• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

שיעור קביעות סעודה

דוד א

Well-known member
יעויין הליכות עולם ח"ב עמו' קיג וחזו"ע ברכות עמו' נו, [וגם ביבי"א באיזה מקום, לא זוכר] מהו השיעור בו יברך ברכת המזון על פת הבאה בכסנין. וצ"ע, שבמקורות שהביא מרן זיע"א לכאורה לכאורה נראה שלא כך סברו, אני הקטן לא הבנתי. אשמח שתבארו לי משהו שמתיישב על הלב.
 
מה שאני זוכר עכשיו, זה את הכף החיים סי' קסח ס"ק מה שנראית מסקנתו בשם החיד"א והבית מנוחה שאם אכל יותר מנ"ד דרהם ופחות מע"ב, ואינו יכול להמשיך מכל סיבה, יברך ברכת המזון. ואילו מרן זי"ע פסק לא כך משום סב"ל. מה שלא הבנתי, משמעות דבריו כאילו שאב דין זה מהכף החיים ודיעימה.
 
אולי משם שאב ששיעור קביעות סעודה מחלורת נד או עב ולכן לכתחילה לא לאכול מנד עד עא אבל סבל אמר מעצמו
כיון דאתי לידנו יש לדון למה לא לברך בהמז לכאורה זה ספק דאוריתא כיון דשבע כמשכ הכף החיים
 
הרעק"א (סי' קסח סעי' ו) נגע בזה וכתב "אע"כ צ"ל או דגם בלחם גמור מה שחייבה תורה ואכלת ושבעת היינו מה שאחרים רגילים לשבוע. או דצ"ל מה"ת יוצאים בברכה מעין ג' דאין מנין ברכות דאורייתא". ע"ש.
 
חזור
חלק עליון