• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שאלה חשובה: דין זוטו של ים באינטרנט- לספרי קודש

לאחרונה הגיע לידי כמה עשרות ספרי קודש סרוקים באיכות גבוהה, ביניהם שוטנשטיין מתיבתא פסקי תשובות ועוד.
האם יש לאינטרנט דין זוטו של ים ויהיה מותר להשתמש בזה.

כיוון שאני חדש בפורום אשמח שיתייגו כאן אם יש מישהו שמבין במיוחד בהלכות האלה, ואשמח גם לשמוע על ספרים שדנים בסוגיית זכויות יוצרים על דברי תורה.
אשמח לשמוע מקורות וסברות, האם יהיה ניתן להשתמש בזה???
 
אולי כאן
תמיד תוכל לעשות חיפוש בפורום ולמצוא דברים שכבר נשאלו ודנו בהם בעבר.
 
לפי הנ"ל, לעניין עצם השאלה.
אם יש ספר סרוק שהועלה לרשת, מותר להשתמש בו. וכמובן שאין להדפיסו ולמוכרו וכד', אלא לשימוש פרטי בלבד.
אך ספר שהגיע לידך בדרך אחרת, אסור לך להעלותו לרשת בעצמך ללא הסכמת המחבר.

וראה עוד כאן
 
בשבת שאלו שאלה זו למרן שליט"א, ואמר שזה לא פשוט.
אז בבקשה שהפורום לא יהיה שותף להעברה של כאלו ספרים.
בתור מוציא לאור של ספרים, אני יודע שיש כאב למולי"ם שמפרסמים חומרים כאלו. אא"כ הם אומרים בגלוי ששמחים בכך.
 
אא"כ הם אומרים בגלוי ששמחים בכך.
כמו זה
 
מצ''ב מש''כ בזה בעבר.

תמוז תשע'''ט

בדין העתקת תוכנות

שאלה: האם מותר להעתיק תוכנות או שירים דרך האינטרנט וכדו'?

תשובה: יש שרצו לדמות את האינטרנט לדין זוטו של ים דאמרינן בבבא מציעא [כד.] וכן היה רבי שמעון בן אלעזר אומר: המציל מן הארי ומן הדוב ומן הנמר ומן הברדלס, ומן זוטו של ים ומשלוליתו של נהר.... הרי אלו שלו, מפני שהבעלים מתיאשין מהן. ע''כ. ופרש"י [כא:] זוטו של ים, מקומות בשפת הים שדרך הים לחזור לאחוריו עשר פרסאות או חמשה עשר פרסאות פעמיים ביום, ושוטף מה שמוצא שם והולך. עכ''ל. וכ''פ בשו''ע סי' רנט [ס''ז] ורצו לדמות כאשר מכניסים תוכנה לאינטרנט וכעת כל דכפין ייתי ויכול א''כ הבעלים מתיאשים מהם ומותר.

אולם לאחר העיון נראה דלא דמי כלל שהרי בזוטו של ים איירי שאבד ממונו ולכן פקע בעלותו ממנו ומשום כך אפילו עומד וצווח הוי הפקר, וכיוב''ז איתא בב''ק [קטו:] הרי שהיה טעון כדי יין וכדי שמן וראה שהן משתברות, לא יאמר הרי זה תרומה ומעשר על פירות שיש לי בתוך ביתי, ואם אמר לא אמר כלום. ופרש"י: לא אמר כלום, אלמא כיון דלאיבוד אזל לית בהו זכייה והפקירא הוא. עכ''ל. ומבואר שכאשר הממון אבוד מהבעלים הוי הפקר בעל כרחו ואינו יכול אפילו להפריש ממנו תרומת מעשר. משא''כ בנדו''ד שאין הממון אבוד ממנו כלל אלא הוא בידו ויכול למוכרו לכל מי שירצה, ולכן כאשר עומד וצווח שלא יורידו מהאינטרנט לא הוי יאוש שהרי מצפה הוא מאנשים הגונים שלא יקחו משם אלא יקנו ממנו בדרך יושר.

