו על כל.
אם אתה רוצה אריכות אז קצרת מאוד בתשובתך.
גם זה אינו, שהרי אם יחזור המאבד לאותו המקום ולא ימצא הוי יאוש בעלים שנגרם מחמת חוסר המודעה, ולכן מה יועיל המודעה לאחר מכן.
לפי דבריך, אם אדם ממהר לעבודה עדיף שלא ירים כלל את האבידה. והוא לא יעבור על והתעלמת?.
נמק חידושך בבקשה!
 
אתר דין

שאלה:​

אחת החברות סיפרה לי על שקית עם מוצרי חלב יקרים מאד שבעלה מצא בפתח רשת מזון גדולה. היא תיארה כיצד הוא לקח את השקית הביתה, תלה פתקים ופירסם מודעות בעיתונים כדי להשיב. אחרי השיחה חשבתי שאולי לא היה מקום לקחת הביתה את השקית. מן הסתם בעל האבידה יחזור לחפש את השקית בחנות בה קנה אותה או לפחות באזור, וזה רק מטריח אותו. יותר מזה: אולי הוא בכלל הניח שם את השקית לזמן מה, עד שיתפנה לקחת אותה?
מכאן עולה השאלה: באילו סיטואציות צריך לקחת אבידה ולנסות להשיב אותה, ובאילו מקרים, הלכתית, עדיף להשאיר אותה במקומה כדי להקל על הבעלים למצוא אותה?

תשובה:​

שלום וברכה,

מצוות השבת אבדה היא מצווה שבין אדם לחברו, ומטרתה לסייע לחברו. ולכן אם רואה חפצים שמונחים בכוונה במקום שמשתמר קצת, עדיף שלא ייגע בהם, מאחר שאנו תולים שבעליהם הניחם לזמן מה ויחזרו לקחתם. אך בדיעבד אם טעה ולקח את החפצים לביתו אסור לו להשיבם בחזרה למקום בו הם נמצאו, מחשש שמא הבעלים חזרו למקום וראו שהחפצים לא נמצאים ושוב לא יבואו לחפש שם.

"לפי כלל זה, מצוות השבת אבדה קיימת רק אם החפץ מושלך דרך נפילה – אפילו שהמקום משתמר, או שהחפץ נמצא באופן שבו נראה כי הונח, אבל המקום שבו הונח אינו משתמר כלל, ויש חשש שהבעלים שכחו לקחתו. מכאן מקור לדברי מרן הרב אלישיב זצ"ל שסובר שבכל סוגי האבדות שיש סבירות שהחפץ לא ילך לאיבוד והבעלים יחזרו על עקביהם לחפשו, עדיף להשאיר ולא לקחת, מאחר שיש יותר סיכוי שיחזרו לבעלים במצב כזה כשיישארו מונחים".

בהצלחה.
 
חזור
חלק עליון