• שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שאלה בהלכות השכמת הבוקר

amit26

Well-known member
בסימן ד בקיצור שו"ע ילקוט יוסף, בסעיף ט הרב כותב שאדם שהיה ניעור כל הלילה, אם נטל ידיו קודם עמוד השחר ועסק בתורה, אין צריך לחזור וליטול ידיו כישיגיע עמוד השחר.
בסעיף יב הרב כותב "השכים קום קודם עמוד השחר ונטל ידיו כדין יש להסתפק אם צריך לחזור וליטול ידיו פעם שנית כשיאיר היום להעביר רוח רעה השורה על הידים ולכן יטלם ג' פעמים לסירוגין בלי ברכה"

לכאורה מאי שנא הדין השני מהדין הראשון? בשניהם הספק הוא האם הנטילה היא על הרוח רעה שלדעת הגמרא עוברת רק בסיום הלילה
 
בסימן ד בקיצור שו"ע ילקוט יוסף, בסעיף ט הרב כותב שאדם שהיה ניעור כל הלילה, אם נטל ידיו קודם עמוד השחר ועסק בתורה, אין צריך לחזור וליטול ידיו כישיגיע עמוד השחר.
בבסעיף יב הרב כותב "השכים קום קודם עמוד השחר ונטל ידיו כדין יש להסתפק אם צריך לחזור וליטול ידיו פעם שנית כשיאיר היום להעביר רוח רעה השורה על הידים ולכן יטלם ג' פעמים לסירוגין בלי ברכה"
אצלי זה מופיע בסעיף ח'
1703158906419.png
וסעיף י"א
1703158918029.png
 
לעניות דעתי היישוב הוא כך:
הרי ידוע שענין נטילת ידים שחרית הוא מבוסס על מחלוקת הרא"ש והרשב"א, ידים עסקניות או בריה חדשה, ולכן מצד בריה חדשה אנו צריכים ליטול בעמוד השחר, מה שכתב הרב הראשל"צ בילקוט יוסף לא חוזר על ביטול הנטילה בעמוד השחר, אלא כמה שורות קודם לכן הרב כותב מיד בעמוד השחר, ולאח מכן משמיע לנו הרב שאם עוסק בתורה לא צריך להפסיק כדי ליטול ידים, אלא לאחר הלימוד קודם התפילה ישוב ויטול אליבא דהרשב"א.
 
לעניות דעתי היישוב הוא כך:
הרי ידוע שענין נטילת ידים שחרית הוא מבוסס על מחלוקת הרא"ש והרשב"א, ידים עסקניות או בריה חדשה, ולכן מצד בריה חדשה אנו צריכים ליטול בעמוד השחר, מה שכתב הרב הראשל"צ בילקוט יוסף לא חוזר על ביטול הנטילה בעמוד השחר, אלא כמה שורות קודם לכן הרב כותב מיד בעמוד השחר, ולאח מכן משמיע לנו הרב שאם עוסק בתורה לא צריך להפסיק כדי ליטול ידים, אלא לאחר הלימוד קודם התפילה ישוב ויטול אליבא דהרשב"א.


תירוץ נפלא! לא יודע איך לא חשבתי עליו בעצמי מרוב שהוא נראה פשוט ונכון..
תודה רבה!

סתם לתוספת עיון : האם רואים מכאן שדעת מרן שליטא , שאם יש בחירה בין הידור מצווה (בדעה שלא נפסקה להלכה) לבין לימוד תורה,עדיף לימוד תורה?
זה גם מסתדר מאוד עם שיטתו בעניין תפילה בפלג, שאפילו שזה לא מהודר כי יש דעות רבות שנגד תפילה בפלג,אעפ"כ דעת מרן שליטא שזה לכתחילה , בפרט אם זה לצורך אי ביטול תורה של כמה דק בין לבין, או ללכת ולחזור וכו
 
חזור
חלק עליון