ונדו''ד דמי טפי למש''כ בסי' רסא [ס''ד] דאבדה מדעת לרמב''ם אסור לנוטלה וכ''פ מרן ולדעת הטור הוי הפקר והביאו הרמ''א. וז''ל השו''ע: המאבד ממונו לדעת אין נזקקין לו, כיצד, הניח פרתו ברפת שאין לה דלת, ולא קשרה, והלך לו, השליך כיסו ברשות הרבים והלך לו, ה"ז איבד ממונו לדעתו, ואף על פי שאסור לרואה דבר זה ליטול לעצמו, אינו זקוק להחזיר, שנאמר אשר תאבד, פרט למאבד לדעתו. [וי"א דאבידה מדעת הוי הפקר וכל הקודם זכה] [טור]. עכ''ל. אלא שבנדו''ד נראה שאף הטור יודה דאסור דלא הוי אבדה מדעת שהרי על כרחו הכניסו לאינטרנט שלא מדעתו והוא צווח ע''ז, וודאי דלא הוי יאוש בכה''ג. וע''ש בט''ז ובקצות החשן.

מיהו כל זה כתבנו לדון מדין זוטו של ים שיש מדמים לשם, אך עדיין יתכן שיש מקום להתיר מסיבות אחרות, כי איירי בדבר שאין בו ממשות ואינו מחסר את ממון הבעלים, כי יתכן שממילא לא היה רוכש ונמצא שאפילו מניעת רווח אין כאן, והוי כעין זה נהנה וזה לא חסר. וחשבתי פעם להביא לזה כעין ראיה מדין התוקע בשופר גזול שהשומעים יצאו יד''ח כי לא שייך גזל בקול, ולפ''ז לכאורה יש לומר שלא שייך לומר גזל על שמיעת שיר, ועדיפא משופר, ששם גזל את השופר וכאן לא גזל את הדיסק, ונר לאחד נר למאה. כל זה נראה לי מסברא אך לא למעשה לעת עתה.
 
מצ''ב מש''כ בזה בעבר.

תמוז תשע'''ט

בדין העתקת תוכנות

שאלה: האם מותר להעתיק תוכנות או שירים דרך האינטרנט וכדו'?

תשובה: יש שרצו לדמות את האינטרנט לדין זוטו של ים דאמרינן בבבא מציעא [כד.] וכן היה רבי שמעון בן אלעזר אומר: המציל מן הארי ומן הדוב ומן הנמר ומן הברדלס, ומן זוטו של ים ומשלוליתו של נהר.... הרי אלו שלו, מפני שהבעלים מתיאשין מהן. ע''כ. ופרש"י [כא:] זוטו של ים, מקומות בשפת הים שדרך הים לחזור לאחוריו עשר פרסאות או חמשה עשר פרסאות פעמיים ביום, ושוטף מה שמוצא שם והולך. עכ''ל. וכ''פ בשו''ע סי' רנט [ס''ז] ורצו לדמות כאשר מכניסים תוכנה לאינטרנט וכעת כל דכפין ייתי ויכול א''כ הבעלים מתיאשים מהם ומותר.

אולם לאחר העיון נראה דלא דמי כלל שהרי בזוטו של ים איירי שאבד ממונו ולכן פקע בעלותו ממנו ומשום כך אפילו עומד וצווח הוי הפקר, וכיוב''ז איתא בב''ק [קטו:] הרי שהיה טעון כדי יין וכדי שמן וראה שהן משתברות, לא יאמר הרי זה תרומה ומעשר על פירות שיש לי בתוך ביתי, ואם אמר לא אמר כלום. ופרש"י: לא אמר כלום, אלמא כיון דלאיבוד אזל לית בהו זכייה והפקירא הוא. עכ''ל. ומבואר שכאשר הממון אבוד מהבעלים הוי הפקר בעל כרחו ואינו יכול אפילו להפריש ממנו תרומת מעשר. משא''כ בנדו''ד שאין הממון אבוד ממנו כלל אלא הוא בידו ויכול למוכרו לכל מי שירצה, ולכן כאשר עומד וצווח שלא יורידו מהאינטרנט לא הוי יאוש שהרי מצפה הוא מאנשים הגונים שלא יקחו משם אלא יקנו ממנו בדרך יושר.

