• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שאלות מקו ההלכה - בדיני עומר, בשר בחלב, כבד, מזוזה, ועוד | הרב שמעון ללוש

השיעור השבועי שע"י קו ההלכה הספרדי, מבית הכנסת "זכרון דליה" אלעד,
בימי ד' בערב בין השעות 20:25-21:15 ניתן להאזין בשידור חי בטלפון: 0722575766 (לאחר השיעור תפילת ערבית)

תוכן השיעור: שאלות מקו ההלכה - בדיני עומר, בשר בחלב, כבד, מזוזה, ועוד

- האם מותר לשמוע שירים במוצאי ל"ג לעומר, ליל ל"ד לעומר, ומדוע?

- צליתי כבד ואח"כ בשר במנגל חשמלי, ונפל הבשר לתבנית למטה, האם נאסר מדם הכבד?
[- איך סדר הצליה של כבדים ולבבות על האש, והאם מותר לצלות אחריהם בשר מוכשר?]

- ההורים אינם מקפידים ומשתמשים במצקת לבשר ולחלב, ובטעות הפכתי בה את החביתה, האם נאסרו החביתה והמחבת?

- המסתי שוקולד חלבי בסיר קטן, בתוך סיר גדול בשרי עם מים חמים, ונזל קצת שוקולד על הסיר הבשרי, ואח"כ בטעות הכנתי בסיר הבשרי עופות ותפו"א לשבת, בלי להכשיר קודם את הסיר, מה דין האוכל והסיר?

- אני רגיל לגלח שיער בכל הגוף כי מציק לי, וכעת בעומר אסרו עלי, וגדל לי הרבה במיוחד כי אני רגיל לגלח, עד שאני מזיע המון וחייב להתקלח הרבה, האם אפשר למצא היתר לגלח כל הגוף?
[- האם יש איסור גילוח בגוף בימי העומר, או דוקא בראש ובזקן?]

- דירה למכירה שאין בה מזוזה, ורוצים לקבוע בה מזוזה כי כבר חצי שנה לא נמכרת, האם לברך על קביעת מזוזה ושהחיינו?
 
שאלה, הרב ללוש אמר שניתן ללמוד מהרדב"ז שמתיר לגלח הזקן כיון שאלא נהגו בזה איסור והוא הדין אלינו לגלח גם שערות הגוף, הרי לא פסקינן כוותיה!
וגם מה שאמר שבדבר שבצנעה לא נהגו אבילות, אז יהיה אפשר לשמוע שירים בשקט? או לחילופין מי שהולך לים יהיה אסור לו לגלח שער הגוף?
 
הרב ללוש אמר שניתן ללמוד מהרדב"ז שמתיר לגלח הזקן כיון שאלא נהגו בזה איסור והוא הדין אלינו לגלח גם שערות הגוף, הרי לא פסקינן כוותיה!
מבואר בשיעור שמה שאנו היום נמנעים מגילוח הזקן הוא מנהג שהתפשט אח"כ, אחרי הרדב"ז והחיד"א ועוד, ולכן לנו גם הרדב"ז יורה להימנע, ואילו בזמנם גם אנו היינו מתירים כדברי הרדב"ז החיד"א ועוד שהוזכרו בשיעור מהחזו"ע
וגם מה שאמר שבדבר שבצנעה לא נהגו אבילות, אז יהיה אפשר לשמוע שירים בשקט? או לחילופין מי שהולך לים יהיה אסור לו לגלח שער הגוף?
לא אמר שבצנעה, אלא דבר שבצנעה, דהיינו שבמהות שלו הוא בינו לבין עצמו ואינו ניכר כלפי חוץ, בזה אמר שלא מצינו מנהג כזה בעומר, כי בעומר זה רק 'להראות' מנהגי אבלות בכמה פרטים, לא אבלות ממש, ולכן באותם דברים אפילו באופן שיהיה ניכר מותר כי לא נהגו, אבל תספורת הראש גילוח הזקן ריקודים מחולות שמיעת כלי שיר וכדומה, שהם ניכרים לסביבה, בהם נהגו להימנע, ולכן אף אם יהיה לבדו אסור, ולעומת זאת באבלות וכן בשבוע שחל בו שזה אבלות ממש ולא רק להראות אבלות, שם נהגו אפילו בדברים שמהותם בינו לבין עצמו ואינם ניכרים
 
מחילה מדבריך נראה שפוסקים כרדב"ז והיום גם הרדב"ז אוסר
אבל מדברי הילקוט יוסף נראה שסומך על הרדב"ז להקל גם היום בגילוח שיער אך לא מתיר לכתחילה כמותו אלא רק בשעת הדחק
 

נושאים דומים בפורום

חזור
חלק עליון