ידוע בשער בת רבים הפולמוס סביב מי מחברו של שו"ת תורה לשמה, ומרן זצל בספרו יביע אומר הנד"מ חלק ט או"ח סימן צו גם דיבר מעניין זה ובהתחלה הביא ראיות שלא יתכן שחיברו רבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ואח"כ ביטל דעתו לדעת חכם רבי אפרים הכהן זצל שקיבל קבלה עד רבנו יוסף חיים שכן הוא כתבו,ובכל זאת סיים שם את התשובה עם דעת המקובל רבי יעקב מוצפי שלא רבנו יוסף חיים חיברו.ע"ש
ולעניות דעתי יש להביא ראיה חזקה שלא מסתבר כלל לומר שרבינו יוסף חיים חיברו.
ונקדים שהרי ידוע שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ספריו מלאים מפסקי הרב מרן החיד"א ובבן איש חי אין כמעט פרשה שלא מוזכר בה פעמים רבות את פסקי הרב חיד"א, ועד כדי כך החשיב רבנו יוסף חיים את הרב חיד"א שהרי רבנו יוסף חיים בספריו קבע כללים ברורים לפסוק כמרן השולחן ערוך ובכל זאת אחר כך שינה באיזהו מקומן של מקומות לפסוק כרמ"א וזה בגלל שכך כתב החיד"א ,כמו שכתב רבנו יוסף חיים זצל ברב ברכות דף קכב שכל תושבי ארץ ישראל בגדד סוריה קבלו עליהם הוראות מרן רבינו יוסף קארו בין להקל ובין להחמיר. וכן הוא שם בדף קנד, וכן הוא בשו"ת רב פעלים חלק ב יו"ד סימן ז שחייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח קבלה שקיבלנו. ובכל זאת מעניין שבעינייני איסור והיתר כתב רבינו יוסף חיים זל הרבה פעמים להחמיר נגד מרן השולחן ערוך, כמו שכתב החסיד רבי אליהו מני זל בספרו זכרונות אליהו חלק יו"ד מערכת מ' אות יב-ואע"פ שמצאנו שרבינו יוסף חיים בכמה מקומות נטה קו להחמיר בדיני איסור והיתר,נראה שאינו אלא לחומרא בעלמא,ומין הדין בוודאי שאין להורות לאחרים אלא כדברי מרן ואפילו להקל. ע"כ.
והוא ממש על פי דברי מרן החיד"א בשו"ת חיים שאל חלק ב סימן טו שאפילו שאנחנו הולכים כמרן שקיבלנו הוראותיו, בעינייני איסור והיתר חוששים לכתחילה ע"פ הרוב לרמ"א.
ואחרי הודיע ה' אותנו חשיבותו הרבה של מרן החיד"א לרבנו יוסף חיים עתה נחזור לנידון דידן שהרי כתב רבנו החיד"א בספרו שם הגדולים (ספרים מערכת ז אות כו)וכיון שעינינו הרואות שמזמן הגאונים כל מחבר ספר כותב שמו עליו יש להחזיק במנהגם ושאני התנאים ואמוראים שכתב בספר החסידים שיש מהם מי שנהג שלא להזכיר שמן הוא כיון שלפי מעלתם המופלאה היו נזהרים גם בדקדוק זה וכוונתם לשמים, אך מזמן הגאונים עד עתה לא מצינו מי שנזהר בזה. וכמעט שמי שרוצה לנהוג כך בדור יתום יהיה לו לגאוה שמורה שכבר הוא שלם ורצה לקיים גם דקדוק זה, שלא יבצר שלא יוודע בדורו שהוא חיברו, ואע"ג שלבו לשמים וכונתו לטובה, יש בזה לזות שפתים שיאמרו שרוצה להראות חסידות יותר מכמה גאוני וגדולי עולם.
וכתב שמהר"ש אבוהב עצמו לא הסתיר שמו משו"ת דבר שמואל, ורק בספר הזכרונות העלים את שמו, וטעמו יתכן שהוא כיון שהוא תוכחת מוסר בכל מה שנכשלים העולם,
ולא רצה להזכיר את שמו על ספר זה כדי שלא ליטול גדולה שהוא מוכיח ואין גם אחד בדורו שראוי לכך וטעמים אחרים, אבל על תשובותיו לא עלה על לבו.
חזינן התיחסותו הקשה של מרן החיד"א לאלו שלא כותבים את שמותיהם על חיבוריהם,ואם כן אין ספק שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ראה את דברי מרן החיד"א הזה ועשה היפך דבריו שיש בזה גאווה ומזכרת עוון , ואפילו אין לומר שמשמים השמיטו את דברי הרב חיד"א האלו מרבי יוסף חיים בשביל לעשות רצונו לחבר ספר לשמה כי סוף סוף לא מצווה היא אלא עבירה של יוהרא כנ"ל ובוודאי לא יכשילו את ציס"ע רשכבה"ג בכך.