ונדו''ד דמי טפי למש''כ בסי' רסא [ס''ד] דאבדה מדעת לרמב''ם אסור לנוטלה וכ''פ מרן ולדעת הטור הוי הפקר והביאו הרמ''א. וז''ל השו''ע: המאבד ממונו לדעת אין נזקקין לו, כיצד, הניח פרתו ברפת שאין לה דלת, ולא קשרה, והלך לו, השליך כיסו ברשות הרבים והלך לו, ה"ז איבד ממונו לדעתו, ואף על פי שאסור לרואה דבר זה ליטול לעצמו, אינו זקוק להחזיר, שנאמר אשר תאבד, פרט למאבד לדעתו. [וי"א דאבידה מדעת הוי הפקר וכל הקודם זכה] [טור]. עכ''ל. אלא שבנדו''ד נראה שאף הטור יודה דאסור דלא הוי אבדה מדעת שהרי על כרחו הכניסו לאינטרנט שלא מדעתו והוא צווח ע''ז, וודאי דלא הוי יאוש בכה''ג. וע''ש בט''ז ובקצות החשן.

מיהו כל זה כתבנו לדון מדין זוטו של ים שיש מדמים לשם, אך עדיין יתכן שיש מקום להתיר מסיבות אחרות, כי איירי בדבר שאין בו ממשות ואינו מחסר את ממון הבעלים, כי יתכן שממילא לא היה רוכש ונמצא שאפילו מניעת רווח אין כאן, והוי כעין זה נהנה וזה לא חסר. וחשבתי פעם להביא לזה כעין ראיה מדין התוקע בשופר גזול שהשומעים יצאו יד''ח כי לא שייך גזל בקול, ולפ''ז לכאורה יש לומר שלא שייך לומר גזל על שמיעת שיר, ועדיפא משופר, ששם גזל את השופר וכאן לא גזל את הדיסק, ונר לאחד נר למאה. כל זה נראה לי מסברא אך לא למעשה לעת עתה.
גם לדידי פשוט שאינו קשור כלל לדין זוטו של ים, כי זוטו של ים זה דין באבידה, ולא בגזילה.
 
גם לדידי פשוט שאינו קשור כלל לדין זוטו של ים, כי זוטו של ים זה דין באבידה, ולא בגזילה.
אבל אפשר לדמות את זה מן הצד השווה שבהם, שבשניהם מדובר על דבר שאינו בשליטתו וכבר נסחף למקום אחר שאין באפשרותו למנוע אותו, והוא עומד ואומר שאינו מתייאש ואע"פ שאינו יכול לעשות דבר, הוא אוסר על אחרים את השימוש בחפץ.
כלומר, לענייננו, מי שפרסם את אותו דבר הוא גזלן, אבל אני שמוצא את זה (אחר שכבר פורסם), זה דומה לאבידה.
 
אבל אפשר לדמות את זה מן הצד השווה שבהם, שבשניהם מדובר על דבר שאינו בשליטתו וכבר נסחף למקום אחר שאין באפשרותו למנוע אותו, והוא עומד ואומר שאינו מתייאש ואע"פ שאינו יכול לעשות דבר, הוא אוסר על אחרים את השימוש בחפץ.
כלומר, לענייננו, מי שפרסם את אותו דבר הוא גזלן, אבל אני שמוצא את זה (אחר שכבר פורסם), זה דומה לאבידה.
זה תלוי בגדרי בעלות, האם בעלות זה האפשרות להשתמש או שבעלות זה לאסור השתמשות על השני. (זה מח' ראשונים, עי' אינ' תלמודים ערך: איסורי הנאה-בעלות) וע"ע ביבי"א ח"י יו"ד סי' לא (ואיני זוכר אם ביאר את המח' הנ"ל או שרק חישבן איך לצאת יד"ח לדעות שאין בעלות).
 
