• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שהחיינו על ב' בגדים שנקנו כאחד.

דעת תורה

Active member
@הרב שמעון ללוש כתב בעלון אור השבת בלק
1657026068328.png
ובמחכ"ת נעלמו ממנו דברי
כף החיים על או"ח סימן רכג אות ל'.
מיהו אם קנה שנים או שלשה מלבושים ביחד אף על פי שאינו לובש עתה כי אם אחד ומברך עליו נראה דנפטרו כולם כיון דלפום דינא הברכה היא בשעת קנייה וכבר קנה, אלא דלכתחלה יש לכוין על כולם בברכה שמברך עתה. ואם שכח לכוין על כולם יש לברך אחר כך כשלובש בלא שם ומלכות:
 
@הרב שמעון ללוש כתב בעלון אור השבת בלק
הצג קובץ מצורף 4081
ובמחכ"ת נעלמו ממנו דברי
כף החיים על או"ח סימן רכג אות ל'.
מיהו אם קנה שנים או שלשה מלבושים ביחד אף על פי שאינו לובש עתה כי אם אחד ומברך עליו נראה דנפטרו כולם כיון דלפום דינא הברכה היא בשעת קנייה וכבר קנה, אלא דלכתחלה יש לכוין על כולם בברכה שמברך עתה. ואם שכח לכוין על כולם יש לברך אחר כך כשלובש בלא שם ומלכות:
לכאורה כיון שהמנהג לברך רק בשעת לבישה וכמש"כ בחזו"ע ברכות עמ' תב בשם האחרונים דכן המנהג. ועוד שמרן כ' בסי' רכה ג לגבי פרי חדש הרואה פרי חדש וכו' מברך שהחיינו וכו' ונהגו שלא לברך עד שעת אכילה. ע"כ. וה"ה כאן.
ממילא למה לא יברך על כל בגד בזמן שלובשו דיקא, שאז הוא שעת הנאתו?

ולדידן אולי אפשר ללמוד כן אף מק"ו ומה אם לא בירך על הבגד בזמן לבישתו יכול לברך כל זמן שעדיין הבגד בחידושו בדומה לדין השוכח לברך על טלית ותפילין שמשמש ומברך כל עוד הם עליו וכמ"ש הרמב"ם (ברכות פי"א ה"ה) כל שכן שכרגע יש לו בגד שחדש הוא אצלו ולא לבשו מעולם שיברך עליו לכתחילה בזמן לבישתו!
 
לכאורה כיון שהמנהג לברך רק בשעת לבישה וכמש"כ בחזו"ע ברכות עמ' תב בשם האחרונים דכן המנהג. ועוד שמרן כ' בסי' רכה ג לגבי פרי חדש הרואה פרי חדש וכו' מברך שהחיינו וכו' ונהגו שלא לברך עד שעת אכילה. ע"כ. וה"ה כאן.
ממילא למה לא יברך על כל בגד בזמן שלובשו דיקא, שאז הוא שעת הנאתו?
הכה"ח שציינתי דיבר על המנהג הזה. הוא זה שהביא את המאמ"ר שכך המנהג. ואעפ"כ סברתו היא שהמנהג לא יכול 'להוסיף' ברכה.
מעיקר הדין כיון שמברכים בשעת הקניה והקניה היא אחת, יש ברכה אחת על הכל. המנהג לא יכול 'לחדש' עוד ברכות.
סברא זו בעיני היא סברא אלימתא, ואמרתיה בעבר מסברא וראיתי שכיונתי לדברי הכה"ח.
בכל אופן כיון דאיירינן בברכות, וקי"ל סב"ל - קשה מאוד לחלוק 'בסברא' על הכה"ח ללא ראיה ולהורות לברך.
 
אין אחר המנהג ולא כלום. וסברה לא תשנה את המנהג שאם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו בבית המדרש שכל מנהג שיסודתו בפוסקים נבטלו עי"י סברא.. ואינו נכון.
ופוק חזי מאי עמא דבר שכן כולם נוהגים לברך על כל בגד בנפרד.
ולכאורה אחר אלף המחילות מהרב זלה"ה נראה שאין כאן כלל ספק ברכות כיון שאם היה מברך בשעת קניה אתי שפיר, אבל עתה שלא ברך עדיין, לא יצא י"ח הודאתו כלפי שמיא עד שעת הלבישה שפיר מברך אז, ועל כל בגד ובגד בזמן לבישתו
 