ואולי מהאי טעמא יש גדולים שסברו שלא רבינו יוסף חיים זצוקללה"ה חיברו לתורה לשמה.
וה' יתברך יאיר עיננו בתורתו אמן
ולעניות דעתי יש להביא ראיה חזקה שלא מסתבר כלל לומר שרבינו יוסף חיים חיברו.
ונקדים שהרי ידוע שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ספריו מלאים מפסקי הרב מרן החיד"א ובבן איש חי אין כמעט פרשה שלא מוזכר בה פעמים רבות את פסקי הרב חיד"א, ועד כדי כך החשיב רבנו יוסף חיים את הרב חיד"א שהרי רבנו יוסף חיים בספריו קבע כללים ברורים לפסוק כמרן השולחן ערוך ובכל זאת אחר כך שינה באיזהו מקומן של מקומות לפסוק כרמ"א וזה בגלל שכך כתב החיד"א ,כמו שכתב רבנו יוסף חיים זצל ברב ברכות דף קכב שכל תושבי ארץ ישראל בגדד סוריה קבלו עליהם הוראות מרן רבינו יוסף קארו בין להקל ובין להחמיר. וכן הוא שם בדף קנד, וכן הוא בשו"ת רב פעלים חלק ב יו"ד סימן ז שחייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח קבלה שקיבלנו. ובכל זאת מעניין שבעינייני איסור והיתר כתב רבינו יוסף חיים זל הרבה פעמים להחמיר נגד מרן השולחן ערוך, כמו שכתב החסיד רבי אליהו מני זל בספרו זכרונות אליהו חלק יו"ד מערכת מ' אות יב-ואע"פ שמצאנו שרבינו יוסף חיים בכמה מקומות נטה קו להחמיר בדיני איסור והיתר,נראה שאינו אלא לחומרא בעלמא,ומין הדין בוודאי שאין להורות לאחרים אלא כדברי מרן ואפילו להקל. ע"כ.
והוא ממש על פי דברי מרן החיד"א בשו"ת חיים שאל חלק ב סימן טו שאפילו שאנחנו הולכים כמרן שקיבלנו הוראותיו, בעינייני איסור והיתר חוששים לכתחילה ע"פ הרוב לרמ"א.
ואחרי הודיע ה' אותנו חשיבותו הרבה של מרן החיד"א לרבנו יוסף חיים עתה נחזור לנידון דידן שהרי כתב רבנו החיד"א בספרו שם הגדולים (ספרים מערכת ז אות כו)וכיון שעינינו הרואות שמזמן הגאונים כל מחבר ספר כותב שמו עליו יש להחזיק במנהגם ושאני התנאים ואמוראים שכתב בספר החסידים שיש מהם מי שנהג שלא להזכיר שמן הוא כיון שלפי מעלתם המופלאה היו נזהרים גם בדקדוק זה וכוונתם לשמים, אך מזמן הגאונים עד עתה לא מצינו מי שנזהר בזה. וכמעט שמי שרוצה לנהוג כך בדור יתום יהיה לו לגאוה שמורה שכבר הוא שלם ורצה לקיים גם דקדוק זה, שלא יבצר שלא יוודע בדורו שהוא חיברו, ואע"ג שלבו לשמים וכונתו לטובה, יש בזה לזות שפתים שיאמרו שרוצה להראות חסידות יותר מכמה גאוני וגדולי עולם.
וכתב שמהר"ש אבוהב עצמו לא הסתיר שמו משו"ת דבר שמואל, ורק בספר הזכרונות העלים את שמו, וטעמו יתכן שהוא כיון שהוא תוכחת מוסר בכל מה שנכשלים העולם,
ולא רצה להזכיר את שמו על ספר זה כדי שלא ליטול גדולה שהוא מוכיח ואין גם אחד בדורו שראוי לכך וטעמים אחרים, אבל על תשובותיו לא עלה על לבו.
חזינן התיחסותו הקשה של מרן החיד"א לאלו שלא כותבים את שמותיהם על חיבוריהם,ואם כן אין ספק שרבנו יוסף חיים זצוקללה"ה ראה את דברי מרן החיד"א הזה ועשה היפך דבריו שיש בזה גאווה ומזכרת עוון , ואפילו אין לומר שמשמים השמיטו את דברי הרב חיד"א האלו מרבי יוסף חיים בשביל לעשות רצונו לחבר ספר לשמה כי סוף סוף לא מצווה היא אלא עבירה של יוהרא כנ"ל ובוודאי לא יכשילו את ציס"ע רשכבה"ג בכך.
ואולי מהאי טעמא יש גדולים שסברו שלא רבינו יוסף חיים זצוקללה"ה חיברו לתורה לשמה.
וה' יתברך יאיר עיננו בתורתו אמן