לדידן שאין עושים חדר יחוד בסמיכות לחופה, ואז הכלה אינה צריכה לכסות את ראשה מפני שנחשבת רק כארוסה ולא כנשואה, א"כ איך מברכים שבע ברכות בסוף הסעודה?
הרב הראש"ל דיבר ע"ז הרבה פעמים, והביא את דברי הרדב"ז ועוד.לדידן שאין עושים חדר יחוד בסמיכות לחופה, ואז הכלה אינה צריכה לכסות את ראשה מפני שנחשבת רק כארוסה ולא כנשואה, א"כ איך מברכים שבע ברכות בסוף הסעודה?
איני זוכר כרגע בדיוק. (אני מתאר לעצמי שזו לא שאלה שהתחדשה זה עתה, אלא כבר נשאלה וידועה, אך כרגע איני זוכר מה להשיב), אפשר לפרט?הרב הראש"ל דיבר ע"ז הרבה פעמים, והביא את דברי הרדב"ז ועוד.
אעתיק לך קטע ממכתב של הרב, שמבואר התשובה בקצרה ]במודגש], אך בשיעורים ביאר בהרחבה.איני זוכר כרגע בדיוק. (אני מתאר לעצמי שזו לא שאלה שהתחדשה זה עתה, אלא כבר נשאלה וידועה, אך כרגע איני זוכר מה להשיב), אפשר לפרט?
הוא הדין, והראיה מחופת נדה.אני מדבר על השבע ברכות שבסיום הסעודה, לא על השבע ברכות שתחת החופה.
מה שייך הרדב"ז לעניננו?הוא הדין, והראיה מחופת נדה.
ועוד יש להוסיף שכתבו הפוס' שאין עושין שבע ברכות אלא בבית חתנים, וא"כ היאך עושים בחתונה עצמה?, והתשובה מבוארת ברדב"ז ששאני החתונה דאיכא שמחה יתרה.
אני יודע, רק שאיני מבין כוונתו במש"כ דהוי כשמחה אריכתא ולאו מחוסר מעשה, אם כוונתו לתרץ דאכן אינה נקראת נשואה לענין זה, רק דהברכות עצמם קאו אלעתיד [וד"ז לכשעצמו הוא קשה ההבנה, מלבד ענין ההפסק, וביותר לדברי הראשל"צ שליט"א דדן לומר דאף ההליכה ממקו' החופה להחדר יחוד - לנוהגים בכך - הוי הפסק, ודן בה מד' האחרונים אי הילוך הוי הפסק, וא"כ ק"ו בהפסק ארוך כזה]. או דג"כ סמך על החולקים על הרמב"ם לכה"פ לענין זה שיהי' אפשר לברך מראש [וא"כ תקשי מצד ספק ברכות, שכידוע לענין ז"ב שלא בבית החתן נקט להדיא דשי בז"ב משום ספק ברכות, וק"ו בעניננו דאכתי ל"ה נשואה].כמדומה שביבי"א הנד"מ בגליונות התייחס לזה.
אולי משום שכך המנהג וסב"ל במקום מנהג לא אמרי'.אני יודע, רק שאיני מבין כוונתו במש"כ דהוי כשמחה אריכתא ולאו מחוסר מעשה, אם כוונתו לתרץ דאכן אינה נקראת נשואה לענין זה, רק דהברכות עצמם קאו אלעתיד [וד"ז לכשעצמו הוא קשה ההבנה, מלבד ענין ההפסק, וביותר לדברי הראשל"צ שליט"א דדן לומר דאף ההליכה ממקו' החופה להחדר יחוד - לנוהגים בכך - הוי הפסק, ודן בה מד' האחרונים אי הילוך הוי הפסק, וא"כ ק"ו בהפסק ארוך כזה]. או דג"כ סמך על החולקים על הרמב"ם לכה"פ לענין זה שיהי' אפשר לברך מראש [וא"כ תקשי מצד ספק ברכות, שכידוע לענין ז"ב שלא בבית החתן נקט להדיא דשי בז"ב משום ספק ברכות, וק"ו בעניננו דאכתי ל"ה נשואה].
אז מה הפיתרון למי שרוצה שער ראשה ומאידך רוצים לאכול ביחד בחדר צדדי ? האם ילד שיכנס ויצא כן מועיל?ראיתי פעם שכתבו (אינני זוכר כרגע מי) שכיוון שהכל יודעים שהחתן והכלה בחדר אף אחד לא ניכנס ונחשב יחוד לכל דבר ועניין
ביבי"א כתב שאם מכוון להדיא שאינו רוצה לקנות את האשה, לא חשיב חדר יחוד. אף אם מתייחדים ביחד.אז מה הפיתרון למי שרוצה שער ראשה ומאידך רוצים לאכול ביחד בחדר צדדי ? האם ילד שיכנס ויצא כן מועיל?
תוכל לכוון למקור המדויק ביבי"א?ביבי"א כתב שאם מכוון להדיא שאינו רוצה לקנות את האשה, לא חשיב חדר יחוד. אף אם מתייחדים ביחד.
ביבי"א ח"ה (סי' ח אות ב) כ' "והנה בודאי שצריך כוונה בייחוד לשם חופה לעשותה נשואה. (וכ"כ בשו"ת בית יצחק חאה"ע סי' קמה אות ו). וביהודה אפי' היו מתייחדים לא היו מכוונים לשם חופה, ולכן עד כניסתה לחופה היתה נקראת ארוסה, וכמ"ש ביבמות (מא) ר' יהודה אומר כל הארוסות ינשאו (תוך ג' חדשי הבחנה), חוץ מן הארוסות שביהודה (דחיישינן דילמא בא עליה). אלמא דאכתי דין ארוסה יש לה. וכ"כ להדיא רבינו ישעיה הא' בשו"ת הרי"ד הנד"מ (סי' מז עמ' רכא)".תוכל לכוון למקור המדויק ביבי"א?