נערך לאחרונה:
אין אחר המנהג ולא כלום. וסברה לא תשנה את המנהג שאם כן לא מצאנו ידינו ורגלינו בבית המדרש שכל מנהג שיסודתו בפוסקים נבטלו עי"י סברא.. ואינו נכון.
ופוק חזי מאי עמא דבר שכן כולם נוהגים לברך על כל בגד בנפרד.
איזה עמא? עמא דארעא? היכן מצינו עדות כזו? האם כל מה שעושים ללא ידיעת דברי הפוסקים חשיב מנהג?
לענ"ד אין כאן כלל ספק ברכות כיון שאם היה מברך בשעת קניה אתי שפיר, אבל עתה שלא ברך עדיין, לא יצא י"ח הודאתו כלפי שמיא עד שעת הלבישה שפיר מברך אז, ועל כל בגד ובגד בזמן לבישתו
יש כאן תרתי דסתרי, מצד אחד אתה כותב 'לעניות' דעתי, ומצד שני אתה חולק ב'דעתך העניה' על הכה"ח.
בכל אופן לדידן במחלוקת הכה"ח ו @יי"ש נראה שיש לנו לומר סב"ל כדעת הכה"ח.
 
איזה עמא? עמא דארעא? היכן מצינו עדות כזו? האם כל מה שעושים ללא ידיעת דברי הפוסקים חשיב מנהג?
אותו עמא שמובא בפוסקים.
ראית מי מהחכמים שמברך בשעת הקניה? ומי שקנה ב' בגדים לא מברך רק פעם אחת מספק ברכות? אם כן, הצדק עמך.
יש כאן תרתי דסתרי, מצד אחד אתה כותב 'לעניות' דעתי, ומצד שני אתה חולק ב'דעתך העניה' על הכה"ח.
בכל אופן לדידן במחלוקת הכה"ח ו @יי"ש נראה שיש לנו לומר סב"ל כדעת הכה"ח.
חלילה! מי אני שאחלוק עליו? צודק אולי הניסוח לא מתאים.
ובכל אופן כוונתי שכיון ולא ראינו בפוסקים מי שישנה המנהג מסברא שמעיקרה אינה למעשה ולא התחשבו בה ממילא אין כאן שום חידוש ואין לשנות המנהג לברך בשעת הקניה וק''ו שמזה נפסיד מצווה כ''כ יקרה של ברכת שהחיינו על בגד ובגד
 
והנה תשובה של מי שגדול ולא חש לדברי הרב כה''ח ז''ל

שאלה - 36530
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
ברצוני לברר האם יש לברך שהחיינו על כל בגד חדש? כי קורה שרוכשים מס' פריטים ואז על כל חולצה/חצאית שלובשים מברכים? ואם זה ביחד? אמי למשל נוהגת לא לברך שהחיינו בימי חול אלא רק בשבתות או במועדים ויש בגדים שאינם מתאימים לשבת. כיצד ראוי לנהוג?
בברכת יישר כח
תשובה
אם הם ביחד מברכים פעם אחת. ואם לובשים בזמן אחר מברכים. מותר לברך גם בחול
 
דעת תורה לענ"ד שאלתך אכן יפה, אך גם הרב כה"ח לא הביא לכך מקור מהפוסקים לחידוש הזה שכתב, ולכן נראה כמו שכתב לך יי"ש שכיון שלהלכה מברכים בעת הלבישה אזי כל לבישה היא שמחה חדשה ויברך בכל בגד שלובש כי כך מנהגינו, אך כמובן מי אני שיחלוק מסברא על סברתו של כה"ח, וכ"ש הכא בספק ברכות, לכן נקווה שיענה על כך הרב ללוש, ואף כדאי להעביר שאלה זו למרן שליט"א שיכריע בנידון מעניין זה!
 
דעת תורה לענ"ד שאלתך אכן יפה, אך גם הרב כה"ח לא הביא לכך מקור מהפוסקים לחידוש הזה שכתב, ולכן נראה כמו שכתב לך יי"ש שכיון שלהלכה מברכים בעת הלבישה אזי כל לבישה היא שמחה חדשה ויברך בכל בגד שלובש כי כך מנהגינו, אך כמובן מי אני שיחלוק מסברא על סברתו של כה"ח, וכ"ש הכא בספק ברכות, לכן נקווה שיענה על כך הרב ללוש, ואף כדאי להעביר שאלה זו למרן שליט"א שיכריע בנידון מעניין זה!
אמת.
והנה לעיל העתקתי תשובה של הגאון רב"צ מוצפי שליט"א
 
בברכה והלכותיה של הגאון הרב זכאי שליט"א הביא בשם שו"ת מעשה ניסים בעניין אחר, שלובש שני בגדים חדשים כאחד. כגון מכנסיים וחולצה מברך פעם אחת שהחיינו.
אבל הנידון שונה.
 