אבל אפשר לדמות את זה מן הצד השווה שבהם, שבשניהם מדובר על דבר שאינו בשליטתו וכבר נסחף למקום אחר שאין באפשרותו למנוע אותו, והוא עומד ואומר שאינו מתייאש ואע"פ שאינו יכול לעשות דבר, הוא אוסר על אחרים את השימוש בחפץ.
כלומר, לענייננו, מי שפרסם את אותו דבר הוא גזלן, אבל אני שמוצא את זה (אחר שכבר פורסם), זה דומה לאבידה.
לכן כתבנו את החילוק הנ''ל אשר לפיו אין בנדון דידן דין זוטו של ים כיון שאינו דומה.
 
לכן כתבנו את החילוק הנ''ל אשר לפיו אין בנדון דידן דין זוטו של ים כיון שאינו דומה.
השבתי את זה רק על החילוק של @ע"ה ס"ט בין אבידה לגזילה...
ולגבי החילוק בין שהממון אבוד ממנו או שהוא בידו ויכול למוכרו לכל מי שירצה, צ"ע מנין חילוק זה. והרי דין זוטו של ים אינו קשור בגדרי הבעלות אלא מצד הייאוש וכך שאינו בשליטתו מה שייעשה עם השייך לו, ובזה הוא דומה.
ועוד, איך שייך לומר כעת שהוא בידו? וכי ת"ל שבזוטו של ים הוא יכול לפרסם מודעות בעיתונים שהוא לא מתייאש??? הוא יכול לומר שהוא מצפה מאנשים שיימצאו את זה בים וישיבו לו? קשה לומר כן. (ואמנם בזוטו של ים לא ידוע כלל למי שייך, משא"כ באינטרנט שיתכן ואפשר לדעת למי שייך, אך עדיין בעיקר הגדר זה נראה דומה לזוטו של ים).
עכ"פ כל הנ"ל הוא מסברא וללא מקורות, ולכן רוצה לחלוק יבוא ויחלוק אא"כ יהיו מקורות ברורים.
 
עכ"פ כל הנ"ל הוא מסברא וללא מקורות, ולכן רוצה לחלוק יבוא ויחלוק אא"כ יהיו מקורות ברורים.
כדי להקל צריך שהראיה תהיה דומה ל נדון, ומכיון שאין הראיה כ''כ דומה ואפשר לומר חילוק שמסתבר, לכן הרוצה להקל צריך להביא ראיה שהחילוק הנ''ל אינו נכון.
ולגבי עצם החילוק אבאר יותר, דבזוטו של ים החפץ יצא מרשותו, ובזה לא יעזור מה שיצעק שאינו מתיאש, כי הגדר בממון הוא שיש לך עליו שליט''א באיזה שהיא צורה, ובזוטו של ים מכיון שאיבד את השליטה על ממונו הוי הפקר ומותר לכל. אך בנדון האינטרנט, התוכנה או השיר לא יצאו מרשותו, אלא רק נפרצו לכל מאן דבעי, ודמי לאחד שנעל את ביתו, ונסע למרחקים, ובא בן בליעל אחד ופרצ את דלתות ביתו, האם נאמר שמותר להכנס ולקחת מכל הבא ליד מכיון דהוי כזוטו של ים? הא ודאי הוי גזל גמור, וא''כ ה''ה הכא.
אלא שכבר כתבתי לעיל שיש מקום לדון כאן מכיוון אחר כיעו''ש.
 
