• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

שיעור זכר מחצית השקל / מכתב ממרן שליט"א

שיעור זה היה נכון לשעת כתיבתו [כ"א באדר א']. כעת בגלל הלחימה באוקריאנה יש תנודות בערך הכסף ובערך הדולר, וצריך לבדוק בכל יום לגופו.
לפי מה שבדקתי היום [כ"ט באדר א'] - גרם כסף עולה 80 סנט. אפשר לבדוק באתר
שער הדולר היום הוא 3.23.
לפי זה גרם כסף הוא 2.58 ש"ח, ולא 2.44
המחיר לפי זה ל9.6 גרם הוא 25 שח.
יש לבדוק ולהתעדכן החל מיום שישי א' באדר ב' למי שנותן ביום זה.
מי שנותן בתענית אסתר יש לו לבדוק סמוך לאותו היום.

עוד יש לעיין מדוע נקט מרן שליט"א שהשיעור הוא 9.6 גרם ולא 9 גרם כמו שנקט מרן זצ"ל.
מה גם שלפי מה שהאריכו חכמי וחוקרי המטבעות בדורנו השיעור האמיתי הוא אף פחות - 8.5 גרם.
 
הרב ירון אשכנזי כל שנה מפרסם ששמע ממרן זצ"ל שהשיעור נקבע בר"ח אדר ולא צריך לבדוק כל יום
מסתבר שהוא דיבר בסתמא שלא ידוע שיש תנודות חזקות בכסף ובדולר, והשינויים הקלים שיש לא מעלים ולא מורידים, אבל כשידוע שיש שינויים לא מיירי.
 
כל זכר למחצית השקל לא הוזכר ברוב הראשונים והוא רק מנהג, וגם ההקפדה לתת זכר 9 ג' כסף הוא כדעת הרמב"ם שכל שנה היו נותנים את אותו שקל של תורה אמנם דעת הראב"ד שלא כך אלא מחצית השקל שבאותו מקום וכך דעת המהרי"ל והרמ"א, ודיינו להחמיר 9 ג' של כסף אך כנראה דעתו היתה שלא צריך לבדוק בכל יום כמה השתנה אלא ר"ח קובע
 
עוד יש לעיין מדוע נקט מרן שליט"א שהשיעור הוא 9.6 גרם ולא 9 גרם כמו שנקט מרן זצ"ל.
מה גם שלפי מה שהאריכו חכמי וחוקרי המטבעות בדורנו השיעור האמיתי הוא אף פחות - 8.5 גרם.
עיין בקובץ "בית יוסף" גיליון מ"ז (תשפ"ב) סי' קכ"ד, במאמרו של הגר"ש ללוש שליט"א בעניין.
 
כעת בגלל הלחימה באוקריאנה יש תנודות בערך הכסף ובערך הדולר, וצריך לבדוק בכל יום לגופו.
אתמול שאלתי את מרן שליט"א, אם זה ישתנה בגלל המלחמה.
וענה לי בשפה ברורה, שכיון שהרבה ראשונים כותבים שאי"ז חיוב אלא מנהג בעלמא, לכן יש לפרסם את השיעור כפי שכתב במכתב הנ"ל. ולא לבלבל את הציבור.,
 
אתמול שאלתי את מרן שליט"א, אם זה ישתנה בגלל המלחמה.
וענה לי בשפה ברורה, שכיון שהרבה ראשונים כותבים שאי"ז חיוב אלא מנהג בעלמא, לכן יש לפרסם את השיעור כפי שכתב במכתב הנ"ל. ולא לבלבל את הציבור.,במ
דבריו, אם נאמרו [כידוע אין לסמוך על שאלות ששואלים רב בתוך כדי הליכה או לאחר התפלה וכדומה, וכנודע ממה שכתבו על ספר מעיין אומר ועוד, ואין צריך להאריך בזה כאן], צע"ג. גם מנהג צריך לקיים כדינו. ושיעור שנקבע לפי תאריך של כ"א באדר א' לא מעלה ולא מוריד. בשלמא אם היה לפי א' באדר ב' שזה הזמן שמשמיעין על השקלים היה מקום לשמוע, וגם זה אינו מוכרח, אולם אדר א' אינו זמן הנתינה וההכרזה כלל.
ואכן, ביום שישי האחרון הרב אברהם יוסף אמר בשיעורו ברדיו שהשיעור השתנה ל27 וזה נכון למי שנותן ביום שישי, ובשבוע הקרוב יש להתעדכן אם המחיר יעלה, וכמו שכתבתי. וכן שמעתי שהרב מוצפי נשאל לפני כשבועיים או יותר מה השיעור, ואמר שבגלל המלחמה והתנודות א"א לענות עד סמוך לפורים, וכן שמעתי מעוד מורי הוראה.
 
האם גם במנהג של נתינת זכר למחצית השקל מקפידים על "לא ירבה ולא ימעיט"? ונפק"מ, מישהו ביקש ממני לתת לו הזכר הנ"ל, ובגלל התנודות במחיר הכסף חשבתי ליתן לו בל"נ 50 ש"ח, שבזה לכאורה אצא יד"ח כל השיטות והדעות כולל התנודות וכו', אבל אח"כ חככתי בדעתי דלאו אריך למיעבד הכי, דלא ירבה כתיב, וצ"ע
 
דבריו, אם נאמרו [כידוע אין לסמוך על שאלות ששואלים רב בתוך כדי הליכה או לאחר התפלה וכדומה, וכנודע ממה שכתבו על ספר מעיין אומר ועוד, ואין צריך להאריך בזה כאן],
דבריו נאמרו!!!
ונאמרו תוך כדי יישוב הדעת כאשר מרן ישב בכסא מלכותו בביתו, והיה ביישוב דעת גמור.
 
האם גם במנהג של נתינת זכר למחצית השקל מקפידים על "לא ירבה ולא ימעיט"? ונפק"מ, מישהו ביקש ממני לתת לו הזכר הנ"ל, ובגלל התנודות במחיר הכסף חשבתי ליתן לו בל"נ 50 ש"ח, שבזה לכאורה אצא יד"ח כל השיטות והדעות כולל התנודות וכו', אבל אח"כ חככתי בדעתי דלאו אריך למיעבד הכי, דלא ירבה כתיב, וצ"ע
לכאורה כיון שזה הולך למקום תורה וכדו' כל המוסיף מוסיפין לו.
וכן שמעתי היום במוסאיוף שאמר כן הגאון רב"צ מוצפי נר"ו לענין מתנות לאביונים, [א"ה והיינו הך.]
 
חזור
חלק עליון