בברכה והלכותיה של הגאון הרב זכאי שליט"א הביא בשם שו"ת מעשה ניסים בעניין אחר, שלובש שני בגדים חדשים כאחד. כגון מכנסיים וחולצה מברך פעם אחת שהחיינו.
אבל הנידון שונה.
אה"נ. אבל בגוונא שלובש היום בגד אחד ומחר בגד אחר או אפי' הבדל של כמה שעות או היסח הדעת (למשל, כדי להרבות בברכות בשב"ק) מודה שיברך על כל בגד ובגד. כ"נ מלשונו שהדגיש שדווקא שלובשם בזה אחר זה. ע"ש.
 
ראית מי מהחכמים שמברך בשעת הקניה? ומי שקנה ב' בגדים לא מברך רק פעם אחת מספק ברכות? אם כן, הצדק עמך.
לא ראיתי חכמים שמברכים שהחיינו על בגדים כיון שאיני נמצא עמם בביתם בשעת לבישת בגד חדש.
אולם אני מניח שמי שיודע מהכה"ח מברך פעם אחת, ומי שמברך בכל פעם מסתבר שלא יודע ולא נתן ליבו לדבר זה.
 
אה"נ. אבל בגוונא שלובש היום בגד אחד ומחר בגד אחר או אפי' הבדל של כמה שעות או היסח הדעת (למשל, כדי להרבות בברכות בשב"ק) מודה שיברך על כל בגד ובגד. כ"נ מלשונו שהדגיש שדווקא שלובשם בזה אחר זה. ע"ש.
רק הוספתי עניין. ולא באתי ללמוד מהמקרה למקרה של פותח הדיון שהוא שונה.
אבל מאידך אני מסתייג מדבריך שאתה טוען שמזה שנקט את המציאות הזו, אז במציאות אחרת יש גילוי דעת דלא ככף החיים.
ספרי הקיצורים מלקטים מציאויות כאלו ואחרות, אל תוכיח ממה שלא נקט את המקרה ההוא. במקרה של שני פריטים שונים בבת אחת דיבר. במקרה של זמנים שונים לא דיבר ולא מוכח אם ידע את כף החיים או לא. בפרט דאם ידע והבין אחרת היה לו לציין ולחלוק בשם אחד הגדולים.
 
רק הוספתי עניין. ולא באתי ללמוד מהמקרה למקרה של פותח הדיון שהוא שונה.
אבל מאידך אני מסתייג מדבריך שאתה טוען שמזה שנקט את המציאות הזו, אז במציאות אחרת יש גילוי דעת דלא ככף החיים.
ספרי הקיצורים מלקטים מציאויות כאלו ואחרות, אל תוכיח ממה שלא נקט את המקרה ההוא. במקרה של שני פריטים שונים בבת אחת דיבר. במקרה של זמנים שונים לא דיבר ולא מוכח אם ידע את כף החיים או לא. בפרט דאם ידע והבין אחרת היה לו לציין ולחלוק בשם אחד הגדולים.
דברתי כעת בענין עם הגאון הרב אהרון זכאי שליט"א וראשית אמר שלא ראה את כה"ח הזה וודאי שלא יסתור דבריו.
אך ענה בפשיטות שאם לא לובשן מיד בזה אחר זה ודאי שיברך על כל בגד ובגד בפני עצמו. וזה כוונתו בספר. והוסיף שע"פ סברה לא נראה הגיוני (ולקח מקרה קיצוני, דברי הרב) וכי אם אדם קנה ב' בגדים ולובש היום אחד ועוד חודש בגד ב' לא יברך עליו?? זה מאוד תמוה!! ונראה שיש לברך על בגד ברכה חדשה שודאי יש לו שמחה חדשה ויתרה בזמן הלבישה.
וסיים שיש לעיין בדעת מרן זצ"ל ולא נראה שיסכים לזה
 
וכ"ש הכא בספק ברכות, לכן נקווה שיענה על כך הרב ללוש,
ב"ה
מי שילמד את המבואר בעלון במתינות, וכ"ש אם יראה גם על מה נסובה השאלה מתכנית קודמת וילמד את המבואר בעלון הקודם, וישאל ע"פ המבואר שם במו"מ, אם בכלל עדין תהיה לו שאלה, (בפרט אחר הראיה מברכת הראיה על כמה חכמים וכדומה), וממילא השאלה שלו תהיה גם ממוקדת, (ויזכירני כדי שאדע לראות שאלתו), אז אוכל לפנות זמן להשיב באופן ממוקד.