ולגבי עצם החילוק אבאר יותר, דבזוטו של ים החפץ יצא מרשותו, ובזה לא יעזור מה שיצעק שאינו מתיאש, כי הגדר בממון הוא שיש לך עליו שליט''א באיזה שהיא צורה, ובזוטו של ים מכיון שאיבד את השליטה על ממונו הוי הפקר ומותר לכל. אך בנדון האינטרנט, התוכנה או השיר לא יצאו מרשותו, אלא רק נפרצו לכל מאן דבעי, ודמי לאחד שנעל את ביתו, ונסע למרחקים, ובא בן בליעל אחד ופרצ את דלתות ביתו, האם נאמר שמותר להכנס ולקחת מכל הבא ליד מכיון דהוי כזוטו של ים? הא ודאי הוי גזל גמור, וא''כ ה''ה הכא.
למה אתה חושב שזה לא יצא מרשותו ויש לו שליטה על זה? אם אני מקליט שיר ומוכר אותו, ובא מישהו והעלה את השיר לאינטרנט, וכי יש לי שליטה על זה? וכי זה נמצא ברשותי? זה עובר מאחד לאחד בנגנים, ובדיסק און קי ובכל הדרכים מבלי שאני בכלל יודע. זה בכלל לא דומה לבית אלא הרבה יותר דומה לים מבחינת המציאות.
 
מישהו יכול להסביר לי איך זה בכלל מעיקרא התגלגל לרשת? הרי אף אחד לא סוחר בזה ברשת? אז מה הרוויח המדליף? ומי זה יכול להיות? המדפיס שקיבל את הקובץ? הגרפיקאי? המגיה? מוזר מאוד.
בדיסק של שירים מובן איך זה מגיע לרשת. קנו דיסק אחד וזה טס בשנייה לרשת. אבל ספר?
 
מישהו יכול להסביר לי איך זה בכלל מעיקרא התגלגל לרשת? הרי אף אחד לא סוחר בזה ברשת? אז מה הרוויח המדליף? ומי זה יכול להיות? המדפיס שקיבל את הקובץ? הגרפיקאי? המגיה? מוזר מאוד.
בדיסק של שירים מובן איך זה מגיע לרשת. קנו דיסק אחד וזה טס בשנייה לרשת. אבל ספר?
מישהו פרץ את אוצר החכמה והדליף משם [כמעט] הכל!!! פשוט [כמעט] הכל...
מתיבתא [שוטנשטיין-זה אין לי מושג מהיכן] אור החיים המבואר משנת המועדים, אביר יעקב המבואר רש"י כפשוטו,

ומה שהזכרתי כאן הן המה מעט מזעיר מעט מזעיר מים הספרים הגדול שפורסמו שם
כל כך הרבה ספרים שנמצאים באוצר, יש אפילו קבוצה שאתה יכול לבקש בה ספר ובד"כ שולחים מהר.

שאלה: ידוע שאם אדם קנה כבר ספר מסויים ולאחר מכן מוצא אותו סרוק באינטרנט, לכו"ע מותר להשתמש, כיוון שכבר קנה.
מה יהיה הדין במצב הזה:
יש לנו בבית הכנסת חומש אור החיים המבואר ואני לומד ממנו,
ומסכימים לי גם לקחת הבייתה חומש אחד אם אני מעוניין, לכמה זמן.
האם יהיה מותר לי להשתמש וללמוד מקובץ הסרוק של אור החיים המבואר
שמצאתי על דעת שכבר יש לי את הספר [בבית הכנסת],
ולא הייתי קונה לפחות לעת עתה אור החיים המבואר. [אני מתכוון לקנות בל"נ את המשולב, אבל אין קשר].

האם אוכל להקל בזה, כיוון שממילא כבר יש לי את הספר בבית הכנסת,
ועל אף שהוא לא ברשותי יש לי גישה מלאה אליו
ואני יכול אף [ברשות] להשאיל אותו הבייתה.

האם אוכל ללמוד מקובץ הסרוק? נ"ל שכאן זה [עוד יותר] קל...
@הלוי
 
חזור
חלק עליון