אולם לשאלותיו של הרב דעת תורה, עם כל ההערכה שאני רוכש לחריצותו, אבל איני יכול להרשות לעצמי לפנות זמן לזה, ואנצל במה צדדית זו לגילוי דעת כללי בענין, כי התחושה שלי לצערי באופן עקבי שהוא אינו מבקש להבין, אינו מעונין במו"מ כנה לבירור הענין מתוך שאחד מנסה להבין את הצד השני וע"ג זה נו"נ כדי להשלים הבירור, אלא כל מגמתו להוכיח שיש טעויות בדברי מרן זצ"ל, או בדברי מרן שליט"א, או במסורת, ועכשיו התחיל גם בדברים שלי הקטן, וכשמשיבים לו הוא תכף נחרץ שלא להישאר חייב, ומגיב מה שמגיב בסגנון בוטח ואפילו שרירותי (אולי איני מדייק בהגדרה), ומרבה בדברים ובמקורות שבדרך כלל אין זמן לעיין בהם ולעמוד על אמיתתם, וגם רוב החברים לא עושים כן, (ועכ"פ כשרואים שהמו"מ הוא ביני לבינו משאירים אותנו לבד במערכה משום מה ולי אין זמן ולא יש הרבה והדברים נשארים פתוחים).
ופעמים רבות כשידעתי מקורותיו הבנתי מיד שהוא מהתל במי שלא בענין ופעמים הייתי משיב עד שהייתי נואש וכותב הבוחר יבחר וכדומה, ופעמים דוחה לזמן אחר עד שנותר כך, או כמו שקרא באחרונה במו"מ על זית רענן שראיתי בעיני שהוא משקר את הקוראים בטענות מדומות, הוא כאילו משיב על טענה אבל עושה אחיזת עיניים, ובסגנון נחרץ ומנצח, וכשהוכחתיו על כך באחת מהן (בטענתו על מהרי"ל שטעה לגבי קליפת הביצה, שתשובתו אינה ממין הטענה, במילים אחרות שהוא מהתל וצובע את הענין כדי שיראה טענה ומי שלא בענין נרתע ומתרשם), חזר וצבע שוב את הדברים באופן שמי שלא בענין נפתה אחר דבריו וסגנונו המשונן, עד שהשארתי כך את הדברים מיאוש, לי לא את הכח ולא את הזמן להשיב עליהם,
ועיקר הסיבה היא שאני חש מולו תמיד שאני בהתנצחות ולא במו"מ של בירור, ולכן אין לי לא ענין ולא חפץ לישא וליתן עמו.
(לא אכחד שהיו דברים שחידש לי, ויש גם דברים שרציתי אחר העיון לחזור למו"מ עם מה שהתחדד אצלי בגינם, אבל גם עבורי הקטן, וגם לענ"ד עבור בירורים חשובים שהיו יכולים להתבצע בפורום בלא התערבותו האובססיבית אחר המחילה, הנזק רב מאד על התועלת).
ודי בזה גילוי דעת

לא כמו עם חברים רבים כאן שגם לפעמים מקשים על מרן זצ"ל או מרן שליט"א או על המסורת או על דברים שלי הקטן ושם אני מגמה משותפת של שני הצדדים להגיע יחד אל הבירור, מרגיש מו"מ נעים, ניסיון של הבנה מהצד השני, (ואף במקרים שלא היה לי מה להשיב, או שלא קיבלו את תשובתי).
 
ואנצל במה צדדית זו לגילוי דעת כללי בענין
הרבה יש לי להשיב על דבריו של הרב ללוש בזה, אולם מפני כבודו וכבוד המקום ומפני שבודאי דבריי ימחקו איני נזקק לזה.
אולם הבנתי, ואני מניח שגם תלמידי החכמים שבפורום מבינים מהם התשובות לשאלותיי.
יישר כח גדול.
 
חזור
חלק עליון